נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, מסרבת לשתף פעולה עם תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט - ודחתה את הזמנתו של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן להשתתף בדיונים בוועדה שבראשותו. בנוסף הודיעה חיות שלא תשתתף מחר במפגש המסורתי של סמלי השלטון לרגל ט"ו בשבט "בשל אילוצי לו"ז", והיא תגיע רק לישיבה שמתקיימת לאחר מכן במליאת הכנסת. במפגש מתכנסים יחד מדי שנה נשיא המדינה, ראש הממשלה, ראש האופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון ויו"ר הכנסת. המפגש מתקיים מדי שנה בחגיגות יום ההולדת של הכנסת, בלשכת היושב ראש.
היעדרה של חיות מהוועדה בעייתי מכיוון שנהוג ששר המשפטים, האחראי המיניסטריאלי על מערכת בתי המשפט, מגיע לוועדות הכנסת בקשר לנושאי משפט מרכזיים, כמי שמייצג את המערכת בפני הכנסת. אלא שהשר הנוכחי, יריב לוין, נחשב לשר לעומתי ולכן אינו יכול להציג את עמדת המערכת השיפוטית. ההערכה היא שחיות, שמתנה את ההידברות שיוזם נשיא המדינה יצחק הרצוג בעצירת ההליך בכנסת למשך שבועיים, לא רצתה להגיע לכנסת גם מתוך ידיעה שעתירות בנושא תגענה בהמשך לפתחו של בית המשפט העליון.
2 צפייה בגלריה
התנגשות הרשויות נמשכת ביתר שאת. רוטמן, חיות ולוין
התנגשות הרשויות נמשכת ביתר שאת. רוטמן, חיות ולוין
התנגשות הרשויות נמשכת ביתר שאת. רוטמן, חיות ולוין
(צילום:אתר בתי המשפט, אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ' )

2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ונציגי המחנה הממלכתי
יצחק הרצוג ונציגי המחנה הממלכתי
הרצוג מציע הידברות, הממשלה לא מתכוונת להקפיא את החקיקה
(צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יו"ר הוועדה רוטמן הגיב להחלטת חיות ואמר כי "הדיונים בכנסת הם נשמת אפה של הדמוקרטיה". "לא ברור כלל וכלל מדוע נשיאת העליון דורשת לעצור דיונים אלו כתנאי לפגישות ולהידברות. החלטה זו מנוגדת למושכלות יסוד של הפרדת רשויות ואף תמוהה במיוחד לאור בחירתה להשמיע עמדה בפומבי בהופעותיה בכנסים ציבוריים אחרים. ידינו מושטות להידברות ולמשא ומתן ללא תנאים מוקדמים, אולם דומה כי יד מושטת לא פוגשת יד אחות".
אל הנשיא הרצוג, שקרא לעצור את הליך החקיקה, הצטרף היום שר הביטחון לשעבר בני גנץ - שהציע בריאיון לאולפן ynet מתווה משלו עם שלושה עקרונות: עצירה באופן מוחלט של חקיקת התוכנית; אי-פוליטיזציה של מערכת המשפט - כולל שמירה על הוועדה לבחירת שופטים והיועצים המשפטיים וללא פסקת התגברות ברוב "פוליטי אקראי של 61", כלשונו; ורפורמה "אמיתית", שבמסגרתה יחוקק חוק יסוד: החקיקה, כולל מרכיב של שירות לאזרח - ואיתו גם הקפאה של המצב לכמה שנים.
לדברי גנץ, "ברגע שמגיעים לרפורמה בהסכמה - חוק שיכסה בצורה מסודרת את הסמכויות ואופן בחירת השופטים, עושים משהו מסודר, אין שלב ב' של האירוע. מכסים כל מה שצריך ומקפיאים את העניין הזה ל-5 עד 7 שנים. לא מופיעים במושב הבא - ומציעים 'חוק נתניהו' או 'חוק צרפתי'".
מנגד, הממשלה מסרבת עד כה להקפיא את החקיקה כדי לדון בפשרה. מקורבי שר המשפטים אמרו הערב בתגובה למתווה של גנץ כי "אם הוא כל כך מאמין בהצעה שלו, למה הוא לא הציע אותה כשהיה בשלטון? למה במקום זה הציע אביר הדמוקרטיה לפני הבחירות מהפכה משטרית אמיתית, שלפיה ממשלה שאיבדה את הרוב תמשיך לכהן ואי אפשר יהיה להפיל אותה? זו לא הצעה להידברות אלא הצעה למסמוס הרפורמה. אנחנו קוראים לגנץ להודיע לאיזה סעיפים מהרפורמה הוא מסכים, וכך נדע שיש רצון אמיתי להגיע להסכמה".
הנשיא הרצוג ניסה לפנות היום שוב לכל הצדדים ובשיחה עם לוחמי גולני, קרא לנבחרי הציבור להקפיא את המהפכה המשפטית ו"לאפשר הידברות - כי יש רוב עצום בעם שהיה רוצה הידברות". הרצוג אירח בבית הנשיא את 'צוות עמרי' מבא"ח גולני, סגן עומרי אקשלמה ומחלקתו - שסרטון שלהם ברשתות, שבו פנה הקצין לחייליו בסיום מסע אלונקה, הפך לוויראלי. "אנחנו נמצאים ברגע מאוד נפיץ מבחינה ישראלית", אמר הרצוג. "אני באמת חושב שמדינת ישראל היא מטאפורה לאלונקה. זה יכול להיות במירוץ אלונקות או בתהליך הנשיאה של האלונקה. אם מישהו לוקח את האלונקה ימינה מידי או שמאלה מידי האלונקה יכולה ליפול ואם מישהו נוטש את הנשיאה של האלונקה, האלונקה עלולה ליפול. ככה אני רואה את ישראל".