היום החמישי להפסקת האש לקראת סיום, אך מאחורי הקלעים מתנהלים מגעים קדחתניים להארכת ההפוגה גם מעבר ליום השישי - ואולי אף מעבר לעשרה ימים שנקבעו בהסכם המקורי. ראש המוסד דדי ברנע הגיע היום (שלישי) פעם נוספת לדוחה בירת קטאר, וכעת ניתן לפרסם פרטים חדשים על הנעשה שם. למעשה, בזמן הדיווחים על התקדמות במגעים להארכת הפסקת האש, בדוחה מתקיימת פסגת מודיעין מרובעת - בהשתתפות ברנע, ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש הממשלה הקטארי מוחמד א-תאני ושר המודיעין המצרי עבאס כמאל.
2 צפייה בגלריה
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
יש תוצאות. מימין לשמאל: א-תאני, ברנס, כמאל וברנע
(צילום: יריב כץ, AP, EPA)
ברנע, נזכיר, הגיע לקטאר כדי לקדם את המשא ומתן הנוכחי והעתידי - כשגם היום, אחרי שחרור החטופים בפעימה החמישית, נותרו 157 ישראלים ואזרחים זרים בשטח רצועת עזה. בפסגה, שבה מתכנסות יחד עם ישראל שלוש המדינות הרלוונטיות ביותר למו"מ - קטאר, ארה"ב ומצרים - ניתן להגיע להגיע לתוצאות ולתיאום האפקטיביים ביותר, מאחר שכולם נוכחים וסוגרים את כל הקצוות.
הדיונים שקיימו הארבעה היו עניינים ורציניים, והשיגו תוצאות. מטרתם הייתה ש-20 חטופים ישוחררו היום ומחר בהתאם להארכת ההסכם - וגם לשלב שחרור חטופים נוספים בימים הקרובים, ולא רק ילדים ונשים. ההסכם המקורי, נזכיר, היה ארבעה ימי הפוגה - ועוד שישה ימים בכפוף לשחרור עשרה חטופים בכל יום. בהסכם כזה עשויים להשתחרר גם צעירים מעל גיל 19, אבות מבוגרים וגופות חללים. בנוסף דנים בקטאר על שחרור גברים קשישים; אבות לילדים ששוחררו; צעירים וצעירות עד גיל 24 שהשתתפו במסיבה ברעים; וחיילות.
2 צפייה בגלריה
כוחות צה״ל ברצועת עזה
כוחות צה״ל ברצועת עזה
חמאס יכול להגיע גם ל-80 נשים וילדים. כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
הציפייה והאכזבות: סערת השחקנים הזרים
17:05
ראש המוסד הבהיר בפגישה שהחלטות הממשלה נתנו עשרה ימים להפסקת האש. כדי להאריך את ההסכם מעבר לעשרה ימים הממשלה תצטרך לקבלה החלטה חדשה, ובכירים בישראל מעריכים שניתן יהיה לעשות זאת.
ואכן, העיתון אל-ערבי אל-ג'דיד פרסם אחר הצהריים, מפי מקורות מצריים, כי הצדדים הגיעו בינתיים להבנות ראשוניות על הארכת הפסקת האש ביומיים נוספים בתיווך מצרי-קטארי-אמריקני. הסיבה לכך, לדבריהם, היא שחמאס הגיע לארגוני טרור אחרים שמחזיקים בילדים ונשים. לדברי המקורות, מצרים עושה מאמצים כדי "לחייב את ישראל להכניס מספיק סיוע לצפון רצועת עזה", אחרי שכבר הצליחו לשלב העברת סיוע לעיר עזה במסגרת המשא ומתן, לצד הפעלת מחלקות בבית החולים שיפא.

גורם מדיני: "לא ירדנו ממטרת המבצע"

הנוכחות של שר המודיעין המצרי בפסגה משמעותית מאוד. זו הפעם הראשונה שהוא נוכח בשיחות פיזית, אחרי שהיה שותף מלא לאורך כל המשא ומתן ולהצלחה שלו. עבאס כמאל מביא לשולחן דברים חשובים - ובעיקר את הקשרים הטובים שיש לו גם עם ישראל וגם עם חמאס, אחרי שתיווך בין הצדדים בהסלמות שהיו בעבר. לכמאל תרומה משמעותית גם בכל מה שקשור להכנסת הסיוע ההומניטרי, אחרי שחמאס כמעט ופוצץ את ההסכם בטענה שלא נכנסות מספיק משאיות לרצועת עזה.
למעשה, נוכחותו של כמאל מעידה על הדחיפות והחשיבות של השיחות, אחרי שההסכם בין ישראל לחמאס הוארך ביומיים - בעבור שחרור 20 חטופים נוספים - בזמן שרבים אחרים נותרים ברצועת עזה, כולל אבות שילדיהם ונשותיהם השתחררו מהשבי.
מחר, אם הכול יילך כשורה, חמאס יגיע למספר של 70 חטופים ששוחררו בהסכם - רובם ילדים ואימהותיהם, ולצידם גם נשים מבוגרות. חמאס יכול, לפי ההערכות בישראל, להגיע גם למספר כולל של 80 נשים וילדים. אבל, כעת הצדדים עובדים על מתווה נוסף, ועל רעיונות והצעות כיצד ניתן להחזיר את כל שאר החטופים לישראל.

בינתיים, לפי הוול סטריט ג'ורנל - שמצטט גורמים מצריים וקטאריים - המתווכים המרכזיים בעסקת החטופים בין ישראל לחמאס דוחפים את שני הצדדים להפסקת אש ארוכה, מעבר להארכה ליומיים שהוסכמה אתמול, ולפתיחת שיחות שיביאו לסיום המלחמה. בעקבות הטענות הללו השר בני גנץ הבהיר היום כי "אחרי הפסקת האש, תתחדש האש", ואמר כי "כל קבינט המלחמה מאוחד בעמדה הזו. לא תהיה שום נקודה שתהיה עיר מקלט למחבלים ולראשי חמאס. אנחנו מחויבים לביטחונם של תושבי הדרום והצפון ולכל אזרחי ישראל, ואנחנו לא חוזרים עד שמבצעים".
לדברי הגורמים ששוחחו עם הוול סטריט ג'ורנל, הפסקת אש ארוכה תחייב את ישראל וחמאס לוויתורים גדולים, כמו שחרור חיילי צה"ל תמורת אלפי אסירים פלסטינים. לפי הדיווח, ישראל תידרש לעצור את הלחימה וחמאס מנגד יצטרך להסכים לפירוז.
גורם מדיני ישראלי אמר כי "יש מחויבות אמיתית להמשיך את המלחמה הזאת עד להגשמת מטרת העל של המבצע שהיא חיסול החמאס – מדינית ובטחונית. אבל, אם אפשר בעשרה ימים שהוקצו להסכם להוציא כמה שיותר אזרחים חטופים - זה מצוין. אף אחד לא ירד ממטרת המבצע ואף אחד לא יסכים למשהו הזוי כמו פירוז. ראינו מה זה לסמוך על כוחות בינלאומיים. כרגע אנחנו לא מדברים על הארכה מעבר לעשרה ימים - אבל אם תהיה הצעה קונקרטית היא תובא לדיון בקבינט ובממשלה אבל כרגע לא קיים דבר כזה. אם נראה שיש הצעה משמעותית, נבחן אותה. לא ניתן לארגון טרור למרוח אותנו".
גורמים ישראלים ואמריקנים אמרו כי הם מצפים שהמלחמה תתחדש עם סיום עסקת החטופים. אבל אותם גורמים מצריים וקטאריים אמרו כי ההפוגה הזמנית מובילה לבניית אמון שנדרש כדי להתקדם.
יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הגיב גם הוא לאפשרות שכל החטופים - כולל החיילים - ישוחררו תמורת הפסקת הלחימה: "זה לא על הפרק, גם לא כהצעה. אין בזה דיון בכלל. זו תכנית לחיסול מדינת ישראל. אנחנו ממשיכים עד לניצחון המוחלט בעזרת השם ולהשמדת הנאצים של חמאס".