יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער, שהתפטר לאחרונה מהממשלה לאחר שסירב להצטרף לקבינט המלחמה תמורת תמיכה בחוק הפטור מגיוס, הציע בצהריים (שני) - לראשונה מפרוץ המלחמה - לקיים בחירות בינואר 2025. לדבריו, קביעת המועד "לא תפגע במלחמה".

סער, שדיבר בפתח ישיבת סיעתו, מתח ביקורת קשה על התנהלות קבינט המלחמה: "מקץ חצי שנה אין מנוס מלאתגר את התפיסות שמוביל קבינט המלחמה ולבחון לאן הן מובילות. זמן רב התרעתי כי מתיחת כיבוש הרצועה והשלמת חיסול גדודי חמאס על פני זמן כה ממושך מזיקה לאינטרס הלאומי בממדים רבים. לנגד עינינו חל היפוך אסטרטגי: ישראל במשך חודשים מדברת על דרום הרצועה – רפיח – אך לא נכנסת לשם. מאידך, במו"מ למתווה חטופים חדש, שמתנהל לצערי לא מעמדת עוצמה כבר תובע חמאס לחזור לצפון הרצועה".
לדבריו, "חמאס למעשה תובע את שיקום כוחו השלטוני והצבאי בצפון הרצועה. במקביל, הולך ונמשך הכשל באופן חלוקת הסיוע ההומניטרי ברצועה, דבר הגורם לחיזוק חמאס מול האוכלוסייה האזרחית, באופן המנוגד ליעדי המלחמה. גם זה תורם להקשחה בעמדתו. כל עוד לא יחול שינוי יסודי בעניין זה כחלק משינוי כיוון בניהול המלחמה בכלל, ישראל לא תביא למיטוט חמאס. רק שינוי מגמה יסייע לנו להביא את חמאס לנקודה שבה אפשר יהיה להגיע למתווה של שחרור החטופים. אופן ניהול המערכה משפיע על השגת או אי-השגת כל יעדיה".
בהתייחס לסוגיית הבחירות, כאמור לראשונה, הציע סער אפשרות לתאריך "מוסכם". "כדי לאפשר מיקוד לאומי כולל במלחמה צריך גם להגיע להסכמה רחבה סביב מועד החזרת המנדט לעם. הגעה כעת למועד מוסכם לבחירות, שייקח בחשבון את צורכי המשך הלחימה, היא נכונה. עריכת חשבון הנפש הלאומי לאחר 7 באוקטובר היא מתבקשת. אנחנו הצענו את ינואר 2025 כמועד מוסכם אפשרי. ישראל זקוקה לא רק לחשבון נפש, אלא לתיקון, להתחדשות ולתקווה".
1 צפייה בגלריה
הפגנת החרדים נגד חוק הגיוס בירושלים
הפגנת החרדים נגד חוק הגיוס בירושלים
סער על חוק הגיוס: "יש צורך בשינוי משמעותי, טרם הוצג מתווה הוגן"
(צילום: עידו ארז, דוברות המשטרה)
סער דיבר גם על ועדת החקירה העתידית למחדל שקדם ל-7 באוקטובר. לדבריו, "ועדת חקירה ממלכתית למחדל הגדול בתולדות המדינה, מדיניותו, מודיעני ומבצעי - היא חיונית ויש להקימה בהקדם. יידרש כמובן זמן עד למינויה בפועל ולתחילת עבודתה. אבל כדי שתוכל להתחיל לעבוד תוך זמן סביר – נדרש כבר עתה לגשת להגדרת המנדט שלה ולקביעת לוחות הזמנים. זה לא יפגע במלחמה ולא יפגע בדרג הלוחם. אבל זה חיוני כדי שכשנגיע לבחירות – תמונת האחריות של כל האחראים בדרג הפוליטי ובדרג המקצועי – תהיה ברורה ותוצג בפני העם. גם כאן – סחבת לא תשרת שום צורך לאומי אמיתי".
לסיום, הוא התייחס לסערה סביב חוק הגיוס והצטרף לקריאות לשינוי משמעותי: "הימין הממלכתי בראשותי עומדת לימין הערך של השירות בצה"ל והמשרתים בצה"ל. נדרש שינוי משמעותי וממשי בנושא זה – ולא עוד מאותם דברים שהיו בעבר. לצערי – עד לרגע זה לא ראינו מתווה צודק, הוגן שעונה על צורכי המדינה והצבא".