3 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים. ארכיון
(צילום: EPA)
אם חמאס ישגר היום (ראשון) רקטות מרצועת עזה לישראל, הרי שהאיום הישראלי המפורש הוא תגובה משמעותית ‑ בדיוק כפי שהבטיח צה"ל ביום האחרון של מבצע "שומר החומות" אשתקד. מטוסי חיל האוויר יחוגו היום מעל שמי הרצועה משעות הבוקר ועד לחצות הליל כשהם ערוכים לתקיפה.
ביום הלחימה האחרון למבצע בשנה שעברה, כשהפסקת האש הייתה אמורה להיכנס לתוקפה, העריך צה"ל כי חמאס מתכנן לבצע מטח סיום גדול ומשמעותי לעבר ישראל. בצה"ל העבירו אזהרה חמורה לארגון כי מהלך שכזה ייתקל בתגובה חריפה, ועשרות מטוסי קרב וכלי טיס בלתי מאוישים חגו אז באוויר והבהירו כי הצבא רציני בכוונותיו. חמאס, מצידו, הפנים את האיום ונמנע ממטח סיום. בינתיים, האיש שקובע בעזה, מוחמד דף, שומר על שתיקה, וגם מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר לא מאיים מפורשות בהסלמה.
3 צפייה בגלריה
עימותים בחווארה
עימותים בחווארה
נקודת חיכוך שעלולה להצית את יהודה ושומרון. הכפר חווארה
(צילום: EPA)

ב"חמאס חוץ" ממשיכים לאיים לקראת צעדת הדגלים בירושלים, וחאלד משעל, אחד מבכירי ארגון הטרור, קרא ל"בני האומה הערבית והאיסלאמית" לצאת ליום זעם, במקביל לצעדה. "עלינו לעשות מעשה גדול כדי שהכיבוש ותומכיו יבינו שהפגיעה באל-אקצא תגרום לרעידת אדמה", אמר משעל. כאמור, גם הוא וגם דוברים אחרים מנסים לחמם את האזור, אבל לא הם קובעים מה יקרה בשטח. במערכת הביטחון מדברים על "השוטר האסטרטגי" האחד, מבין האלפים שיוצבו בירושלים, ועל כתפיו תוטל האחריות לנהוג בשיקול דעת תחת לחץ כדי להימנע מנפגעים רבים.
למרות זאת, ההערכה בצבא היא כי חמאס לא מעוניין בפתיחת חזית נוספת. לכן, מבחינתם, הסבירות לירי נמוכה, בין היתר כי לחמאס נוח במצב הזה שבו הוא מצליח להתסיס את השטח בירושלים וביהודה ושומרון וזוכה לחסינות בעזה. הרוגים בירושלים או תמונות קשות עלולים לשנות את ההערכות. בצבא לוקחים בחשבון שהתחממות שכזו תוביל גם לירי סמלי מלבנון. אפשרות נוספת היא שהג'יהאד האיסלאמי לא יהיה מוכן לקבל תמונות קשות מירושלים וישגר רקטות שלא על דעת חמאס ‑ וכאן ישראל תשקול את התגובה מול הארגון או מול חמאס.
ובתוך כל המתיחות הזו צריך לשים לב לגזרה אחת ספציפית באזור השומרון, אזור חווארה. הרחק מעיניהם של בכירי מערכת הביטחון נוצרה בכפר חווארה בשבועות האחרונים נקודת חיכוך חדשה שעלולה להצית את יהודה ושומרון. זה התחיל בקבוצה של מתנחלים שהגיעו לכפר כדי להסיר דגלי פלסטין שנתלו בו, והמשיך בלוחמים שאבטחו את המתנחלים, בעוד אלו מסירים דגלי פלסטין ומעוררים פרובוקציה בכפר. שלשום נרשמה עליית מדרגה בנקודת החיכוך החדשה בשומרון, כשקבוצת מתנחלים רעולי פנים פתחה באש חיה לעבר בית קפה פלסטיני בכפר וניפצה את שמשותיו. בנס האירוע הזה נגמר ללא הרוגים. החשש בצבא הוא כי בגזרה הזו עלולים לאבד שליטה, ומכאן הדרך להתלקחות תהיה מהירה ‑ וכל הפעולות להרגעת השטח ביהודה ושומרון ירדו לטמיון.
3 צפייה בגלריה
איראן חושפת בסיס מל"טים תת קרקעי מפקד הצבא עבד אל רחים מוסווי ו רמטכ"ל הכוחות המזוינים מוחמד בקרי
איראן חושפת בסיס מל"טים תת קרקעי מפקד הצבא עבד אל רחים מוסווי ו רמטכ"ל הכוחות המזוינים מוחמד בקרי
בסיס המלט"ים התת-קרקעי באיראן. מיקומו לא נחשף
(צילום: EPA )
בעשרת הימים האחרונים בוצעו יותר מ-40 אירועי פשיעה לאומנית מצד גורמי ימין קיצוניים נגד פלסטינים ונגד כוחות הביטחון ביהודה ושומרון, 11 מהם בסוף השבוע האחרון. מדובר בעליית מדרגה מדאיגה שאמורה להדליק נורה אדומה אצל בכירי מערכת הביטחון, שכן אירוע פשיעה לאומנית אחד שייגמר באסון עלול להבעיר את כל הגזרה. בחודשים האחרונים מנסה חמאס להבעיר את איו"ש - ונכשל פעם אחר פעם. מערכת הביטחון חייבת למגר את תופעת הפשיעה הלאומנית לפני שזו תסלים עוד יותר ותגרור את צה"ל להתעסקות מיותרת במרחב הנפיץ.
וזו לא החזית היחידה שצה"ל מתמודד איתה כעת. הוא פוקח עין לכיוון איראן, שממנה קיימת כוונה להגיב על סדרת הפעולות המיוחסות לישראל. צבא איראן פרסם אתמול תמונות שבהן נראים הרמטכ"ל האיראני מוחמד בקרי ומפקד צבא איראן עבד אל-רחים מוסווי מבקרים בבסיס מל"טים תת-קרקעי. מיקומו של הבסיס לא נחשף, אבל עצם פרסום התמונות נראה כמסר איראני לישראל בצל הדיווחים על "תקרית" שאירעה השבוע בבסיס פרצ'ין ושבה נהרג מהנדס איראני, ועל כך שהמקום הותקף על ידי כטב"מים מתאבדים. התמונות התפרסמו פחות משבוע אחרי חיסולו בטהרן של חסן סיאד חודאי, סגן מפקד יחידה 840 של כוח קודס במשמרות המהפכה.