התפטרות ראשונה של בכיר במערכת הרפואה בעקבות פשרת המתמחים - ומנהלי בתי החולים יוצאים נגד המתווה שפרסם שר הבריאות: במכתב שעליו חתומים פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים הם כתבו כי איש לא התייעץ איתם. "היעדר תוכנית מוסכמת מסכנת את בריאות תושבי מדינת ישראל", כתבו הבוקר (חמישי) לשר ניצן הורוביץ. פרופ' עידית מטות התראיינה באולפן ynet ואף היא תקפה את שר הבריאות: "הפתרון שגוי, ציבור החולים ישלם". צפו בעימות בין מטות לבין ד"ר ריי ביטון, מובילת מאבק המתמחים בראש הכתבה.
על המכתב של המנהלים חתומים ד"ר מיקי הלברטל, יו"ר פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים ומנכ"ל רמב"ם, לצד הפרויקטור לשעבר פרופ' רוני גמזו מנהל בית החולים איכילוב, מנכ"ל משרד הבריאות עד לאחרונה פרופ' חזי לוי שמשמש כמנהל ברזילי, וכן מנהלי בתי החולים הלל יפה, רבקה זיו, נהריה, צפת, בני ציון, שיבא, וולפסון ואסף הרופא.
3 צפייה בגלריה
שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
"נושאים קריטיים לא זכו להתייחסות". הורוביץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
 מיכאל הלברטל ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
 מיכאל הלברטל ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
פרופ' מיקי הלברטל. "תומכים בקיצור התורנויות, אך צריך להביא משאבים"
(צילום יריב כץ)
"פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים מברך ותומך במהלך לקיצור המתחייב באורך התורנויות של המתמחים, ומקדם בברכה את היוזמה להתחיל את המהלך בבתי החולים בפריפריה", כתבו. "יחד עם זאת, אנחנו מצרים שבתור אלו שנצטרך ליישם את המתווה אף גורם בבניית המתווה לא התייעץ עם מנהלי בתי החולים. תחושתנו שהחץ כבר נורה וכרגע עוסקים בציור המטרה תוך ניסיון לא ראוי להתכנס למתווה במקום לתת מענה אמיתי שיאפשר המשך מתן שירותי רפואה לאזרחים מבחינה רפואית ותפעולית. הדרישה הנוכחית של טבלאות נתונים כדי להוכיח באותות ומופתים, לחשים וקמעות שאין צורך בתוספת כוח אדם איננה ראויה".
המנהלים ציינו כי "נותרו מספר נושאים קריטיים אשר לא זכו להתייחסות עד כה, ואשר מעמידים בסכנה את המהלך המבורך". ה כי "קיימים פערים משמעותיים בין ההיערכות של משרד הבריאות אשר הוצגה לנו, לבין הצרכים הנדרשים".
"ברצוננו לומר שאנחנו תומכים באופן מלא בקיצור התורנויות, אך כדי לקיים החלטה חשובה זו צריכים להביא את המשאבים", הדגישו. "בסופו של יום, האחריות על תפעול המקצועי והתפעולי של בית החולים היא עלינו ולכן אנחנו מבקשים בכל לשון של בקשה שאל תעמידו אותנו בדילמה בין יישום התקנה והאחריות הניהולית שלנו. העובדה של היעדר תוכנית מסוכמת מתוקצבת ומתואמת עם בתי החולים, במיוחד לנוכח האסון המתרגש על בתי החולים בחוק ההסדרים מסכן את בריאותם של תושבי מדינת ישראל".
במקביל לפרסום המכתב הגיש פרופ' יורם קלוגר, יו"ר איגוד הכירורגים, את התפטרותו כחבר המועצה הלאומית לכירורגיה, טיפול נמרץ והרדמה, במחאה על קיצור התורנויות.
"היות וההתייחסות לדברים שכותבים בכירי המערכת לא מתקבלים אז מה הטעם שאהיה שם?", אמר קלוגר. "מתווה התורנות שמציע השר הוא בבסיסו פוליטי ואין שום דבר מקצועי. אנחנו טוענים שבאופן הזה מערכת הבריאות תקרוס. אנחנו לא נגד קיצור תורנויות אבל אנחנו חושבים שצריכה להיות סלקטיביות בין המקצועות". בהמשך אמר: "המהלך הזה דורש 110 תקנים רק בכירורגיה כללית, ואין לו את התקנים הללו, אז למה להבטיח הבטחות שווא?".

אמש התכנסו ראשי האיגודים המקצועיים בענף הבריאות לישיבה שבה נמתחה ביקורת חריפה על שר הבריאות הורוביץ נוכח שילובם של אנשי ארגון המתמחים "מרשם" במתווה לקיצור התורנויות. גורם שנכח בישיבה אמר ל-ynet כי "האיש (הורוביץ) משחק באש, צריך להבין את זה. המהלך הוא מתבקש, ומצד אחד יש בו את ההסתדרות הרפואית שהיא הגוף היציג של הרופאים במדינה. ההסתדרות בהחלט רוצה לקצר את התורנויות, אבל חייבים לעשות את זה בצורה מפוקחת. זה מהלך סופר מסובך שדורש תקציבים, תקנים ויש פה גם את עניין השכר".
לדברי הגורם, "הורוביץ מתנהג בצורה לא הגיונית. הוא מוטה באופן קיצוני וברור לטובת קומץ קטן של מתמחים. הוא בא ואומר שכל מה שמעניין אותו זה התקשורת והלחץ התקשורתי. המערכת תקרוס בצורה שבה הוא מתנהל. הוא מתנהל לא בצורה בוגרת ולא בצורה אחראית".