5 צפייה בגלריה
 יואב תלם
 יואב תלם
"קידוש התא המשפחתי מתנגש לעיתים באכיפת החוק וחקר האמת". תלם בבית המשפט, השבוע
(צילום: רפי קוץ)
הדיונים במשפט נתניהו נמשכו היום (רביעי) בבית המשפט בירושלים, עם המשך החקירה הנגדית של תת-ניצב יואב תלם, ראש היחידה הארצית לאכיפה כלכלית בזמן חקירת תיק 4000 - תיק "בזק-וואלה", שבו נאשם ראש הממשלה בנימין נתניהו בסעיף שוחד, מרמה והפרת אמונים. סנגורם של איש העסקים שאול אלוביץ' ואשתו איריס, עורך הדין ז'ק חן, המשיך לטעון כי נעשה שימוש באמצעים פסולים בחקירתם של השניים. תלם התנגד למרבית הטענות, אך אמר: "לא הייתי מזיל דמעה אם אלוביץ' היה יוזם מהלך להפוך לעד מדינה".
בתגובה לאמירתו של תלם, חן טען כי "אתם לוחצים בכל דרך, לא חשוב מה עוצמת הכלי שאתם מפעילים. בין אם זה קשור למשפחה, רכוש, כלא, מוות, שואה כלכלית - הכל הולך לאותו כיוון - תחצו את הקווים ותהיו עדי מדינה". כדוגמה למה שהגדיר כ"מכבש של לחצים", הזכיר הסנגור את חקירתו של אור, בנם של הזוג אלוביץ'. לדבריו, החוקרת איימה על הבן ואף ניסתה לשדל אותו לומר לאביו להחליף עורך דין.
5 צפייה בגלריה
ז'ק חן
ז'ק חן
"אתם לוחצים בכל דרך, לא חשוב מה עוצמת הכלי שאתם מפעילים". הסנגור של הזוג אלוביץ', עו"ד ז'ק חן
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט
שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט
"נעשה שימוש בבני משפחה כאמצעי לחץ". שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט, ב-2021
(צילום: עמית שאבי)
לדברי תלם, הוא לא זוכר אמירה כזו מהחקירה, ו"אם ישנה אמירה כזו, היא פסולה". בתגובה, חן הקריא לו ציטוט מהחקירה שבו החוקרת מציעה לאלוביץ' הבן "הזדמנות לדבר עם שאול", וטען כי ההצעה הייתה לשיחה על הייצוג המשפטי של האב. על כך אמר תלם כי "הטקסט הזה פחות חד-משמעי, הוא על הגבול הדק". אולם, כשהסנגור של הזוג אלוביץ' השיב לו כי "לפי כל שיטה בעולם ובסביבה, זו התערבות אסורה", אמר תלם: "אני נוטה לקבל את תפיסתך ופרשנותך".
חן המשיך לציין קטעים נוספים מחקירתו של אור אלוביץ', וטען כי "נעשה שימוש בבני משפחה כאמצעי לחץ". על כך השיב תלם: "אני לא מכיר את הפסיקה שאוסרת על שימוש בבני משפחה כאמצעי לחץ על נחקרים. זה לגיטימי". בתגובה, חן האשים את היחידה שעליה תלם פיקד: "העמדתם את אור אלוביץ' בדילמה שבין לשתף איתכם פעולה לבין המחויבות המשפחתית שלו כלפי אבא שלו, ובמובן הזה עלול להיפגע התא המשפחתי".

לטענת חן, "החוק אומר שזה ערך מוגן, לא לפרק משפחות". לאחר מכן, שאל את תלם: "האם זה מחייב אותך?". על כך השיב קצין המשטרה כי "הרציונל שכתוב בחוק לא תורגם בצורה שאומרת לא לעשות תרגילי חקירה מהסוג הזה. מכוח הסמכויות שניתנות לנו אנחנו מבצעים את הפעולות כל עוד הן לא נאסרות בחוק".
לדברי תלם, "הרציונל שמקדש את התא המשפחתי מתנגש לעיתים בערכים אחרים כמו אכיפת החוק וחקר האמת. המלאכה המורכבת ביותר שלי היא לראות אם אני שומר על האיזון הנכון". הוא המשיך ואמר כי "אני סברתי שבנסיבות הללו היה נכון לבוא ולהציע לדבר אל ליבו של אביו כדי לשכנע אותו לתת גרסת אמת".
5 צפייה בגלריה
דוד שומרון
דוד שומרון
נתניהו. לפי האישום, בין ראש הממשלה לאלוביץ' התקיימו יחסי שוחד
(צילום: EPA)
אלוביץ' כאמור לא הפך בסוף לעד מדינה, אך מי שכן חתם על הסכם עד מדינה הוא ניר חפץ, דוברו לשעבר של נתניהו. תלם, שהשתתף במשא ומתן לחתימה על הסכם עד המדינה עם חפץ, אמר כי "הנחת העבודה שחפץ דובר אמת". בתגובה, חן הטיח בפני תלם: "לא ניסיתם לאתגר אותו עם האפשרות שבכלל הפגישות שלו עם אלוביץ' היו מתוך אינטרסים אישיים שלו, או שהן התקיימו בעקבות המשימה שהטיל עליו נתניהו לדבר עם גופי תקשורת", ועל כך השיב קצין המשטרה בחיוב.
בהמשך, טען חן כי בחקירה הוצג לחפץ לוח זמנים עם אירועים מרכזיים שקשורים למיזוג בזק-יס, ולאחר מכן החוקרים הקרינו לו דברים שהוא אמר והוא היה צריך למקם אותם על ציר הזמן. עם זאת, חן ציין כי לוח הזמנים שהוצג לחפץ נגמר בינואר 2015, ואמר לתלם: "אם אתם רוצים לרענן את זכרונו בצורה כנה, אז צריך להציג את כל הספקטרום".
5 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
"לא הצגנו לו מצג שווא, התנהלנו בצורה נכונה". חפץ
(צילום: יאיר שגיא)
לדברי תלם, "לא הצגנו מצג שווא או הכנסנו מילים לפיו של חפץ. היה פה אתגר חקירתי גדול, והתנהלנו בצורה נכונה". על כך השיב חן כי "חפץ אמר פה בבית המשפט שניסו להכניס לו מילים לפה", ותלם ענה לו: "אני לא מתווכח עם איך שחפץ הרגיש".
לפי כתב האישום, בין נתניהו לאלוביץ', בעל השליטה לשעבר בקבוצת בזק, התקיימו יחסי שוחד. על מנת לממש את הנחיית נתניהו להיטיב עם בזק, פעל שלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, לקידום ענייני אלוביץ' במשרד התקשורת. עם זאת, היום חן אמר לתלם כי "אתם לא עשיתם כלום כדי לבדוק את החריגות, או בלשונך היחס המועדף, מול בזק". על כך השיב תלם כי "היחס המועדף לכאורה שבזק ואלוביץ' קיבלו ממשרד התקשורת נחקר במסגרת החקירה של רשות ניירות ערך. הפער שהיה חסר הוא המניע".