כלי טיס בלתי-מאוישים תקפו ביום שלישי האחרון את המתקן הביטחוני בפרצ'ין שבאזור טהרן, שם מפותחים טילים, טכנולוגיות גרעין וטכנולוגיות כטב"מים. כך אמרו אמש (שישי) שלושה גורמים איראנים המעורים בפרטים ל"ניו יורק טיימס". את דבריהם אישר גם גורם אמריקני. איראן טענה כי במקום התרחשה "תקרית" במרכז מחקר ביטחוני, שבה נהרג המהנדס גאד בייגי ונפצע עובד אחר.
4 צפייה בגלריה
המתקן בפרצ'ין.
המתקן בפרצ'ין.
המתקן בפרצ'ין.
(צילום: Google Earth, GeoEye)
מקורות איראניים ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס" אמרו כי בתקיפה השתתפו מל"טים מתאבדים מדגם קוואד-קופטר. המל"טים, כך לפי הכתבה, שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, התפוצצו על מבנה של משרד ההגנה האיראני, שבו נערכים מחקרים לפיתוח רחפנים וכלי טיס בלתי-מאוישים.
לפי שעה אף גורם בעולם לא לקח אחריות על המתקפה, אולם לפי ה"ניו יורק טיימס", אופן הפעולה דומה לתקיפות קודמות של ישראל באיראן ובלבנון. בישראל סירבו להתייחס לדיווח, וגורם אמריקני אישר ל"ניו יורק טיימס" כי רחפנים מתאבדים תקפו את המתקן - אך הוא לא אמר מי הפעיל אותם. המקורות האיראנים אמרו כי הרחפנים, שלהם טווח טיסה קצר יחסית, שוגרו מתוך איראן, לא רחוק מהמתקן בפרצ'ין.
4 צפייה בגלריה
נזקים במתקן בפרצ'ין אחרי הפיצוץ ב-2014
נזקים במתקן בפרצ'ין אחרי הפיצוץ ב-2014
נזקים במתקן בפרצ'ין אחרי הפיצוץ ב-2014
גורמי ביטחון במערב חושדים שבבסיס פרצ'ין ערכה איראן לפני יותר מעשור ניסויים הקשורים לתוכנית פיתוח הנשק הגרעיני שלה. איראן מנעה מפקחי סבא"א במשך שנים לבקר במתקן. לפני שנתיים, ביוני 2020, התרחש פיצוץ עז של מצבור גז תעשייתי סמוך לבסיס. בסוכנות הידיעות ISNA - שמנוהלת בידי השלטונות האיראניים - נטען כי מצבור הגז, שלכאורה הוא זה שהתפוצץ, נמצא במתחם של משרד ההגנה.
פיצוץ עז עוד יותר, שאירע כנראה בבסיס עצמו, התרחש בשנת 2014. אז דווח כי "מדינה זרה" אחראית לאותו פיצוץ, שגרם לשני הרוגים ולפצועים. ההבזק וגל הנפץ העז שהורגש במרחק קילומטרים רבים העידו כי הוא אירע במתקן הקשור בתוכנית הגרעין.

4 צפייה בגלריה
חסן ציאד ח'דאירי
חסן ציאד ח'דאירי
קולונל חודאי, שחוסל בתחילת השבוע בטהרן

ביום רביעי האחרון דווח ב"ניו יורק טיימס" מפי גורם מודיעיני כי ישראל עדכנה את ארה"ב כי היא זו שחיסלה את חסן סיאד חודאי, בכיר משמרות המהפכה שנורה למוות בתחילת השבוע בטהרן. במערכת הביטחון בישראל קיבלו בהפתעה ובזעם את פרסום ההודאה הישראלית, וגורמי ביטחון אמרו ל-ynet כי ידרשו הבהרות מוושינגטון על "ההדלפה האמריקנית", לדבריהם, ש"מנקה" את ארצות הברית ממעורבות בפעולה.
לפי הדיווח, חיסולו של חודאי נועד להזהיר את איראן מפני המשך פעילות יחידה 840 של כוח קודס במשמרות המהפכה. היחידה אחראית לחטיפות אזרחים - ישראלים וזרים - ולהתנקשויות בהם ברחבי העולם. ב-ynet חשף השבוע פרשננו הביטחוני רון בן ישי את רשימת חלק מניסיונות ההתנקשות שבהם היה מעורב חודאי.
4 צפייה בגלריה
מפעל המל"טים במערב איראן - לפני התקיפה, ואחריה
מפעל המל"טים במערב איראן - לפני התקיפה, ואחריה
מפעל המל"טים במערב איראן - לפני התקיפה, ואחריה
במערכת הביטחון קיבלו בהפתעה ובזעם את פרסום ההודאה הישראלית ב"ניו יורק טיימס". גורמי ביטחון אמרו אמש ל-ynet כי ידרשו הבהרות מוושינגטון על "ההדלפה האמריקנית", לדבריהם, ש"מנקה" את ארה"ב ממעורבות בפעולה. בדיווח נכתב כי גורמים ישראלים אמרו שחודאי היה סגן מפקד יחידה 840 - והיה מעורב בתכנון פעולות נגד זרים וישראלים. הגורמים הוסיפו שחודאי היה אחראי על פעילות היחידה במזרח התיכון ובמדינות הגובלות באיראן, וציינו עוד כי בשנתיים האחרונות הוא היה מעורב בניסיונות פיגועים נגד אזרחים ישראלים, אמריקנים ואירופים בקולומביה, קניה, אתיופיה, איחוד האמירויות וקפריסין. איראן, יש לציין, מעולם לא הודתה בקיומה של יחידה 840.
אופן הפעולה של שימוש ברחפנים מתוך איראן, כאמור, מצביע על מעורבות ישראלית אפשרית בפעולה בפרצ'ין. בחודש מרץ האחרון התפרסמו תמונות שבהן נראה נזק מתוך תקיפה שיוחסה לישראל במפעל מל"טים במערב איראן, במחוז כרמאנשאה. בתמונות הלוויין תועד ההרס של מה שהאיראנים כינו בהתחלה "מחסן תעשייתי" במחוז כרמאנשאה, ובו הושמדו כ-100 מל"טים. במתקפה על מפעל המל"טים, שפרסומים זרים ייחסו למוסד, השתתפו לפי הפרסומים שישה מל"טים ישראליים. אלו נשאו כמות גדולה מאוד של חומר נפץ מסוג מיוחד שגרם להרס גדול במפעל ובסביבתו.
בחודש יוני שעבר התרחשה מתקפה דומה באיראן, גם היא באמצעות כטב"מי קוואד-קופטר. אותה מתקפה כוונה למפעל TESA, המפעל המרכזי לייצור צנטרפוגות של איראן, הממוקם בעיר כראג'. אף שישראל שתקה, היא הייתה החשודה המיידית - בין היתר לאור יכולתה לבצע פעולה מורכבת כזו. באותה עת, הייתה ישראל המדינה היחידה בעולם שהייתה לה היכולת לפעול כך באיראן. מקורות איראניים אמרו אז ל"ניו יורק טיימס" כי הפעולה כללה את שיגור הקוואד-קופטר מטריטוריה איראנית, מזירה שנמצאת לא הרחק מהמטרה, את הטסתו ואת התקיפה עצמה.
פורסם לראשונה: 20:17, 27.05.22