משפחות שכולות, ארגוני ימין וחברי כנסת מעוצמה יהודית זועמים בעקבות השתתפותם הצפויה של לובנא זועבי, מי שהצדיקה לכאורה את הפיגוע בהר הבית בו נהרגו שני שוטרים בידי שלושה מחבלים מאום אל פחם, וכן רמי יונס, עיתונאי ערבי תומך BDS, בפסטיבל "סיפור חיפאי" שמפיק בית הגפן – מרכז תרבות יהודי-ערבי.
שר התרבות והספורט חילי טרופר וראש העיר חיפה עינת קליש-רותם קיבלו בקשות מגורמים שונים למנוע את השתתפותם של השניים בפסטיבל, שכן הוא נערך במתקן השייך לעירייה וממומן על ידי המשרד הממשלתי בראשו עומד, עדיין, טרופר. אמש (שבת) הודיע ארגון "בצלמו" על קיום הפגנה שתיערך היום מול מוזיאון טיקוטין בשדרות הנשיא בחיפה, שם יתקיים הפסטיבל.
5 צפייה בגלריה
האיל סתאוי וכמיל שנאן. זועבי הצדיקה את הפיגוע בו נהרגו
האיל סתאוי וכמיל שנאן. זועבי הצדיקה את הפיגוע בו נהרגו
האיל סתאוי וכמיל שנאן. זועבי הצדיקה את הפיגוע בו נהרגו
5 צפייה בגלריה
פוסט פייסבוק עובדת משרד התרבות לובנא זועבי הצדיקה תמכה ב פיגוע ב הר הבית
פוסט פייסבוק עובדת משרד התרבות לובנא זועבי הצדיקה תמכה ב פיגוע ב הר הבית
"לא תוכלו להגן על גופכם וחייכם אם לא הגנתם על סמליכם". הפוסט שפרסמה זועבי לאחר הפיגוע בהר הבית
ההפגנה תהיה בכותרת "לא לפסטיבל הטרור בחיפה". במודעה נכתב כי "בפסטיבל ישתתפו לובנא זועבי שהצדיקה את הפיגוע הקשה בהר הבית, וגם פעיל BDS רמי יונס שקורא לחיילי צה"ל נאצים, וכל זה במימון עיריית חיפה ומשרד התרבות. לא ניתן לתומכי הטרור והשנאה לחגוג בחיפה".
בהפגנה צפויים להשתתף שכיב שנאן, אביו של השוטר שנהרג בפיגוע כמיל שנאן, וחברי הכנסת אלמוג כהן וצביקה פוגל (עוצמה יהודית). בנוסף ישתתפו בה חברי מועצת העיר חיפה, נבחרי ציבור ומשפחות שכולות נוספות. "נבוא כולנו להפגנה מול תומכי הטרור", נאמר בהודעה, "ונחסום את כניסתם בגופינו בשרשרת אנושית. נא לבוא עם דגלי ישראל ומשרוקיות".
5 צפייה בגלריה
הזמנה להפגנה נגד השתתפותם של לובנא זועבי ורמי יונס בפסטיבל
הזמנה להפגנה נגד השתתפותם של לובנא זועבי ורמי יונס בפסטיבל
"לא לפסטיבל הטרור בחיפה"
5 צפייה בגלריה
המסמך עליו חתמו 82 איש התומכים בפסטיבל
המסמך עליו חתמו 82 איש התומכים בפסטיבל
המסמך עליו חתמו 82 יהודים וערבים מתחומים שונים
מן הצד השני חתמו 82 יהודים וערבים מתחומי התרבות, רפואה, פוליטיקה ועוד, על מסמך המיועד לקליש-רותם בו הם קוראים לה לשמור על "חופש הביטוי, על הדמוקרטיה והקיום המשותף". "אנו החתומים מטה, יהודים/ות וערבים/ות תושבי ואוהבי חיפה, מתנגדים נחרצות ללחצים שמפעילים גורמים פוליטיים קיצוניים לביטול אירוע בנושא תרבות פלסטינית, במסגרת פסטיבל 'סיפור חיפאי' שמארגן בית הגפן".
המתקפה על חופש הביטוי היא חלק ממתקפה נרחבת על המרחב הדמוקרטי. כניעה לגל האנטי-דמוקרטי תהיה בכיה לדורות, תעמיד בסכנה את חופש הביטוי והיצירה בחיפה, ותפגע קשות במהותה כעיר משותפת. אנו קוראים לראש העיר להגן על חופש הביטוי בעיר ולא להיכנע לפופוליזם זול".
ביום חמישי פנה בא כוחם של משפחות השוטרים הדרוזים - רס"מ האיל סתאוי ממרר ורס"מ כמיל שנאן מחורפיש - במכתב לראש העיר חיפה כדי שתמנע את הרצאתה של זועבי, אותה הגדירו, "תומכת טרור שהצדיקה את הרצח של ילדינו". לדבריו, "הפסטיבל נקרא 'סיפור חיפאי'. האם זהו הסיפור של חיפה? לתמוך ברצח אזרחי ישראל? השתגעתם? זה התרבות הפלסטינית? לרצוח שוטרים?".
5 צפייה בגלריה
עינת קליש רותם
עינת קליש רותם
עינת קליש-רותם. העירייה: "מגנים בתוקף מתן במה לתומכי טרור"
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
בפוסט ברשתות החברתיות כתבה לאחר הפיגוע זועבי כי "לכל מי שאמר כי חיי האנשים חשובים יותר מהאדמה, מהבית ומאל-אקצא, אני אומרת לכם: אם אונסים את האדמה הזאת והבית שלנו, אתם והנשמה שלכם הבאים בתור... לא תוכלו להגן על הגוף שלכם והחיים שלכם אם לא יכולתם להגן על סמליכם, אדמותיכם, ילדיכם, זהותכם וקיומכם בכבוד ולא בהשפלה".
על הצדקת הפיגוע לכאורה, העמידה נציבות שירות המדינה את זועבי, אז מנהלת תחום תרבות ערבית במשרד התרבות, לדין משמעתי והיא הורשעה בהתנהגות שאינה הולמת. כיום היא אינה עובדת מדינה.
מבית הגפן נמסר: "הנהלת בית הגפן מגבה את הצוות המקצועי ואת מארגני 'פסטיבל סיפור חיפאי' שכמדי שנה כולל שבעה אירועים מגוונים, שמביאים קולות שונים מהעיר. כמרכז תרבות ערבי-יהודי, בית הגפן נושא דגל של דיאלוג ושיח בין שני העמים. חופש הביטוי נבחן דווקא כאשר הביטוי הוא שנוי במחלוקת. אסור שלחצים פוליטיים, מכל צד שהוא, יסכלו אירוע תרבות בחיפה. הנהלת בית הגפן קוראת לכל נבחרי ואנשי הציבור, לעמוד איתן נגד המבקשים להפעיל צנזורה פוליטית על אירועי תרבות בבית הגפן או בכל תאגיד עירוני הפועל בתחום התרבות".
מעיריית חיפה נמסר: "עיריית חיפה והעומדת בראשה מקדמים שיח של שלום וסובלנות אך מגנים בתוקף מתן במה לתומכי טרור מכל סוג שהוא. נודע לנו על קיומו של הכנס מכלי התקשורת, ולבנו עם המשפחות השכולות שכואבות על קיומו של כנס מסוג זה. לפיכך, הנחתה ראש העיר את הייעוץ המשפטי לבדוק באופן בהול את חוקיות הכנס והאם ניתן למנוע מדוברים שהביעו תמיכה בטרור להשתתף בו, מכיוון שמדובר באולם אירועים השייך לתאגיד עירוני (בית הגפן). הייעוץ המשפטי בודק את הדברים, יחד עם משרד התרבות. חיפה תמשיך להיות מודל לחיים משותפים, לסובלנות וקבלת האחר".
פורסם לראשונה: 22:33, 19.11.22