הסוף למשבר? שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט לשחרר את הכספים שהיו מיועדים לרשויות הערביות והוקפאו, לאחר פגישה שנערכה אמש (ראשון) עם ראש השב"כ רונן בר ועם ראשי רשויות ערביות, על רקע החשש מפני התערבות ארגוני פשיעה בבחירות המוניציפליות. במקביל לשחרור 200 מיליון השקלים שהוקפאו, סמוטריץ' דרש לחוקק בתוך שבועיים חוק שיאפשר בקרה על השימוש בכספים - דבר שלא ברור אך יתנהל מאחר שהכנסת נמצאת בפגרה עד נובמבר.
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
"ראשי הרשויות הסכימו למנגנוני הפיקוח, זה הישג גדול". סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי )
משרד האוצר צפוי להעביר את התקציבים למשרד הפנים תוך שלושה שבועות, ומשם הם יועברו לרשויות הערביות. בפגישה, שנמשכה יותר מחמש שעות, שר האוצר קרא לפעול למיגור הפשיעה בחברה הערבית באמצעות העברת תקציבים למשטרה והתקנת מצלמות אבטחה בכל היישובים הערביים.
ראשי הרשויות הערביות טענו כי "סמוטריץ' התקפל", אך שר האוצר הסביר בשיחות סגורות כי "הכסף יועבר כצעד של אמון, אך שום דבר לא יעבור בלי מנגנון פיקוח אמיתי של השב"כ והמשטרה". לדבריו, "ראשי הרשויות הבינו שיש בעיה והסכימו לפיקוח. מנגנוני הפיקוח יהיו על כל התקציבים ולא רק על 200 מיליון השקלים שהוקפאו, זה הישג גדול".
בסביבתו של סמוטריץ' הוסיפו כי "הוא עובד במשך כמה ימים על פיקוח, במטרה להבטיח שהכסף לא יגיע לגורמי פשיעה". לדבריהם, "הוא הבטיח להעביר למשטרה עשרות מיליונים למימון אמצעים טכנולוגיים חדשים במאבק בפשיעה הערבית".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר רונן בר
איתמר בן גביר רונן בר
בן גביר החרים את הפגישה שכינס בר
(צילום: הדר יואביאן , יאיר שגיא)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר החרים את הפגישה, שבה השתתפו גם המפכ"ל קובי שבתאי, שר הפנים משה ארבל ומנכ"ל משרדו רונן פרץ. במהלך הפגישה, בר ביקש למסד ערוץ הידברות עם ראשי הרשויות, והבטיח שיפעלו למנוע מעורבות של ארגוני פשע בבחירות לרשויות המקומיות.
ראש עיריית טייבה, שועאע מנצור מסארוה, שמאבטחו אדיר גנאם (26) נרצח ביריות לפני כארבעה חודשים, זעם בשיחה ומתח ביקורת על התנהלות של סמוטריץ'. "אנחנו מנהלים פרויקטים בצורה הכי טובה ומקצועית, והחלטתך הקודמת הייתה יכולה להרוס עשייה עשירה", אמר ראש העירייה.
ראש מועצת ג'סר א-זרקא, מוראד עמאש, אמר לאחר הפגישה כי "היא הייתה ארוכה ושוחחנו בה על דברים שונים, אנחנו מקווים שיקיימו את כל ההבטחות". בפגישה שנערכה במטה השב"כ השתתפו גם ראש מועצת ערערה ערה מודר יונס, ראש עיריית אום אל-פחם סמיר סובחי, ראש עיריית טירה מאמון עבד אלחי, ראש עיריית כפר קאסם עאדל בדיר, ראש עיריית כפר כנא עז אלדין אמארה, ראש עיריית כפר קרע פראס בדחי, ראש מועצת טובא אזנגריה וסאם עומר, ראש מועצת עבלין מאמון אלשיך אחמד, ראש מועצת זימר תמים יאסין, ראש מועצת יפיע מאהר כליליה, וראש מועצת כפר ברא מחמוד עאסי.
סמוטריץ' הודיע על הקפאת התקציבים לפני כשלושה שבועות, בטענה שהוא בודק התחייבויות קואליציוניות של הממשלה הקודמת. במסיבת עיתונאים שכינס יומיים לאחר מכן, אמר כי "ההחלטה להקפיא תקציב קטן ולהתנות אותו ביישום מנגנוני פיקוח - נועדה לוודא שהכסף יגיע לאזרחים ולא לגורמי פשיעה. זה אינטרס שלכם ואתם הראשונים שסובלים מכך". לדבריו, "אזרחי ישראל הערבים זכאים לשירותים הטובים ביותר שלהם זכאי כל אזרח במדינה. הקמתי צוות משימה מיוחד שיתכלל את המאבק הכלכלי. המדיניות פשוטה: שירותים לאזרח - כן, כסף לארגוני פשיעה, פרוטקשן והסתה לטרור - לא".
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להודעתו על הקפאת התקציבים, והתחייב אז כי הם יועברו לאחר בחינה. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הכספים לרשויות הערביות בישראל יועברו לאחר בדיקה ופיקוח שהם יגיעו ליעדם הראוי - לאזרחי ישראל הערבים ולא לשום מקום אחר. המדיניות של רה"מ היא לאפשר את הפיתוח והרווחה לכל אזרחי ישראל, ערבים ויהודים כאחד, והראייה היא שהממשלות בראשות נתניהו השקיעו באזרחי ישראל הערבים יותר מכל ממשלות ישראל גם יחד". נתניהו עצמו אמר כי "לאזרחי ישראל הערבים מגיע מה שמגיע לכל אזרח ואני מחויב לכך. זאת הדרישה שלי מכל משרדי הממשלה - וכך ייעשה לאחר בדיקה שתבטיח שהכספים אכן יגיעו לייעודם - לאזרחי ישראל הערבים".