נעמי (שם בדוי) התאשפזה ב"מעלה הכרמל" בפעם הראשונה כשהייתה בת 13. "פגעתי בעצמי. לא הרגשתי טוב עם המעבר לחטיבה. זה היה משבר של נערה. חוויתי אשפוז של שלושה ימים. הכרתי אז את אדי. הוא היה האח המועדף עליי, החבר הכי טוב שלי במהלך כל האשפוזים. עכשיו אני בשוק ונורא קשה לי לעכל. אני מבינה שאולי הייתי על הכוונת".
"אדי", הוא אדוארד קצ'ורה, האח לשעבר בבית החולים, שנאשם כי רצח באכזריות בלתי נתפסת את ליטל יעל מלניק ז"ל, הנערה הצעירה שהכיר כשהייתה מאושפזת במחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים שבו עבד, ועליה כפה קשר חולני שאותו התעקש להגדיר "מערכת יחסים".
הרצח של ליטל יעל אירע אמנם מחוץ לגבולות בית החולים. היא עצמה כבר לא הייתה מאושפזת בו וגם קצ'ורה חדל מלשמש איש סגל במחלקה כחצי שנה קודם לכן. אבל תחקיר "7 ימים" שיפורסם במלואו ביום שישי הקרוב ב"ידיעות אחרונות" מגלה כי הנורות האדומות בהקו במלוא עוזן בבית החולים באשר להתנהלותו של האח.
2 צפייה בגלריה
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
ליטל יעל מלניק ז"ל ואדוארד קצ'ורה
(צילום: שרון צור, באדיבות המשפחה )
למלניק בת ה-17 זה לא עזר. קצ'ורה נאשם שרצח אותה וקבר אותה בבור חול בקריית מוצקין. בתחילת השבוע שעבר הוא היה רגע לפני שחרור למעצר בית. לאחר לחץ תקשורתי וציבורי דרמטי, ולאור זעקתה של המשפחה, התעשתה הפרקליטות ברגע האחרון. השבוע הוגש נגדו כתב אישום על רצח בנסיבות מחמירות, עבירה שהעונש עליה הוא מאסר עולם.
הנערות ששהו באשפוז יחד עם ליטל יעל והכירו באופן אישי את קצ'ורה, מספרות בתחקיר סיפור מורכב. בתוך המסגרת הסגורה והנוקשה, שבה המטופלות והמטופלים הצעירים זוכים בעיקר לטיפול תרופתי, הצוות הסיעודי הוא זה שנמצא שם עבורם. "אדי היה האח הכי שווה", מספרת שירה (שם בדוי, כמו יתר השמות של מטופלים ומטופלות בכתבה). "היו הרבה בנות שנדלקו עליו. הוא היה גם דמות אב".
כשהייתה בת 17, אושפזה שירה בפעם השלישית למשך חודשיים. "הרגשתי שאני יכולה לסמוך עליו. הוא דמות האבא, הסמכות, כמו האבא שהיה חסר לי רוב הילדות. אדי ידע את זה והשתמש בזה. באשפוז הזה אדי ואני היינו במערכת היחסים הכי טובה שלנו. באותו אשפוז הכרתי גם את יעל מלניק ז"ל. אדי נורא סמך עלי. הוא שיתף אותי שהוא אובססיבי כלפי מישהי. הוא סיפר על גרושתו, שהוא מתגעגע אליה והראה לי תמונות שלה. הוא היה מדבר איתי על החיים האישיים שלו. אמר לי, 'תקשיבי, את היחידה שאמורה להיות פה באשפוז כי יש לך ניסיון חיים, כי נאנסת'. הוא תמיד הזכיר לי מה עשו לי. גם כשנפלתי לסמים הוא היה עושה איתי בדיחות".
2 צפייה בגלריה
המרכז לבריאות הנפש מעלה הכרמל, בו שהתה מלניק
המרכז לבריאות הנפש מעלה הכרמל, בו שהתה מלניק
בית החולים הפסיכיאטרי "מעלה כרמל"
(צילום: נחום סגל)
גם שירה זוכרת את ההתנהגות חוצת הגבולות של קצ'ורה: "יש לו את הבנות המועדפות. באשפוז הראשון שלי – אני הייתי המועדפת".
- מה זה אומר "להיות מועדפת" על אדי? "זה אומר לקבל יותר סיגריות. סוג של שיחות נפש. לבנות המועדפות הוא היה נותן לעשן במטבח. היו לו פעמים שהוא היה אגרסיבי. אם הוא היה מתעצבן, הוא היה צורח ברמה שאח אחר היה צריך להרגיע אותו".
גם מור הכירה היטב את קצ'ורה: "הוא היה מגיע לעבודה ובוכה על החיים האישיים שלו ועושה מניפולציות רגשיות. הוא היה מתייחס באופן מיני לבנות. הייתה לי חברה שאהבה נורא לרקוד. היא הייתה אתלטית, גבוהה ורזה. כל הזמן היא רקדה לצליל השירים. פעם אחת היה קליפ של מישהי בהלבשה תחתונה והוא אמר 'אוי, הנה היא סקסית כמוך'".
גורמים בצוות הרפואי והטיפולי מעידים כי היו תלונות על התנהלות לא מקצועית מצידו של קצ'ורה, שלא טופלו, אבל מדגישים כי הן לא היו תלונות בגין הטרדות מיניות. "ראינו שמשהו קורה לו", מספרת בתחקיר אחת הרופאות. "היינו רואים שבאמצע משמרת הוא יכול לעזוב ולחזור אחרי שלוש שעות, ולא ברור איפה הוא היה. אני לא יודעת למה לא פיטרו אותו".
התחקיר המלא: ביום שישי במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות"