לקראת חודש הרמדאן שייפתח בתחילת אפריל, ואחרי המהומות בשנה שעברה בערים רבות ברחבי הארץ במהלך מבצע "שומר החומות", סגן השר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ' אמר הבוקר (שלישי) בריאיון באולפן ynet כי "המשטרה במקום אחר לגמרי, היא הפיקה לקחים מהשנה שעברה". לדבריו, "חלק מהנמכת הלהבות זה גם כל השיח לקראת הרמדאן". על הפשיעה בישראל אמר: "זה מאבק סיזיפי, יש ירידה ניכרת באירועי הירי בחברה הערבית".
"המשטרה נערכת כמו בכל שנה לחודש הרמדאן", אמר סגלוביץ', כשברקע גם הפיגועים בחודש האחרון בירושלים, שבהם נפצעו קל ובינוני שוטרים ואזרחים. "אנחנו צריכים להקפיד שלא תהיה הסלמה ולא יהיו קיצוניים משני הצדדים שיתגרו ויגררו את כולנו. באזור הזה כל דבר יכול להדליק כל דבר, במיוחד כשמדובר בירושלים, ולכן צריכים לנהוג בשכל רב - קודם כל כלל הציבור בישראל וגם המשטרה שאמונה על החוק, הסדר והביטחון. אני מניח שהחג יעבור בשקט ובשלווה, אין סיבה שלא".
4 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
כוחות הביטחון במהלך עימותים בהר הבית בחודש הרמדאן בשנה שעברה
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
"כל דבר שקורה בגזרה המזרח תיכונית יכול לגרום לדברים כאלה ואחרים", המשיך סגן השר. "ישראל היא מדינה בטוחה ורגועה, יש לה את כוחות הביטחון שלה ואנו נשלוט בכל מה שצריך לשלוט כדי שהחג יעבור בשלווה ובשקט ושהמוסלמים יוכלו למלא את חובתם הדתית. כל אירוע שהמשטרה תדע עליו - היא תצטרך לסכל. מדובר בדבר שגרתי שקורה כל שנה, כשחלק מהנמכת הלהבות זה גם כל השיח לקראת".
- שנה אחרי מהומות המטורפות שהציפו את המדינה, המשטרה במקום אחר? "המשטרה במקום אחר במובן הזה, וגם המדינה במקום אחר. בסופו של דבר מדובר באזרחים ישראלים. גם אותם פורעי חוק שהיו, והיו לא מעט כאלה - אזרחים ישראלים. כולנו צריכים להפיק לקחים ממה שהיה. המשטרה הפיקה לקחים מבחינת תכנון אופרטיבי, היערכות ותוכניות עבודה. מאי של שנה שעברה היה חודש קשה, אבל זה לא אומר שהחודש הקרוב יהיה כזה. המשטרה מתחזקת ותתחזק, גם בהחלטת הממשלה הקרובה על תקציב המדינה, שבמסגרתה עוד 100 אלף שוטרים ייכנסו".
4 צפייה בגלריה
יואב סגלוביץ
יואב סגלוביץ
סגלוביץ': "מאמין שהרמדאן יעבור בשקט"
(צילום: הדר יואביאן )
- אתה לא מזהה התפרצות של טרור סכינים? "אנחנו נמצאים במדינה שבה יש כל הזמן סוג של גלים. המשטרה ערוכה בצורה מצוינת. המפכ"ל, המשרד והשר - כולנו ערוכים ודרוכים מצד אחד, ומצד שני מדובר באירוע דתי של חודש ימים. לא אירוע מבצעי, אירוע דתי שבו המשטרה צריכה לשמור על שקט וביטחון. זה מתחבר גם לחגי ניסן, כלומר אנחנו נמצאים בשגרת חגים שדורשת מהמשטרה למתוח את איבריה".
סגלוביץ' התייחס גם לארגוני הפשע שמרימים את ראשם במדינה, על רקע ניסיון החיסול שלשום של ניסים "נינה" דומרני, בנו של ראש ארגון הפשע שלום דומרני. "אסור להוריד את הרגל מהגז במאבק בפשיעה", אמר. "זה נכון שיש ניסיונות חיסול בקרב העבריינים, והמשטרה נמצאת על זה ועושה הרבה מאוד סיכולים, חלקם ידועים לציבור וחלקם פחות. המשטרה מאוד מיומנת ויודעת את העבודה בצורה טובה. חיסולים היו גם בעבר, אבל כמובן שזה לא מוריד כהוא זה מחומרת העניין. המשטרה יודעת מה לעשות. היא תשים יד על העבריינים, לדעתי יש כבר שלושה או ארבעה עצורים. בסוף זה מאבק סיזיפי שצריך להמשיך אותו כל הזמן.

"מה שקרה בחודשים האחרונים לא קרה הרבה שנים מבחינת היכולת האכיפתית של מדינת ישראל מול הפשיעה באופן כללי. זה נכון שאני מרוכז בעיקר במאבק מול הפשיעה בחברה הערבית, אבל כל הזמן עם עין פקוחה למה שקורה לעבריינים ופושעים בחברה היהודית. את חלק מה'קליינטים' האלה אנחנו מכירים הרבה שנים, הם נכנסים ויוצאים מהכלא. תפקיד המשטרה הוא לעצור, למנוע ולסכל. אני חושב שהמשטרה מבחינת ההרתעה רק עולה ולא יורדת בהקשר הזה. ההתעצמות רק עולה".
- מונה מחליף לחכרוש כראש אגף סיכול הפשיעה בחברה הערבית. זה יהיה שונה? "לממשלה יש תוכניות גדולות מאוד אל מול הפשיעה בחברה הערבית. דבר אחד זה 'תוכנית חומש', שלאו דווקא עוסקת בפשיעה אלא במניעת פשיעה, בתשתיות. תוכנית נוספת - 549 - מאגדת לתוכה ומגדילה את המשטרה ואת רשויות האכיפה. בתוך האירוע הזה, 'מסלול בטוח' הוא משהו שתפקידו להיות כמו סוג של קטר שאמור להניע את כולם על המסילה, עם שותפות של כלל משרדי הממשלה.
"יש ירידה באירועי הירי. המבצע הזה התחיל ב-17 באוקטובר, ואנחנו עכשיו חמישה חודשים אחרי. יש ירידה של אחוזים ניכרים באירועי ירי בחברה הערבית בכל הארץ. יש כ-680 עבריינים שמשפיעים על הפשיעה, מתוכם 150 עצורים עד תום ההליכים. כלומר הוגשו כתבי אישום נגד אחוז ניכר. 150 עצורים מתוך 680 זה מספר חסר תקדים תוך כמה חודשים. ארגוני הפשיעה נמצאים במצב אחר, הפרקליטות לכל אורכה עושה מבצעים גדולים של אכיפה אזרחית. גם רשות המיסים נכנסה לחברה הערבית בצורה מאוד משמעותית".
4 צפייה בגלריה
ראש אגף סיכול הפשיעה בחברה הערבית החדש. נתן בוזנה
ראש אגף סיכול הפשיעה בחברה הערבית החדש. נתן בוזנה
ראש אגף סיכול הפשיעה בחברה הערבית החדש. נתן בוזנה
(צילום: גלעד מורג)
- האם האזרח הערבי בטוח יותר? האם האזרח היהודי בטוח יותר? "לגבי הביטחון האישי של האנשים זה עניין של תהליך. אם היום יש פחות אירועי ירי זה מגביר את הביטחון האישי? לדעתי כן. סטטיסטית יש פחות אירועי ירי. אחוז התפיסות של המשטרה, של תפיסות נשקים ואחוז החיכוך שלהם מול עבריינים - שונה היום. 150 עבריינים עצורים עד תום הליכים. אלה העבריינים הבכירים בישראל, למשל ראש ארגון 'חרירי' למשל נמצא במעצר עד תום ההליכים. עוד שלושה ארגונים סומנו על ידי המשטרה, ועד סוף 2022 הם יפורקו".
- המנהיגות הערבית משתפת פעולה? "חלק גדול מהתוכנית הוא שיתוף פעולה עם ראשי רשויות ומנהיגי ציבור ערבים. חלק מתפיסת העולם של 'מסלול בטוח' נבנתה על ידי שיחות שהיו קודם עם מנהיגי ציבור ואנשים מן השורה. אנו יודעים מה לעשות, הממשלה הזו לקחה את זה כפרויקט. יש פה פעילות מורכבת של כלל משרדי הממשלה, יש שינויי חקיקה שמביא משרד המשפטים, יש עונש מינימום על החזקת נשק, יש שינוי דרמטי בחברות השמירה ושמירה כפויה ויש מהלכים רחבים בנושא חשבונות פיקטיביים. המטרה המרכזית היא לשבור את המנוע הכלכלי של העבריינים".
- יש לכם תוכנית ל'פרוטקשנים'? "יש שינוי משמעותי בתחום הזה, והדבר הנוסף הוא שבירת המנוע הכלכלי. אנחנו רוצים לפגוע בעבריינים בצורה משמעותית שתפגע להם בצינור החמצן הכלכלי. זה נכון לעבריינים ערבים ונכון לעבריינים יהודים, אין הבדל. המערכת המשפטית כולה נרתמה לעניין הזה. 'מסלול בטוח' הוא לא רק של המשטרה, אלא תוכנית כלל ממשלתית שמובלת על ידי צוות שרים בראשות ראש הממשלה. בעיקרון, יש שינוי בדרך שבה הציבור הערבי רואה את פעילות מערכת האכיפה. ברור שזה ייקח זמן, אבל אנחנו נחושים לעשות את השינוי הזה".