תקרית בטיחות חמורה במהלך פעילות בשכם - שלושה ימים לאחר שנהרג חייל בשל טעות בזיהוי בקו התפר: במהלך יציאת כוחות צה"ל שאבטחו הלילה (בין רביעי לחמישי) מתפללים בקבר יוסף, לוחם סיירת גבעתי פלט בתוך כלי רכב בשוגג כדור מנשקו לעבר לוחם אחר - שלבש וסט קרמי, ובמזל לא נפגע באופן משמעותי.
התקרית אירעה ברכב לוחמים גדול מסוג פנתר, הלוחם נפצע קלות וטופל במקום. האפוד שלבש הלוחם שספג את הקליע מנע פגיעה קטלנית בו. הלוחם שפלט כדור ישב מולו ברכב הממוגן. הלוחמים היו בפעילות עם נשקים טעונים, וכך גם ברכב עצמו. מתחקור ראשוני של האירוע עולה כי הלוחם ככל הנראה ניסה לפרוק את נשקו - ובמהלך ניסיון זה פלט כדור. מדובר צה"ל נמסר כי "לא היו נפגעים והאירוע מתוחקר".
3 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים לצה"ל בשכם
עימותים בין פלסטינים לצה"ל בשכם
עימותים בשכם, ליד קבר יוסף. ארכיון
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
הלוחם פלט כדור - חברו לבש אפוד מגן ונפגע קלות. אילוסטרציה
הלוחם פלט כדור - חברו לבש אפוד מגן ונפגע קלות. אילוסטרציה
הלוחם פלט כדור - חברו לבש אפוד מגן ונפגע קלות. אילוסטרציה
(צילום: AFP)
רק לפני שלושה ימים כאמור נהרג סמ"ר נתן פיטוסי מאש חברו ליחידה, במהלך שמירה בקו התפר ליד טול כרם. אמש נחשפו ב-ynet פרטים נוספים מהאירוע הקשה - בהם השניות הראשונות שלאחר הירי, תגובת הלוחמים שהיו בסמוך, מדוע הלוחמים בעמדות לא נשאו שכפ"ץ והתנהלותו המקצועית של החשוד בהריגתו של הלוחם.
לפי ממצאי החקירה, פיטוסי ז"ל הספיק לרוץ לעבר חברו שירה לעברו, שניות לאחר שנורה על ידו וספג את הקליע הראשון מתוך שמונה שירה סמל א"מ, חברו ליחידה, כשחלקם נורו לאוויר כאזהרה. על פי הממצאים, פיטוסי הספיק להתקרב לטווח קרוב לחברו במהלך ריצה זו, אך כדי לוודא פגיעה בדמות החשודה והחמושה שרצה לעברו, ירה א"מ כדור נוסף לעבר מרכז גופו של פיטוסי.
בשלב זה התמוטט פיטוסי בידי חברו, ולפי החקירה הראשונית הספיק לומר לו: "זה אני", לפני שאיבד את הכרתו בידיו של חברו ההמום. רק באותו הרגע, כשראה את החמוש מולו לובש וסט צבאי, הבין א"מ במי ירה ומיהר להתקשר למפקד המחלקה של השניים לדווח לו: "יריתי בפיטוסי, יריתי בפיטוסי".
3 צפייה בגלריה
הלוויתו של נתן פיטוסי שנהרג מאש כוחותינו בטול כרם
הלוויתו של נתן פיטוסי שנהרג מאש כוחותינו בטול כרם
התקרית בשכם - שלושה ימים בלבד לאחר שנתן פיטוסי נהרג מירי חברו בקו התפר
(צילום:דובר צה"ל, יאיר שגיא)
הלוחמים בעמדות הסמוכות ששמעו את הירי סברו שמדובר בחשד לפיגוע, ולכן הוכרז הנוהל המבצעי "פטיש חם". בשל כך החלו סריקות נרחבות של הכוחות במרחב ובכפר שוויכה הסמוך במשך כשעה, למרות ההבנה המהירה מה גרם לירי ומי היורה. מהתחקיר עלה בנוסף כי פיטוסי והחייל היורה כבר הספיקו עוד קודם לכן לבצע שתי משמרות במקום, כצמד, ולכן גדלה הפליאה של הקצינים שמתקרים את התקרית - כיצד החייל היורה לא זיהה את חברו שעזב את העמדה כדי להתפלל.
ירי החייל הוגדר כלא מקצועי בלשון המעטה. לפי הממצאים הראשונים של החקירה, הוא ירה בסך הכול כשמונה כדורים, שניים מהם פגעו ברגלו ובחזהו של פיטוסי ופצעו אותו אנושות. כמו כן, פיטוסי ויתר החיילים בעמדות לא נשאו על גופם שכפ"ץ קרמי בגלל משך המשמרת, בין 12-8 שעות, שרובה סטטית ושוחקת. זאת בנוסף לחום הכבד השורר במקום, ולמתן אפשרות לחיילים להיות יותר ניידים וזריזים בהינתן מרדף אחר מסתננים. למרות זאת, חוקרי מצ"ח בודקים חשדות נוספים הקשורים להתנהלות הלוחם היורה סביב הירי ואחריו, ובוחנים גם את עברו המשמעתי.
מוקדם יותר אתמול פנה היורה לפרקליטות הצבאית בדרישה להפסיק את חקירתו אף שרק החלה, וטען שלא ניתנה לו אפשרות לשוחח עם סנגוריו או לנוח אחרי האירוע הקשה. במכתב ששלחו עורכי דינו, הסנגורית הצבאית הראשית אל"מ אופירה אלקבץ ועו"ד ז'ק חן, נכתב כי על אף הפניות לסגן מפקד מצ"ח שמנהל את החקירה - לא אפשרו להם לדבר עם החייל היורה.