ראש הממשלה מחריף את הטון נגד סרבני החיסונים, ויש כבר כמה עיריות שפועלות נגדם: בחדרה ובעכו הודיעו היום (חמישי) העיריות כי יאכפו "תו ירוק" על לא-מחוסנים שיגיעו לשטחי הערים הללו למטרות בילוי וטיולים.
בחדרה מסרה העירייה כי לא תותר "כניסה המונית" לעיר לתושבי חוץ שאינם מחוסנים. ראש העיר צביקה גנדלמן מסר כי כניסתם של אוטובוסים עם תושבי חוץ, שיגיעו לבלות ולטייל בעיר, תותר רק בהצגת תו ירוק או בדיקת קורונה שלילית בתוקף.
2 צפייה בגלריה
החיפושים
החיפושים
חוף בחדרה. ההגבלות חוקיות?
(צילום: עידו ארז)
בעיריית חדרה מסרו כי "ראש העיר הנחה את מנהל אגף האכיפה והביטחון גיל שלמה לאכוף הנחיה זו באופן מיידי בחוף גבעת אולגה, בפארק נחל חדרה וכן בכניסה לאקו פארק, זאת לצד הגברת האכיפה של הנחיות משרד הבריאות, כדי להבטיח את שלום הציבור ולצמצם ככל האפשר את התפשטות התחלואה בקרב תושבי העיר".
לא ברור לחלוטין אם המהלך הזה חוקי, אולם בעיריית חדרה טוענים שכן, ומציינים כי לפי הכללים החדשים התו הירוק תקף גם בשטחים פתוחים עם התקהלויות של יותר מ-100 איש. חדרה מוגדרת כעת "כתומה" לפי משרד הבריאות, ובעירייה ציינו כי ביממה האחרונה נוספו עוד למעלה מ-50 נשאי קורונה בעיר. כיום יש בה ארבע שכונות שמוגדרות "אדומות".
במקביל, מועצת עיריית עכו החליטה כי הכניסה לחופי הרחצה בעיר תותר רק בהצגת אישור מתחסן /מחלים או בדיקת קורונה שלילית תקפה. "עקב הזינוק שחל לאחרונה בשיעור תחלואת הקורונה במדינה בכלל ובעיר עכו בפרט, החליטה הערב מועצת העיר עכו פה אחד להכיל את תנאי התו הירוק על חופי הרחצה", נמסר מטעם העירייה.
2 צפייה בגלריה
צבי גנדלמן ראש עיריית חדרה
צבי גנדלמן ראש עיריית חדרה
צבי גנדלמן, ראש עיריית חדרה. הערב
(צילום: דוברות עיריית חדרה)
ראש העיר עכו שמעון לנקרי וחברי המועצה הנחו את עובדי העירייה לוודא שכללי משרד הבריאות נאכפים ללא יוצא מן הכלל, על מנת למנוע את התפשטות התחלואה בקרב תושבי העיר. גם עכו לא תאפשר כניסת אוטובוסים של תושבים לא מחוסנים לעיר ולחופיה. עוד נמסר כי בעיריית עכו יתגברו בימים אלה את מערך האכיפה בכדי להבטיח את בריאות ושלום הציבור.
ממשרד הפנים נמסר: "משרד הפנים תומך ומעריך את מאמציהם של ראשי הרשויות אשר פועלים על פי מתווה משרד הבריאות למיגור התפרצות הקורונה ומקווה כי ימשיכו בעידוד בני הנוער ובני ה-60+ לצאת ולהתחסן. מאחר והנחיות הרשויות אינן מוכרות, לא ניתן לתת חוות דעת על סמך מידע חסר וללא תגובת הרשויות הרלוונטיות".
זו לא הפעם הראשונה שבשלטון המקומי עיריות בוחרות לפעול על דעת עצמן ולא להמתין להנחיות מטעם הממשלה. כך למשל, באוגוסט אשתקד הודיע ראש העיר בת ים צביקה ברוט כי הכניסה לחופי הים בעיר תותר לתושבי בת ים בלבד, עקב חשש להדבקות בגלך השני של הנגיף. חודשים לפני כן, גם בעיריית בית שאן הודיעו כי יפעלו להגבלת כיסה של זרים לעיר.
חברת הכנסת גבי לסקי ממרצ טענה שההחלטות בחדרה ובעכו אינן חוקיות: ‏"אם ראש עיריית חדרה החליט לאסור כניסה לעיר, לתושבי 'חוץ' שאינם מחוסנים, אני מודיעה לו שמה שהוא עושה הוא לא חוקי ונפגש בבג"ץ. זריעת פניקה ופעולות בניגוד לחוק, לא יובילו להגברת בריאות הציבור".

מוקדם יותר היום, תקף ראש הממשלה נפתלי בנט פעם נוספת את סרבני החיסונים - והזהיר כי אם לא יהיו מספיק מתחסנים, ייתכן שיהיה סגר בתקופת החגים. "עתיד החגים תלוי בכמות המתחסנים, אם אתם רוצים חגים נעימים צאו להתחסן", הזהיר. את סרבני החיסונים - יותר ממיליון ישראלים טרם קיבלו את המנה הראשונה - הוא כינה "פצצה מתקתקת".
לדברי בנט, "כל אחד מכם צריך לצאת ולהתחסן כי אם לא אתם מסכנים את עצמכם, אתם מסכנים ממש את הסביבה, כאילו אתם מסתובבים עם מקלע ויורים על כולם נגיפי דלתא". הוא המשיך: "זו פעולה אנוכית ובלתי אחראית, אף אחד מכם לא רוצה להרוג אנשים אחרים בטעות". על האפשרות לחסן במנה שלישית גם צעירים יותר אמר: "ברגע שיהיה לנו נתונים שזה בטוח ואפקטיבי אני מניח שנרד ל-50 ומעלה, יותר מאוחר לגילאים יותר צעירים ככל שצריך".