חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', יו"ר מפלגת הציונות הדתית, התראיין לאולפן ynet הבוקר (רביעי) לאחר הפיגוע בבאר שבע, וביקר את החלטת המשטרה להחרים את נשקו של האזרח שנטרל את המחבל, ואף לאיים עליו בעיכוב בתחנת המשטרה, כפי שעשה הקצין בתיעוד שעורר סערה. הוא טען שהדבר עשוי לגרום לאזרחים חמושים להסס לפעול בפיגוע הבא. "כתיקון לחוויה הלא-נעימה במשטרה", הציע סמוטריץ', "אני חושב שמגיע לו (לאזרח המנטרל) להשיא משואה ביום העצמאות".
"זו התנהגות בלתי קבילה לחלוטין של המשטרה. אזרח כזה צריך לקבל חיבוק גדול", אמר. סמוטריץ', כך לדבריו, פנה למפכ"ל המשטרה לאחר הפיגוע והציע ששוטרים ילוו את האזרח כדי שירגיש בטוח עד שהאקדח יוחזר לו בתום הבדיקה הבליסטית. יש לציין כי מאז הנשק הוחזר לאזרח המנטרל. "עוד לא מאוחר לתקן את השבר הזה ולתת את המסר לאזרחים שאנחנו רוצים לעודד גבורה, יוזמה ולקיחת אחריות".

2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
בצלאל סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
"כחוויה מתקנת - לתת לאזרח המנטרל להשיא משואה". סמוטריץ'
(צילום: יואב דודקביץ' )

2 צפייה בגלריה
(צילום: הרצל יוסף)
בפיגוע, נזכיר, נרצחו ארבעה בני אדם, והוא הקשה ביותר בשנים האחרונות. חבר הכנסת התייחס גם לאפשרות של הסלמה, בדומה להתפרעויות במהלך מבצע "שומר החומות" במאי אשתקד. "חס וחלילה כמובן, אבל אם אנחנו מסתכלים למציאות בעיניים אז כן, מה שראינו בשומר החומות זה הפרומו", אמר סמוטריץ'. "במגזר הערבי יש כמות עצומה של נשק לא חוקי, ולצערנו הרב יש גם כוונה ורצון לעשות בו שימוש. אי-אפשר להתעלם מההקצנה הלאומנית בקרב ערביי ישראל ובפזורה הבדואית. מדובר בנושא מאוד מורכב, שהמדינה התעלמה ממנו במשך 50 שנה".
- אמרת שזה נושא שדגר במשך 50 שנה, ועדיין, באופוזיציה בחרו לדבר על השנה האחרונה. "זה נושא של הרבה שנים. אני הייתי ממקימי תנועת 'רגבים', וזו הייתה אחת מסוגיות הדגל שלנו. התרענו במשך שנים על אובדן המשילות והריבונות ועל ההקצנה הדתית והלאומנית. אלו אירועים מאוד מסוכנים שמבעבעים הרבה מאוד שנים מתחת לפני השטח. מה שכן, אי-אפשר להתעלם מעליית המדרגה מאז שהוקמה הממשלה הזו, והתחושה היא שרע"מ מחזיקה את מדינת ישראל בגרון. אני אומר באופן ברור - מה שקרה ב'שומר החומות' בהקשר של ערביי ישראל דומה למחדל שהיה בערב מלחמת יום כיפור, ואם לא נכין מענה ביטחוני, נמצא את עצמנו עם התקוממות עממית חמושה בכל רחבי ישראל".
- אתה מתאר תרחיש אימה. כל זה כי מנסור עבאס נמצא בממשלה? "לא, אל תכניסי לי מילים לפה. כל הממשלות הקודמות עצמו עיניים ולא טיפלו, כולן אחראיות לבעיה הזו. אני כן אומר שאי-אפשר להתעלם מהעלייה בכמות ובחומרת האירועים בשנה האחרונה. קחי לדוגמה את הנטיעות בנגב: המדינה מממשת את הריבונות שלה על אדמתה - ונתקלת בהתפרעויות אלימות. מאירועים כאלה עולה התחושה שגם עם עבאס סותר את זה באיזה מתק שפתיים, התנועה האיסלאמית היא בסופו של דבר גוף מאוד קיצוני ולאומן. אני מאמין שזה לא מטופל היום, כולם מפחדים מעבאס ומהפלת הממשלה, ולכן מוכרים את הנגב".
- אתה מדבר כל הזמן על מקלות, מה לגבי גזרים? קשב לצרכים של האוכלוסייה הערבית? "אני לא מדבר רק על אכיפה ביד ברזל. עוד מתקופתי ברגבים, לתוכנית שהרכבנו שם היה גם היבט של גזרים, והיא הרבה יותר טובה ונכונה ממה שעושה המדינה היום. אני עוד לא מוכן לדבר על זה".