המשטרה לא מוכנה להחזיר לאזרח שנטרל את המחבל את נשקו
(צילום: ארגון חוננו)

ירה במחבל - וסיים עם איום בעיכוב בתחנת המשטרה: תושב מועצת הר חברון שהגיע בריצה לזירת הפיגוע בבאר שבע וירה למוות במחבל העיד אחר הצהריים (יום שלישי) במשטרה, ונדרש למסור את אקדחו לבדיקה בליסטית כחלק מנוהל קבוע. הוא מחה על כך, סירב לעזוב את תחנת המשטרה - ובהמשך הזהיר אותו שוטר שיעוכב.
זמן קצר אחרי פרסום הסרטון הורה המפכ"ל לפתוח עוד הלילה את מעבדת הנשק של המשטרה בירושלים כדי לבדוק את כלי הנשק ללא עיכובים, ומיד לאחר מכן להשיב אותם לבעליהם. בעלי הנשקים יוכלו להגיע עם השוטרים לבדיקה, והם ילוו אחריה לביתם. אם יבחרו שלא להצטרף להליך הבדיקה, המשטרה בכל מקרה תשיב להם את האקדחים עוד הלילה.
לאחר מספר שעות עזב האזרח שירה במחבל את תחנת המשטרה בליווי משטרתי עד לביתו שבהר חברון ללא נשקו האישי. בעקבות התערבות של ראש המועצה יוחאי דימרי, הובטח לו שהנשק יועבר אליו באופן אישי בבוקר. פעילי ימין חסמו כמחאה את הרחוב בכניסה למשטרה בעיר העתיקה, שם נחקר השוטר.
תיעוד חיסול המחבל

בפיגוע בבאר שבע רצח המחבל מוחמד אבו אלקיעאן ארבעה בני אדם ופצע שניים נוספים, במסע הרג שלפי מפכ"ל המשטרה ארך שמונה דקות. המפכ"ל אמר שהשוטרים הגיעו לזירה אחרי ארבע דקות, אבל השניים שירו למוות במחבל היו אזרחים. אחד מהם, כאמור, הוא תושב מועצת הר חברון - שמחה על החרמת אקדחו וסירב לעזוב את תחנת המשטרה שכן לדבריו, כלי הנשק חיוני לאבטחתו כדי שיוכל לחזור לביתו ביהודה ושומרון. הוא הוסיף שתמונתו ושמו מפורסמים כעת במקומות רבים, והוא חושש לחייו בעקבות התיעוד שבו הוא נראה יורה במחבל.
בתיעוד מתחנת המשטרה נראה אחד השוטרים במקום אומר לאזרח לעזוב את תחנת המשטרה, ובהמשך - כשזה סירב ודרש פתרון לאבטחתו - קרא השוטר לעכב אותו. "אל תשחק איתי משחקים, אתה בתוך תחנת משטרה", אמר השוטר. "רוצה את האקדח? תחכה למטה, זה הכול. אתה לא נשאר פה, אתה לא מבין עברית? טוב יאללה, קחו אותו לתחנה עכשיו. הוא מעוכב. קדימה לתחנה".
3 צפייה בגלריה
בתחנת המשטרה לאחר שסירבו להחזיר את הנשק
בתחנת המשטרה לאחר שסירבו להחזיר את הנשק
"דורשים את החזרת הנשק עוד הלילה". האזרח יורה במחבל - ומעוכב
(צילום: ארגון חוננו)

הפיגוע בבאר שבע - כתבות נוספות:

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו שמסייע לאזרח דרש מהמשטרה להשיב לו את נשקו. "המשטרה התנהלה באופן לא מכבד ואמרה לו שהוא יכול לשכור חברת אבטחה פרטית", טען קידר. "היחס המחפיר שהוא זכה לו רק מחזק את הקושי מחוסר ההרתעה שהמשטרה מייצרת. הדברים חמורים ואנו דורשים את החזרת הנשק עוד הלילה", מסר קידר.
מהמשטרה נמסר תחילה כי "כלי הנשק שבוצע בהם שימוש נגד המפגע היום באירוע הטראגי נלקחו כחלק מפעולות חקירה מקובלות, שבסיומן הם יוחזרו לבעליהם. מדובר בנוהל שגרתי בחקירה מהסוג הזה. האזרחים שינטרלו את המחבל פעלו בתושייה רבה בשטח ומנעו פיגוע קשה יותר". בהמשך, לאחר הוראת המפכ"ל, נמסר: "על פי הוראת החוק, כלי הנשק נלקחו כמקובל לביצוע בדיקות בליסטיות שהינם חלק בלתי נפרד מחקירת האירוע. על מנת למנוע את עוגמת הנפש של האזרחים שפעלו באומץ ובנחישות, הבדיקות הנדרשות יבוצעו עוד הלילה ובסיומן כלי הנשק יוחזרו לבעליהם".
3 צפייה בגלריה
קובי שבתאי, מפכ"ל המשטרה בזירת האירוע
קובי שבתאי, מפכ"ל המשטרה בזירת האירוע
קריאות "בושה" בזירה. שבתאי
( צילום: בראל אפרים)
שרת הפנים איילת שקד התייחסה לכך ואמרה כי "אכן במשטרת ישראל יש נוהל שכל נשק שיורה עובר בדיקה בליסטית. במקרה הזה צריך לחרוג מהנוהל, להפעיל שכל ישר ולאפשר לגיבור שירה במחבל לחזור הביתה עם נשקו". בהמשך, כאמור, הורה המפכ"ל להשיב את הנשק עוד הלילה לבעליו.
ראש מועצת הר חברון, יוחאי דמרי, מסר הערב כי האזרח "הפגין אומץ לב ותושייה רבה". לדבריו, "המחבל הצליח להרוג אנשים חפים מפשע שיצאו למסע קניות ומצאו את מותם. תושב המועצה עשה את המוטל עליו והראה אזרחות למופת לצד ערכים ושמירה והגנה על תושבי ישראל. אנחנו גאים בו".
ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי הוא שולח תנחומים עמוקים למשפחות הנרצחים בפיגוע, והדגיש: "האזרחים שירו במחבל הפגינו תושייה ואומץ לב ומנעו קורבנות נוספים". לדברי בנט, "כוחות הביטחון נמצאים בדריכות מירבית. נפעל ביד קשה נגד מבצעי הטרור, ונשיג גם את סייעניהם".
המחאה על החרמת האקדח מצטרפת להפגנה שהתרחשה הערב בזירת הפיגוע ולקריאות "בושה" לעבר מפכ"ל המשטרה, יעקב שבתאי, כשזה הגיע למקום. המפגינים חסמו את אחד מצירי התנועה הראשיים בבאר שבע - אליהו נאוי, בעבר דרך חברון - בצומת של מרכז הקניות שבו אירע הפיגוע. בעקבות הביקורת, בכיר במשטרה אמר ל-ynet כי לא היו התראות כלשהן משירות הביטחון לגבי המחבל. לדבריו, "המשטרה קטנה לעומת האתגרים שניצבים בפניה, ואנחנו מצביעים על זה כבר תקופה ארוכה".