הסהר האדום הודיע כי פלסטיני בן 18 ממחנה הפליטים בלאטה בשם ואסים חליפה נהרג הלילה (בין רביעי לחמישי) בעימותים עם כוחות צה"ל באזור קבר יוסף הסמוך לשכם, לשם נכנסו כ-600 מתפללים, לראשונה מאז פיגוע הירי במקום לפני כחודש וחצי. במהלך העימותים, חמוש ירה לעבר הכוחות שאבטחו את המתפללים במתחם הקבר, ונורה על ידי צלף מחטיבת גבעתי.
כמו כן, נפגע אוטובוס ישראלי במקום, אך ייתכן שמדובר בתוצאה של יידוי אבנים ולא בירי. אף אזרח ישראלי לא נפגע ואין נפגעים בקרב הכוחות. לפי הסהר האדום, בתקרית נפצעו לפחות 30 פלסטינים, בהם שלושה באורח קשה.
8 צפייה בגלריה
 פגיעת ירי באוטובוס מתפללים שנכנס הלילה לקבר יוסף בשכם
 פגיעת ירי באוטובוס מתפללים שנכנס הלילה לקבר יוסף בשכם
האוטובוס הישראלי שנפגע
(צילום: רועי עוז/TPS)
8 צפייה בגלריה
 פגיעת ירי באוטובוס מתפללים שנכנס הלילה לקבר יוסף בשכם
 פגיעת ירי באוטובוס מתפללים שנכנס הלילה לקבר יוסף בשכם
(צילום: רועי עוז/TPS)

בפיקוד המרכז הפיקו לקחים מאז פיגוע הירי ביוני בו נפצע מח"ט שומרון אל"מ רועי צוויג. המתפללים נכנסו הלילה יחד עם כוחות מתוגברים. נפרסו צלפים וגם נעשו שינויים עם מיקומים של לוחמים כדי שלא יפגעו. עבור האזרחים יצרו שרוול מבודד כמעט לחלוטין, החמושים הפלסטיני החלו בירי אך פגשו את הצלפים של גבעתי וסיירת חרוב. בכניסה היה גם מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל אבי בלוט, שליווה את הכוחות.
בין מאות המבקרים שהגיעו להתפלל בקבר יוסף היו גם ראש מועצת שומרון יוסי דגן שהגיע יחד עם מועמדי הליכוד לכנסת - אליהו רביבו, ניסים ואטורי ודן אילוז. דגן אמר כי "הכניסה הלילה לקבר יוסף היא אמירה חדה וברורה שאנחנו נמשיך להיכנס לקבר יוסף. לא ניכנע לניסיונות לעצור את הנוכחות היהודית בקבר יוסף. דווקא עכשיו יש להגביר את הכניסות, כדי להעביר מסר ברור לאויבינו".
העימותים הלילה הם האחרונים בשורה של תקריות ביטחוניות סביב קבר יוסף. בסוף חודש יוני כאמור, מח"ט שומרון אל"מ צוויג ושני ישראלים נוספים נפצעו באורח קל בפיגוע ירי בקבר יוסף שליד שכם, בזמן ששהו במקום לציון ההילולה של יוסף הצדיק. בצה"ל מסרו כי מחבלים חמושים פתחו באש מסיבית לעבר המתפללים, והלוחמים השיבו באש לעבר מקורות הירי ופינו את כלל האזרחים מהמקום.

8 צפייה בגלריה
קבר יוסף משופץ במבצע מורכב
קבר יוסף משופץ במבצע מורכב
קבר יוסף לאחר השיפוץ, בחודש אפריל
(צילום: אלישע בן קימון)
8 צפייה בגלריה
מתפללים בקבר יוסף לאחר הפיגוע
מתפללים בקבר יוסף לאחר הפיגוע
מתפללים בקבר יוסף לאחר הפיגוע, בחודש יוני
(צילום: נדב גולדשטיין/TPS)
העימותים במתחם הקבר, שנמצא בשליטת הפלסטינים מאז שנת 2000, התגברו בחודשים האחרונים. עד לפיגוע הירי, למקום הגיעו באופן תדיר קבוצות מתפללים - אך לאחרונה גם הגיעו פלסטינים שמשחיתים את המתחם.
בחודש אפריל, כ-100 פלסטינים התפרעו במתחם הקבר ושברו מצבה. יממה לאחר מכן, שני חסידי ברסלב מבני ברק וירושלים פרצו מחסום כדי להגיע לאתר - ונורו על-ידי חמושים פלסטינים. מצבם של השניים, שהגיעו ללא תיאום עם הצבא, הוגדר קל עד בינוני. זמן קצר לאחר מכן נכנסו פורעים למתחם הקבר והשחיתו אותו פעם נוספת.
8 צפייה בגלריה
מתפללים לאחר הפיגוע בקבר יוסף
מתפללים לאחר הפיגוע בקבר יוסף
מתפללים לאחר הפיגוע בקבר יוסף
(צילום: ציון משה ביטון)
8 צפייה בגלריה
קבר יוסף לאחר האירוע
קבר יוסף לאחר האירוע
המצבה שנותצה בחודש באפריל
8 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים לצה"ל בשכם
עימותים בין פלסטינים לצה"ל בשכם
עימותים בין פלסטינים לצה"ל באזור קבר יוסף, בחודש אפריל
(צילום: AFP)
שני החסידים נכנסו למקום בשיירת כלי רכב יחד עם קבוצת חסידים שפרצה מחסום צה"לי לא מאויש באחת הכניסות לשכם. לאחר הירי הקבוצה הגיעה למחסום בכניסה אחרת לעיר, שם חיילים העניקו לשניים טיפול רפואי ופינו אותם לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. במנוסתם דרסו החסידים עובר אורח פלסטיני שלא קשור לירי, והוא נפצע באורח קל.
כמה ימים לאחר ההשחתה, צוותי בינוי של מועצת שומרון נכנסו למתחם הקבר והשלימו את שיפוצו תוך כשלוש שעות. גם אז פרצו עימותים באזור בין פלסטינים לכוחות הביטחון, שבהם נפצעו 18 פלסטינים ופלסטיני אחד נהרג. ההרוג, מוחמד עסאף בן ה-34, נפצע בפלג גופו העליון ופונה במצב קשה לבית חולים - שם מת מפצעיו.

גנץ: שלושה ארגונים המזוהים עם "החזית העממית לשחרור פלסטין" - ארגוני טרור

שר הביטחון בני גנץ אישרר את הכרזתו מאוקטובר האחרון, אז הוא הודיע כי ישראל תכיר בשלושה ארגונים המזוהים עם "החזית העממית לשחרור פלסטין" – איחוד ועדות הנשים, ביסאן ואדמיר – כארגוני טרור. האישרור בעצם הפך את ההכרזה לקבועה לפי חוק בישראל. הארגונים לא ערערו על ההכרזה.
במקביל, מפקד פיקוד המרכז דחה את ההשגות שהגישו שלושת הארגונים הללו וכן את ההשגות של שני ארגונים נוספים - "אלחק" ו"התנועה העולמית להגנה על ילדים - סניף פלסטין" נגד ההכרזה עליהם כארגוני טרור בשטחי יהודה ושומרון. ממשרד הביטחון נמסר כי "כלל הארגונים המדוברים פועלים בכיסוי ארגון 'החזית העממית' ובשליחותו, בשטחי יהודה ושומרון וכן בחוץ לארץ".
8 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
גנץ. הכריז על זרועות "החזית העממית" כארגוני טרור
(צילום: יאיר שגיא)
לטענת ישראל, הארגונים פועלים במסווה של ביצוע פעילות הומניטרית לקידום מטרות ארגון הטרור "החזית העממית", להתעצמות הארגון ולגיוס פעילים, וכן מסייעים בגיוס כספים לטובת ארגון הטרור תוך שימוש במגוון דרכי זיוף ומרמה.
הלילה לוחמי צה"ל ומג"ב, בהובלת החטיבה המרחבית בנימין, פעלו לסגירת מוסדות הפועלים עבור "החזית העממית" וזרועותיו, בהמשך להודעת גנץ. הכוחות סגרו שבעה מוסדות והחרימו רכוש השייך לארגון וזרועותיו. במהלך הפעילות הושלכו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר הכוחות, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.
הלוחמים פעלו גם בכפרים ג'בע ועראבה ועצרו שני מבוקשים. בפעילות הכוחות בכפר ג'בע הושלכו מטענים לעבר הכוחות ונשמעו קולות ירי. בנוסף פעלו הכוחות בכפרים דורא ובית עווא ועצרו שלושה מבוקשים נוספים. במהלך הלילה נעצרו סך הכל 10 מבוקשים, לא היו נפגעים בקרב כוחות צה"ל.