3 צפייה בגלריה
רונן בר
רונן בר
רונן בר
(צילום: מוטי קמחי)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הסכים אתמול (יום ראשון) להפשיר את הכספים שהקופאו ויועדו לרשויות בחברה הערבית, בכפוף להקמת מנגנון בקרה שימנע מהם להגיע לארגוני פשע - אחרי שספג ביקורת קשה גם מתוך הממשלה על החלטות לעצור את העברת התקציבים.
בפגישה שהתקיימה אתמול במטה שירות הביטחון הכללי בהשתתפות סמוטריץ', ראשי רשויות, המפכ"ל יעקב שבתאי וראש השב"כ רונן בר, הודו ראשי הערים הערביות על היוזמה של שב"כ ואמרו כי הם מרגישים שהם מקבלים סוף-סוף קשב מהשרים, שרוצים הפעם להקשיב ולסייע ולפתור את המצוקות בחברה הערבית.
במהלך הדיון שיגר בר עקיצה לבן גביר, שלפני ההתכנסות טען כי הוא מחרים את הפגישה - על אף שלדברי גורמים שנכחו בישיבה, הוא כלל לא הוזמן אליה. "כל מי שבחדר, לפחות אלה שנמצאים כאן, לא מוכנים להשלים עם המציאות של התגברות הפשיעה בחברה הערבית", אמר בר.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
החרים את הפגישה? בן גביר
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool)
ראש השב"כ גם התלוצץ עם ראשי הרשויות הערבים, ואמר להם כי "אני מבטיח שכולם יצליחו לצאת מכאן בסוף הערב. אין לכם מה לדאוג. בקומת המרתף יש רק חדר כושר".
בשעות הבוקר, שעות אחרי שנודע על הסיכומים בפגישה, פרסמו סמוטריץ' ושר הפנים משה ארבל הודעה משותפת שבה נכתב: "בתום ישיבה שנמשכה יותר מחמש שעות והסתיימה לאחר חצות, בהשתתפות שר האוצר ומנכ"ל משרדו, שר הפנים ומנכ"ל משרדו, ראש השב"כ והמפכ"ל ונציגי הרשויות הערביות הוחלט - בהתאם להנחייתו של ראש הממשלה בישיבת ועדת השרים למיגור הפשיעה בחברה הערבית - כי תקודם חבילת חוקים שיעניקו סמכויות לאכיפה פלילית וכלכלית נגד ארגוני הפשיעה המאורגנת בחברה הערבית".
בנוסף, נמסר כי "משרד האוצר יתקצב באופן מיידי עשרות מיליוני שקלים לאמצעים טכנולוגיים הנדרשים למשטרת ישראל להגברת האכיפה והביטחון האישי בחברה הערבית".
3 צפייה בגלריה
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
"הישג גדול". סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי )
לפי ההודעה המשותפת, "ראשי הרשויות הסכימו לעיקרון שלפיו כלל התקציבים יועברו דרך מנגנוני הפעלה, פיקוח ובקרה שיבטיחו העברת התקציבים לטובת אזרחי ישראל הערבים ולא לידי ארגוני הפשיעה. מנגנונים אלו יגובשו ויאושרו בממשלה בתוך כשבועיים ובכפוף לכך משרד האוצר יעביר באופן מיידי את התקציב השוטף לשנת 2023 למשרד הפנים, כנגד התחייבות של שר הפנים כי התקציבים יועברו לרשויות רק לאחר גיבוש המנגנונים האמורים. ממשלת ישראל מחויבת למיגור הפשיעה בחברה הערבית ולהשבת הביטחון האישי לאזרחי ישראל כולם".
מנגד, שרת הפנים לשעבר איילת שקד לעגה לסמוטריץ' הבוקר ואמרה כי הוא "התקפל כמו טאטאלע". לפני כשבועיים וחצי אמרה שקד כי "סמוטריץ' יעביר את הכספים לרשויות הערביות כמו טאטאלע. אלה כספים שהוא התחייב אליהם כשר אוצר עם אישור תקציב המדינה. מנגנוני הפיקוח הוקמו בתקופתי ובסוף הוא ישתמש בהם כדי לרדת מהעץ".
ח"כ משה סולומון מהציונות הדתית, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet Live כי "זו לא התקפלות. זה חשיבה והנכחה של דבר שמאוד חשוב לנו. בסוף חשוב לנו שהרשויות הערביות יקבלו את מה שמגיע להן. הבעיה הייתה שהן לא קיבלו. האזרחים הערבים לא קיבלו והכספים האלה הלכו לכל מיני מקומות של עבריינים ופרוטקשן.
"אלפים אחרים מראשי הרשויות הערביות אומרים בפירוש שלפעמים מחויבים למינויים כאלה ואחרים, גם בחינוך וגם בתפקידים אחרים. הדבר הזה בא לידי ביטוי בכך שישנן חמולות שמייצרות תוצאה שבה הכספים לא מגיעים ליעדם אלא דווקא לגורמים עוינים".
ראש העיר כפר קאסם, עאדל בדיר, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet Live כי בפגישה אתמול "התרשמנו שבשב"כ ובמשטרה רוצים להילחם באלימות ובפשיעה בחברה הערבית". לדבריו, "אף אחד מאיתנו לא היה מתנגד לבקרה. התנגדנו לדרך, לסטיגמה הזאת, שאין אמונה בראשי הרשויות". בדיר התייחס גם לתוכנית לצמצום הפערים בחברה הערבית, ואמר כי "הייתה הצהרה חד משמעית שהוא (סמוטריץ') לא פוגע בתקציב של תוכנית 550 שהייתה בממשלה הקודמת ואימצה אותה הממשלה הנוכחית בתחילת הקדנציה. זה דבר חשוב מאוד".
ראשי הרשויות הערביות טענו כי "סמוטריץ' התקפל", אך שר האוצר הסביר בשיחות סגורות כי "הכסף יועבר כצעד של אמון, אך שום דבר לא יעבור בלי מנגנון פיקוח אמיתי של השב"כ והמשטרה". לדבריו, "ראשי הרשויות הבינו שיש בעיה והסכימו לפיקוח. מנגנוני הפיקוח יהיו על כל התקציבים ולא רק על 200 מיליון השקלים שהוקפאו, זה הישג גדול".
בסביבתו של סמוטריץ' הוסיפו כי "הוא עובד במשך כמה ימים על פיקוח, במטרה להבטיח שהכסף לא יגיע לגורמי פשיעה". לדבריהם, "הוא הבטיח להעביר למשטרה עשרות מיליונים למימון אמצעים טכנולוגיים חדשים במאבק בפשיעה הערבית".