מרדכי אשכנזי, בן 59 מיבנה, הוא הנרצח השלישי בפיגוע שאירע הבוקר (יום שלישי) באריאל. אשכנזי הוא אב לשלושה וסב לשני נכדים. הוא עבד בחברת 'אמישרגז' כספק באזור השומרון. משפחתו סיפרה על "אדם אוהב מלא שמחת חיים, בעל למופת ואיש משפחה עם נשמה ענקית שתמיד עזר לכולם". לדברי בני המשפחה, "הוא אהב את החיים וניצל כל רגע לעטוף את המשפחה בחום ואהבה. זו אבידה גדולה לכולנו ולכל מי שהכיר אותו". מלבדו נרצחו גם מיכאל לדיגין ותמיר אביחי.
הרמטכ"ל, אביב כוכבי, הגיע הערב לזירת הפיגוע, כשבמרחק לא גדול משם הפגינו עשרות מתנחלים במחאה על המצב הביטחוני. בינתיים, בשעות הערב פרצו עימותים בין כוחות הביטחון למתפרעים בכפר חארס שממנו הגיע המחבל. לטענת התושבים הפלסטינים, "מתנחלים יידו אבנים לעבר כלי רכב בכניסה המערבית של הכפר". מגורמים ביטוחוניים נמסר כי כ-70 יהודים זרקו אבנים על מכוניות פלסטיניות באיזור הפיגוע. לשמשות הרכבים נגרם נזק, אך נוסעי הרכבים לא נפגעו.
7 צפייה בגלריה
חארס  ה כפר ממנו הגיע המחבל באריאל
חארס  ה כפר ממנו הגיע המחבל באריאל
העימותים בכפר חארס
(צילום: אריק מרמור)
7 צפייה בגלריה
חארס  ה כפר ממנו הגיע המחבל באריאל
חארס  ה כפר ממנו הגיע המחבל באריאל
(צילום: אריק מרמור)
7 צפייה בגלריה
חארס  ה כפר ממנו הגיע המחבל באריאל
חארס  ה כפר ממנו הגיע המחבל באריאל
(צילום: אריק מרמור)
7 צפייה בגלריה
מיכאל לדיגין אב לשניים
מיכאל לדיגין אב לשניים
מימין: מיכאל, מרדכי ותמיר
(צילום: באדיבות המשפחה )
7 צפייה בגלריה
מפות עם תמונות מהפיגוע באריאל
מפות עם תמונות מהפיגוע באריאל
מסלול המחבל
(צילום: רויטרס, AP, שאול גולן)

הפיגוע באריאל - כתבות נוספות

גורם ביטחוני בכיר התייחס אחר הצהריים לפיגוע ואמר כי "אם הדיווח של האירוע היה מגיע מהש.ג בזמן ובאופן אינפורמטיבי ומדויק, היו כבר סוגרים עליו ביציאה מתחנת הדלק. כל מסע הרצח הזה נמשך 20 דקות. זה לא מעט במונחי טרור, בייחוד כשמדובר על פיגוע שבו המחבל הגיע עם סכין בלבד, בלי רכב מילוט ובלי נשק חם. אירועים כאלה עם 'הצלחות' של נרצחים מספקים עוד מוטיבציה למפגעים בודדים לצאת ולפגע. אירועים כאלה חייבים להסתיים תוך שניות".
המחבל, מוחמד מוראד סאמי סוף (18) מהכפר חארס, חוסל כשניסה לתקוף עמדה צבאית. הוא החזיק בהיתר עבודה במפעל באזור התעשייה באריאל. על פי קצין בכיר בצה"ל, המחבל הגיע הבוקר לעבודתו כרגיל, ובכניסה דקר מאבטח ופצע אותו. לאחר מכן הוא רץ לתחנת דלק סמוכה, שם דקר למוות את לדיגין ואזרח נוסף.
בשלב זה, לפי הקצין, "הוא עולה על רכב מסוג ברלינגו, פוצע בנקודה את בעל הרכב ואז עולה על כביש 5 ונוסע על הכביש לזירה השנייה עם הרכב ככלי נשק". עם המכונית, המחבל פגע בשול הכביש באזרח, תמיר אביחי, ורצח אותו. לאחר מכן יצא מהרכב, דקר אזרח נוסף ופצע אותו באורח קשה.
אזרח שנסע בכביש הבחין במתרחש ויצא לסייע לגבר שנדרס בשול. רכב הברלינגו הושבת אז המחבל חטף את המכונית הנוספת של האזרח שעצר לסייע, ונסע עם הרכב השני, מסוג ב.מ.וו, לכיוון עמדה צבאית. המחבל הבחין בחיילים ועשה סיבוב פרסה, נגד כיוון התנועה, והתנגש בכלי רכב. במקום נוצר פקק והמחבל יצא ברגל וניסה לברוח, אז נורה על ידי חיילים ואזרחים, בהם לוחם גולני, חייל בחופשה וטירונים מחטיבה 7 של השריון. "למחבל הייתה תעוזה רבה ויצירתיות בגניבת הרכבים", אמר הקצין.
7 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
מסע הרג של 20 דקות
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
כוחות צה" בכפר חארס
כוחות צה" בכפר חארס
כוחות צה"ל בכפר חארס
(צילום: AFP)
בצהריים פשטו כוחות צה"ל על ביתו של המחבל בכפר חארס כדי לבדוק אם השאיר אחריו מסמכים או חומרי הסתה. גורמי ביטחון צפויים לתשאל את קרוביו של המחבל.
אביחי, שנדרס למוות בפיגוע, הוא תושב קריית נטפים שבשומרון ואב לשישה ילדים - חמש בנות ובן אחד בגילים 12 עד 29. ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שהכיר את אביחי, הביע צער עמוק על מותו: "זה רגע קשה לכולנו, אחרי בוקר עם שלושה נרצחים ושלושה שנפצעו באורח קשה. אנחנו מחבקים את משפחתו של אביחי ואת כל קריית נטפים ברגע הקשה הזה".
דגן תיאר כי אביחי "היה אדם מאיר פנים שכולו מלא בטוב וברצון לעזור לאנשים אחרים. איש חסד ואדם ציוני בכל רמ"ח איבריו. תמיד כשהיינו נפגשים הוא היה מקדים שלום בחיוך הרחב שלו. כל מכיריו אהבו אותו. הפרח המאיר והשמח נקטף ביד זדונית של ברברים".
לדיגין, בן 36 מבת ים, הוא אב לשניים שעלה לארץ עם משפחתו רק לפני חמש שנים. ראש העיר בת ים צביקה ברוט אמר כי "אנו מחבקים את משפחתו של מיכאל, שעלתה לארץ מתוך ציונות לפני חמש שנים. אנחנו ערוכים לתת לרעייתו לשני הילדים תמיכה מלאה גם באמצעות מערכת החינוך".