במשך שעות ארוכות נמשכה היום (שלישי) בבית משפט השלום בחיפה עדותו של קצין המשטרה הנאשם בגרימת מותו ברשלנות של סלומון טקה. הקצין שב וטען כי פעל מתוך חשש לחייו, והסביר כי ירה אל הכביש ולא באוויר כי פחד לסכן את תושבי הבתים מסביב.

עדותו של השוטר היורה - כתבות קודמות

5 צפייה בגלריה
עדות השוטר שירה בסלומון טקה
עדות השוטר שירה בסלומון טקה
הקצין היורה בבית המשפט, היום
(צילום: אלעד גרשגורן)
5 צפייה בגלריה
סלומון טקה
סלומון טקה
סלומון טקה
טקה בן ה-19 נהרג ביוני 2019 בשכונת קריית חיים בחיפה. יחד עם עוד שלושה קטינים הוא השליך אבנים לעבר השוטר, לאחר שניגש בלבוש אזרחי כדי לתשאל אותם בגלל שעוררו את חשדו. הקצין ירה לעבר הכביש וחלק מהקליע ניתז אל חזהו של טקה וגרם לו פציעה קטלנית.
היום נמשכה החקירה הנגדית זו הישיבה השלישית, והקצין השיב לשאלותיו של התובע רונן יצחק מהמחלקה לחקירות שוטרים. הקצין נדרש להשיב לשאלות שנגעו לשניות הקריטיות שבהן שלף הקצין, בדרגת פקד, את אקדחו, דרך אותו וירה כדור אחד לעבר הכביש.
5 צפייה בגלריה
זירת הירי בה נהרג נער בקריית חיים
זירת הירי בה נהרג נער בקריית חיים
זירת הירי בקריית חיים, יוני 2019
(צילום: גיל נחושתן)
הקצין, שאותו מייצג עו"ד יאיר נדשי, מתעקש כי פעל מתוך הגנה עצמית לאחר שהושלכו לעברו אבנים גדולות, חלקן פגעו בו, והוא חש סכנה ממשית לחייו. התובע ניסה להוכיח כי הנאשם פעל בניגוד לפקודות וצריך היה לירות באוויר, ובוודאי להימנע מירי לעבר האספלט לא הרחק מרגליהם של הנערים.
התובע הציג בפני הקצין על גבי מסך הטלוויזיה באולם תיעוד שנקלט במצלמות האבטחה בשניות שלאחר הירי. בסרטון נראה טקה רץ וטיפת דם מגופו נוטפת על הכביש. למראה הצילום הזה התמוטטה אמו של טקה באולם ופרצה בבכי מר, מה שהצריך את השופט זאיד פלאח להודיע על הפסקה בדיון.
5 צפייה בגלריה
השופט זאיד פלאח
השופט זאיד פלאח
השופט זאיד פלאח. "המצפון שלך כואב?"
(צילום: אלעד גרשגורן)
התובע הקשה על הקצין בשאלה - אם רצה להרתיע את הנערים שלטענתו תקפו אותו באבנים, מדוע שלף את האקדח ומיד דרך אותו, ולא הסתפק רק בשליפת האקדח? "זה על אוטומט", השיב הקצין, "כך לימדו אותי באימונים. ברגע שאתה שולף נשק אתה דורך אותו. רציתי להראות להם שאני רציני. דרכתי בהפגנתיות. רציתי שבאקט הזה התקיפה תפסיק".
עו"ד יצחק שאל: "למה לא הזהרת בקול 'עצור או שאני יורה?'" הקצין ענה: "אין זמן. הנשק עושה את העבודה. הנשק מדבר לבד. צעקתי להם תתרחקו".
התובע: "מדוע לא ירית באוויר?"
הקצין: "מסביבי היו בתים. לא רציתי לירות באוויר כדי לא לסכן תושבים. לא הייתי סולח לעצמי אם מישהו לא מעורב היה נפגע"
עו"ד יצחק: "אבל מישהו אחר כן נפגע"
הקצין: "לגביו הייתי בסכנת חיים. כשהחיים שלי על כף המאזניים יריתי לרצפה כדי להציל את חיי"
התובע הקשה: "האם אתה חושב היום שירי באוויר מסוכן יותר מלירות לקרקע ליד רגלי נערים?".
הקצין: "אני עדיין חושב שלירות באוויר יותר מסוכן"
השופט פלאח שאל את הקצין: "האם המצפון שלך כואב שנפגע בחור צעיר מהירי שלך?". הקצין השיב: "בוודאי. אבל זה מישהו שסיכן את החיים שלי".
התובע המשיך: "האם כשירית על הרצפה לא חשבת שזה לא חומר שסופך את הקליע?".
5 צפייה בגלריה
רונן יצחק
רונן יצחק
התובע עו"ד רונן יצחק. "אתה באמת חושב שמישהו יאמין לך?"
(צילום: אלעד גרשגורן)
הקצין: "לא חשבתי על זה. לא חשבתי באותו הרגע שהקליע הזה יקפוץ"
התובע: "אתה באמת חושב שמישהו יאמין לךאתה באמת חושב שמישהו יאמין לך שירי לעבר אספלט ליד רגלי נערים פחות מסוכן מירי באוויר? אני רוצה להוכיח לך שגם אתה לא מאמין למה שאתה טוען. כי אם זה נכון אז מדוע לא משנים את נוהל מעצר חשוד לירי על הקרקע במקום ירי באוויר?"
הקצין: "כי זה לא נוהל של סכנת חיים, אלא של מעצר חשוד. בנוהל מעצר חשוד אתה לא חייב להיות בסכנת חיים. כאן הייתי בסכנת חיים. לא באתי לבצע מעצר חשוד".