3 צפייה בגלריה
אליהו מצא
אליהו מצא
אליהו מצא
סגן נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט אליהו מצא, הלך לעולמו והוא בן 86. מצא שימש כשופט במשך 32 שנים, מהן 14 בבית המשפט העליון. בין אפריל 2004 לינואר 2005 שימש כמשנה לנשיא בית המשפט העליון ה-15. הוא יובא למנוחות ביום ראשון בקיבוץ עינת.
מצא נולד בינואר 1935 בתל אביב. הוא סיים את לימודיו בבית הספר התיכון "גאולה" בעיר והתגייס לצה"ל. לאחר שחרורו משירותו הצבאי, בשנת 1956 החל ללמוד בפקולטה למשפטים של בית הספר הגבוה למשפט וכלכלה. במהלך לימודיו הפך בית הספר לשלוחה התל-אביבית של האוניברסיטה העברית.
בשנת 1960 הוא סיים את לימודים במחזור הראשון של השלוחה. שלוש שנים מאוחר יותר הוסמך כעורך דין ובמשך כתשע שנים עבד כעורך-דין בתל-אביב.
3 צפייה בגלריה
אליהו מצא
אליהו מצא
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במהלך כהונתו כשופט הוא פעל למען שוויון לנשים, בקובעו בפסק דין כי בחברות ממשלתיות יש לתת ביטוי הולם לייצוגן.
בפרשת אליס מילר, שבמסגרתה חייב בית המשפט את צה"ל לאפשר לנשים להשתלב בקורס הטיס, כתב מצא: "פגיעה בשוויון מחמת אפליה על רקע מיני, היא דוגמה מובהקת למקרה המצדיק והמחייב התערבות".
מצא גם דגל בחופש הביטוי בכלל ובזכויותיו של האסיר לחופש הביטוי בפרט והתיר לאסיר לפרסם טור אישי במקומון על החיים בכלא.
ב-2009 מונה השופט מצא לעמוד בראש ועדת החקירה הממלכתית לבחינת הטיפול במפוני ההתנתקות. הוועדה קבעה בין היתר במסקנותיה כי המדינה כשלה בין היתר בהגדרת דחיפות המשימה ובגיבוש חקיקה נחוצה לפתרונות קהילתיים.

"מרכינים ראש ומביעים תנחומים"

בהודעת הרשות השופטת נמסר כי "נשיאת בית המשפט העליון ושופטיו, מנהל בתי המשפט, שופטי ישראל לדורותיהם ועובדי מערכת בתי המשפט משתתפים באבלה הכבד של משפחת מצא על פטירתו של אליהו מצא ז"ל, שופט (בדימוס) של בית-המשפט העליון מרכינים ראש ומביעים תנחומים".
הלווייתו של מצא תתקיים ביום ראשון הקרוב, 31 באוקטובר, בשעה 15:00, בבית העלמין בקיבוץ עינת. מהרשות השופטת נמסר כי ביקורי ניחומים יתקיימו בחוג המשפחה והחברים הקרובים, ברחוב שרון אריה 4 תל-אביב, בשעות 10:00-13:00 ובשעות 16:00-20:00.
3 צפייה בגלריה
אליהו מצא
אליהו מצא
(צילום: דוברות הרשות השופטת)
בשנת 1972 התגייס לשירות קבע בצה"ל ומונה כשופט צבאי. שנתיים מאוחר יותר מונה לנשיא בית-הדין הצבאי במחוז המרכז. במקביל לשירותו הצבאי, השלים לימודי תואר שני במשפטים באוניברסיטת תל אביב.
בשנת 1978, בעקבות בחירתו כשופט בית משפט השלום, שוחרר מצה"ל ולמחרת היום הצהיר אמונים כשופט של בית-משפט השלום. בתפקיד זה כיהן כשש שנים, תחילה בבית המשפט בבת-ים ולאחר מכן בבית משפט השלום בתל אביב.
במאי 1984 מונה לשופט של בית המשפט המחוזי בתל אביב. בשנת 1989 כיהן במשך כשישה חודשים כשופט בפועל של בית המשפט העליון.
במאי 1991 מונה לשופט בית המשפט העליון ובאפריל 2004 מונה למשנה לנשיא בית המשפט העליון. בינואר 2005 פרש לגמלאות. בין לבין הוא כיהן כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-15. בנוסף, מאז שנת 1991 הוא עמד בראש הוועדה המייעצת לעניין סדר הדין הפלילי.