"הוא הכניס לפיה צינור לנשימה - ואז כיסה כליל את גופה ופניה בחול וחצץ בעודה בחיים, הוציא את הצינור מפיה ומנע ממנה לנשום ולצאת מהקבר ובכך גרם למותה בייסורים". הפרקליטות הגישה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום נגד אדוארד קצ'ורה (49) בגין רצח הנערה ליטל יעל מלניק (17). קצ'ורה נאשם בעבירת רצח בנסיבות מחמירות - העבירה החמורה ביותר, שהעונש עליה הוא מאסר עולם חובה. בנוסף הוא נאשם בריבוי עבירות של בעילה אסורה בהסכמה תוך ניצול יחסי תלות ובריבוי עבירות של הפרת הוראה חוקית.
מעצרו של קצ'ורה הוארך עד 27 בדצמבר, אז יתקיים הדיון בבקשת הפרקליטות להורות על הארכת מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. שופט בית המשפט המחוזי בחיפה ניצן סילמן קבע כי הדיונים במשפט יתנהלו בדלתיים סגורות.
3 צפייה בגלריה
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
יעל מלניק וקצ'ורה
(צילום: שרון צור, באדיבות המשפחה )
קצ'ורה שנעצר לפני יותר מחודשיים, הכיר את ליטל יעל כשעבד כאח במוסד לבריאות הנפש "מעלה כרמל" בטירת כרמל, שבו אושפזה. הוא מכחיש כל קשר לגרימת מותה של ליטל יעל, שאותרה קבורה באזור תעשייה בקריית מוצקין בתחילת אוקטובר האחרון. "היינו בני זוג לכל דבר", טען. "אהבתי אותה ובטח לא רצחתי אותה. כאשר עזבתי אותה היא הייתה בחיים. אני לא מפחד כי אני יודע שלא רצחתי ואדם שלא רצח לא מפחד".
מיד לאחר שנעצר שיתף קצ'ורה פעולה עם חוקריו, עד שהחל לשתוק בחקירותיו ולא להשיב לשאלות שהופנו אליו. לפני שהחל לשתוק הוא יצא עם החוקרים לאתר הבנייה, שם שחזר את המעשה בפני מצלמת וידאו של המשטרה. שוטר שדימה את ליטל יעל אף נכנס אל אותו בור קבורה, כדי ללמוד מפי החשוד את אשר התרחש.
על פי כתב האישום, שהוגש על על ידי עו"ד מאיה חזן-דהאן מפרקליטות מחוז חיפה, "קצ'ורה הכיר את ליטל יעל במהלך אשפוזה בבית חולים פסיכיאטרי, כשהיא במצב רגשי לא יציב, ואף ביטא כלפיה רגשות. זמן קצר לאחר שחרורה מהאשפוז, ולאחר שהיא פיתחה בו תלות, החל בין השניים קשר אישי וזוגי שנמשך כחצי שנה. במהלך תקופה זו נהגה ליטל יעל להיעדר מביתה ולשהות במחיצתו של קצ'ורה שעות ארוכות. בשל כך, הוצא נגדו צו הרחקה והיא הוגדרה כקטינה בסיכון. חרף הצו, המשיך קצ'ורה לקיים איתה מערכת יחסים ולהיפגש עימה.
3 צפייה בגלריה
אדוארד קצורה החשוד ברצח של יעל ליטל מלניק ז''ל בערעור על מעצרו
אדוארד קצורה החשוד ברצח של יעל ליטל מלניק ז''ל בערעור על מעצרו
קצ'ורה בבית המשפט
(צילום: אביהו שפירא )
"ביום 1.10.21 הגיעה ליטל יעל לביתו של קצ'ורה והם שהו זה במחיצת זו שעות ארוכות. בשעות הלילה הגיעו שוטרים לביתו על מנת לאתר אותה. הוא לא פתח את דלת הבית, ולאחר שהשוטרים עזבו את המקום יצא איתה מהבית, והשניים החלו לשוטט בקריות. במהלך הלילה שוחחו השניים על מצוקתה הנפשית והחליטו לחפור מעין קבר, אליו היא תיכנס ותכוסה על ידי הנאשם באופן שהיא יכולה לנשום בהיותה בתוכו. בהמשך, בשעה 08:21, ניגש הנאשם אל בניין באתר הבנייה, ממנו הביא צינור שאורכו כ-1.2 מטרים וקוטרו כ-1.6 ס"מ.
"בהמשך, וכשהוא מודע למצוקתה הנפשית, הגיעו השניים לאתר בנייה שם חפרו השניים מעין קבר והיא נשכבה בתוכו, לאחר ששמה את מבטחה בקצ'ורה. היא הכניסה לפיה צינור לנשימה, ולאחר ששקל וגיבש החלטה להמית את ליטל יעל, וכיסה כליל את גופה ופניה בחול וחצץ בעודה בחיים. בהמשך, הוציא את הצינור מפיה של המנוחה ומנע ממנה לנשום ולצאת מהקבר - ובכך גרם למותה בייסורים עד שנחנקה".
בבקשת המעצר נכתב כי קצ'ורה גרם למותה של ליטל יעל בכוונה ובאכזריות מיוחדת, והותיר אותה בזירה כשהיא ללא רוח חיים. בנוסף, נכתב כי "קיים יסוד סביר לחשש כי אם ישוחרר, ולו בתנאים מגבילים, הוא יסכן את הציבור, שכן בתקופה שקדמה לרצח, כמו גם ביום האירוע, הפר ביודעין את צו ההרחקה שניתן על ידי בית המשפט והמשיך לעשות כן כל העת, הגם ששוטרים הגיעו לביתו מספר פעמים כדי לאתר אותה. מעשים אלו, לצד ניהול מערכת היחסים עם ליטל יעל כשהוא מודע למצוקתה, מלמדים כי הוא חסר גבולות ואינו סר למרותו של החוק, ולפיכך אינו בר אמון".

האחות: "מסתכלת עליו ונגעלת, הוא אדם מזעזע"

בני משפחתה של יעל הגיעו לבית המשפט לאחר פגישה עם חוקרי ימ"ר חוף ופרקליטות מחוז חיפה. באות כוחן, עורכות הדין אפרת נחמני בר ושרון זגגי פנחס, אמרו: "אנחנו חוזרים עכשיו משתי פגישות טעונות ומורכבות. הראשונה ביחידה המרכזית שעשתה לילות כימים כדי לפענח את המקרה הזה. עם והפגישה השנייה בפרקליטות מחוז חיפה שם הודינו להם לשקול את הדברים ולהגיש כתב אישום חמור ביותר בעבירה של רצח בנסיבות מחמירות ועבירות נלוות. גם נחשפנו לתוכן כתב האישום.
3 צפייה בגלריה
משפחתה של ליטל עם העו"ד המייצגת אותם בבית המשפט
משפחתה של ליטל עם העו"ד המייצגת אותם בבית המשפט
משפחתה של ליטל עם העו"ד המייצגת אותם בבית המשפט
(צילום: נחום סגל)
"זאת הייתה פגישה מורכבת, אף עין לא נשארה יבשה בחדר. כתב האישום מפרט גם את מערכת הניצול הרוחנית הקשה שליטל יעל נפלה קורבן אליה. וגם את התהליך האכזרי שמפורט מפורשות בכתב האישום של ההחלטה להמית וההמתה עצמה שלא מאפשרים לילדה המסכנה הזאת לצאת מן הקבר הזה ולנשום, כשניטל ממנה צינור האוויר דרכו הייתה אמורה לנשום. בני המשפחה לא מסוגלים עדיין לדבר. אנחנו מנסים לעכל את הדברים אליהם נחשפנו".
אחותה של ליטל יעל, רות מלניק, הגיבה לאישום: "אין שום דבר אחר שהוא יוכל להיות מורשע בו חוץ מרצח. אנחנו עברנו שלב אחד במאבק הזה וזה ממש לא הסוף. יש הרבה דברים בדרך. צריך לחכות שהוא הזה יורשע בעבירות שהוא ביצע ואני אשמח מאוד אם כולם ימשיכו לתמוך בנו ולעזור לנו. אני לא יודעת איך בן אדם יכול לעשות דבר כזה. כשאני מסתכלת עליו אני פשוט נגעלת. הוא בן אדם מזעזע".