מועצת הביטחון של האו"ם דנה אמש (יום ראשון) במתקפה האיראנית לעבר שטח ישראל. הדיון, שנערך לבקשת ישראל והשגריר גלעד ארדן, התקיים באופן חריג בסוף השבוע בארה"ב. ישראל קראה לקהילה הבינלאומית להכריז על משמרות המהפכה האיראניים ארגון טרור ולהטיל סנקציות על משטר האייתוללות בגין הפרות החלטות של מועצת הביטחון.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הזהיר בפתח הדיון מפני "מזרח תיכון שנמצא על הסף". לדבריו, "תושבי האזור מתמודדים עם סכנה ממשית של קונפליקט הרסני בהיקף מלא. עכשיו זה הזמן להוריד להבות ולריסון מרבי. חיוני להימנע מכל פעולה שעלולה להוביל לעימותים צבאיים גדולים עם חזיתות מרובות במזרח התיכון. האזרחים כבר נושאים בנטל ומשלמים את המחיר הגבוה ביותר. יש לנו אחריות משותפת לערב באופן פעיל את כל הצדדים הנוגעים בדבר כדי למנוע הסלמה נוספת".
בהמשך התייחס גוטרש גם למגעים להפסקת אש ברצועת עזה, ואמר כי "יש לנו אחריות משותפת להבטיח הפסקת אש הומניטרית מיידית בעזה, שחרור ללא תנאי של כל החטופים והעברה ללא הפרעה של סיוע הומניטרי. יש לנו אחריות משותפת להפסיק את האלימות בגדה המערבית הכבושה, להסלים את המצב לאורך הקו הכחול וליצור מחדש ניווט בטוח בים האדום. יש לנו אחריות משותפת לפעול למען השלום".
2 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש במועצת הביטחון של האו"ם
אנטוניו גוטרש במועצת הביטחון של האו"ם
"המזרח התיכון עומד בפני סכנה ממשית". גוטרש
(צילום: UN)
לפי גוטרש, הנציג האיראני פנה למועצת הביטחון אתמול ואמר כי המתקפה נעשתה "כחלק מהגנה עצמית מובנית בהתאם לאמנת האו"ם בתגובה לתוקפנות הצבאיות החוזרות של ישראל, ובמיוחד המתקפה שלה ב-1 באפריל נגד דיפלומטיה איראנית". לכך השיב המזכ"ל כי "אני מזכיר לכל המדינות החברות שאמנת האו"ם אוסרת על שימוש בכוח נגד שלמות טריטוריאלית או עצמאות מדינית של כל מדינה, או בכל דרך אחרת שאינה עולה בקנה אחד עם המטרות של האו"ם".
לצד זאת, מתח גוטרש ביקורת גם על ישראל ואמר כי יש לכבד את "עיקרון החסינות של שלוחות דיפלומטיות וקונסולריות והצוותים שלהן בכל המקרים, בהתאם לחוק הבינלאומי, כפי שציינתי כשגיניתי את המתקפה ב-1 באפריל על הקונסוליה האיראנית בדמשק".
בהמשך אמר נציג ארה"ב כי וושינגטון מגנה בכל תוקף את המתקפה האיראנית שהציבה איום גם על מדינות אחרות באזור כמו ירדן ועיראק. לדבריו, "יותר מדי זמן איראן הפרה את הדין הבינלאומי ואמנות האו"ם. איראן גם הייתה אחראית בעקיפין על מתקפת 7 באוקטובר על ישראל באמצעות תמיכה כספית וצבאית לחמאס. יש לנו מחויבות להבטיח שאיראן עומדת באמנות האו"ם ומפסיקה את ההפרות האלה".
הנציג האמריקני הוסיף כי ארה"ב תבחן "דרכים נוספות להעמיד את טהרן באחריות על מעשיה כאן באו"ם. שיהיה ברור - אם איראן תמשיך במתקפה על ישראל או ארה"ב, היא תישא בתוצאות".
לאחר מכן תקף הנציג הרוסי את ישראל ומדינות המערב: "מה שקרה אתמול בערב לא קרה בוואקום. המהלך הוא תגובה להתנהלות הבזויה של מועצת הביטחון והשקט שלה לגבי שורש הבעיה. העובדה שישראל לא עומדת בהחלטות האו"ם מעידה על חוסר כבוד מוחלט כלפי האו״ם והחברות בה". הוא הוסיף: "המתקפה הישראלית בדמשק הייתה בניגוד גמור להחלטות המועצה. אם מטרה מערבית הייתה מותקפת הייתם מגנים את ישראל מיידית, אבל כל דבר שקשור למערב קדוש בעיניכם".
2 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם יום לאחר המתקפה האיראנית על ישראל
מועצת הביטחון של האו"ם יום לאחר המתקפה האיראנית על ישראל
מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: Charly TRIBALLEAU/AFP)
בפתח דבריו אמר ארדן: "מהרגע שהתחלתי את תפקידי פה, צלצלתי בפעמוני האזהרה בנוגע לאיראן. קראתי למועצה זו לפעול נגד המשטר האיראני. הבהרתי שיש לעצור את איראן ושאיפותיה ההגמוניות לשליטה עולמית לפני שתוביל את העולם לנקודת אל חזור - קונפליקט אזורי שיכול להסלים לרחבי העולם".
בהמשך הציג ארדן בפני הנוכחים סרטון של יירוט מטרות איראניות מעל הר הבית ומסגד אל-אקצא, ואמר כי "במהלך הלילה איראן הבהירה כי לא אכפת לא מהאיסלאם או מהמוסלמים". לדבריו, "בעיני איראן, השמדתה של ישראל והרס האזור חשובים יותר משמירה על המקומות הקדושים לאיסלאם. משטר האייתוללות, במזימתו לכפות הגמוניה שיעית עולמית באמצעות שליחיו, אפילו תקף את סעודיה, איחוד האמירויות וכל אחד שהוא רואה בו מכשול".
ארדן פנה לאחר מכן לשגריר האלג'ירי, ושאל: "איך זה גורם לך להרגיש? זה מחיר שאתה תומך בו - ניסיון להפציץ מסגדים ולרצוח מוסלמים? איראן מחמשת את עצמה עם טילים בליסטיים בין-יבשתיים. איראן וישראל נמצאות באותה היבשת, אתם הבאים בתור".
ארדן פנה לחברות המועצה: "אתם הבאים בתור. משטר האייתוללות הוא כמו המשטר הנאצי. במקום לצעוק 'הייל' הם צועקים 'מוות לישראל, מוות לארה"ב'. המשטר האיסלאמי של איראן היום אינו שונה מהרייך השלישי, וחמינאי לא שונה מאדולף היטלר. המתקפה חצתה כל קו אדום וישראל שומרת לעצמה את הזכות החוקית לנקום. האיראנים חושבים שאנחנו צפרדע במים רותחים - אבל אנחנו לא, אנחנו עם של אריות. בעקבות מתקפה כה מסיבית וישירה על ישראל, העולם כולו, שלא לדבר על ישראל, לא יכול להסתפק בחוסר מעש".
לבסוף אמר ארדן כי "משטר האייתוללות לא יכול להחזיק בשום עמדה באו"ם. היום, מועצת הביטחון צריכה לפעול: לגנות את איראן על הטרור שהיא מבצעת; להטיל עליה סנקציות מחדש ולהגדיר את משמרות המהפכה ארגון טרור. יש לפעול כעת, לא למען ישראל, לא למען האזור - אלא למען העולם. עצרו את איראן היום".

הנציג האיראני סעיד אירוואני חזר על כך שהמתקפה היא בתגובה על המתקפה שיוחסה לישראל בדמשק, והייתה "בהתאם לדין הבינלאומי". לדבריו, "המתקפה הייתה הכרחית ופרופורציונלית, היא הייתה נגד מטרות צבאיות ותוכננה בקפידה כדי למנוע כמה שיותר פגיעה באזרחים. חברות המועצה מתעלמות מהטבח שמבצעת ישראל בעזה, מסרבות לגנות את המתקפה נגדנו - אבל מצדיקה את הטבח בפלסטינים".
הוא הוסיף: "המדיניות של ראש ממשלת ישראל מנסה להרחיב ולהקצין את הקונפליקט באזור. הגיע הזמן שמועצת הביטחון תטפל בבעיה האמיתית - ישראל. בניגוד לטענות, לאיראן אין שלוחות באזור. אף מדינה, ארגון או אינדיבידואל לא פועלים בהוראת איראן. ארה"ב ובנות בריתה מנסות להציג זאת ככה כדי להצדיק את הפשעים של ישראל. אנשי המיליציות הם לא טרוריסטים, הם לגיטימיים ונלחמים נגד כיבוש".
אירוואני ציין: "אנחנו מחויבים להגן על אנשינו, הביטחון הלאומי שלנו, האינטרסים והריבונות שלנו נגד כל איום. זאת זכותנו על פי החוק הבינלאומי ולא נהסס להוציא לפועל את הזכות הזאת כשצריך. לאיראן אין כוונה להיכנס לקונפליקט עם ארה"ב באזור. הבענו את הרצון שלנו לשלום, אך גם את ההתנגדות שלנו למעורבות הצבא האמריקני בשיבוש הכטב"מים והטילים האיראניים ששוגרו לשטחים הכבושים הפלסטיניים. אם ארה"ב תחל בפעולה צבאית נגד איראן, אנשיה או האינטרסים הלאומיים שלה - טהרן תשתמש בזכותה להגיב בפרופרציונליות".
בכירים בבית הלבן אמרו מוקדם יותר בתדרוך לעיתונאים כי בממשל ביידן התחילו להתכונן למתקפה האיראנית "כמעט שבועיים לפני שהתחלנו לקבל אינדיקציות שטהרן מתכוננת לתקיפה גדולה. שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג והנספח הצבאי היו בסוד העניינים". בהקשר לכך שהישראלים היו בסוד העניינים, הגורמים ציינו כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו דיברו בשיחת הטלפון האחרונה שלהם לפני המתקפה על השלכותיה - כך שהדברים נדונו בכל הרמות.
לדבריהם, "ביידן דיבר הבוקר עם מלך ירדן, הוא מעריך את דעתו. הנשיא שוחח עם מנהיגי ה-G7, שדחו את התקיפה. כולם היו מאוחדים בדעה שאיראן צריכה לשאת בתוצאות של התקיפה הזאת. הדיון ב-G7 נגע גם בהכרזה על השלטון האיראני כארגון טרור בקרב כמה מהמדינות החברות".
פורסם לראשונה: 23:03, 14.04.24