3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בתדרוך לתקשורת הזרה
ראש הממשלה יאיר לפיד בתדרוך לתקשורת הזרה
השעה את מעורבותו במשבר. ראש הממשלה יאיר לפיד
(צילום: AP)
בימים האחרונים הבהיר שר האוצר, אביגדור ליברמן, שהוא אינו זקוק "למשקיפים ולמשגיחי כשרות" במשא ומתן עם הסתדרות המורים, ואף יצא בהצהרות שלפיהן התערבות כזו עלולה להוביל לכך שראש הממשלה יצטרך לפטר אותו. כנראה מתוך רצון להרגיע מעט את ליברמן, הקפיא אתמול (רביעי) ראש הממשלה יאיר לפיד, את מעורבותו בנושא ולא ניהל שיחות בעניין המשבר עם המורים, או עם אף אחד מהגורמים הקשורים אליו.
גם ללא מעורבות לפיד נמשכו אתמול המגעים בין בכירי משרד האוצר לבין ראשי הסתדרות המורים, אך גם אתמול לא נרשמה שום התקדמות, והפערים בין הצדדים עדיין גדולים. "בעצם אנחנו הולכים אחורה ולא מתקדמים בכלל", אמר אתמול אחד מבכירי האוצר.
3 צפייה בגלריה
 מזכ"לית ההסתדרות בן דויד, שרת החינוך שאשא-ביטון ושר האוצר ליברמן
 מזכ"לית ההסתדרות בן דויד, שרת החינוך שאשא-ביטון ושר האוצר ליברמן
מזכ"לית ההסתדרות בן דויד, שרת החינוך שאשא-ביטון ושר האוצר ליברמן
(צילום: הדר יואביאן ,קובי קואנקס ,יואב דודקביץ')
הפגישות אמורות היו להתקיים, בדומה לשלשום, בדרג של פקידים מקצועיים, בלי מזכ"לית ההסתדרות יפה בן דויד והממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר-נתן. אלא שאתמול בצהריים החליטו בן דויד ובר-נתן להצטרף לדיונים, וצעד דומה עשתה גם מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר.
באוצר מתחו אתמול ביקורת על כך שבן דויד השתתפה רק בחלק מהדיונים, בעוד שהממונה על השכר קובי בר-נתן וסגנו משה בכר, השתתפו בדיונים כולם. מבדיקת ynet ו-"ידיעות אחרונות" עולה כי התוספת לשכר שדורשת הסתדרות המורים עבור המורים הוותיקים עלולה לעלות כמיליארד שקלים בשנה, אולם ההטבות הנוספות הנלוות לדרישות ועלות המעסיק (המדינה), יצטברו לתוספת תקציב בסכום גבוה בכמיליארד שקלים נוספים בשנה.
3 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
הכיתה תישאר ריקה גם ב-1 בספטמבר?
(צילום: AP)
גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" אתמול: "סכום כזה אסור בכל מקרה להוסיף כהוצאות של הממשלה בתקופת בחירות. היועצת המשפטית לממשלה לא מאשרת לחרוג מעבר למה שסוכם עוד בערב פיזור הכנסת, שהתקציב לשיפור שכר ותנאי המורים יעמוד על ארבעה מיליארד שקלים בשנה".
על פי החישוב, אילו הממשלה הייתה נענית לכל תביעות המורים, העלאת התקציב לשנה הייתה מסתכמת בכשני מיליארד שקלים בנוסף לארבעת המיליארד שהוקצבו. זאת בשעה שהנזק למשק משבוע שביתה אחד מסתכם, על פי התחשיבים, בכ-2.5 מיליארד שקלים.
בהנהגת ההורים הארצית תומכים בתוספת של 400 שקלים נוספים למורים הוותיקים, ומתנגדים בכל תוקף לאפשרות של שביתה ב-1 בספטמבר. הנהגת ההורים תומכת בעמדת האוצר להוצאת צווי מניעה להשבתה, על רקע התנגדותה לכך של שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון.
יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, אמר אתמול כי "אנחנו מצפים שיגיעו להסכמות שכוללות העלאת שכר, תגמול למורים על מצוינות, אפשרות לפיטורי מורים גרועים והתאמת ימי החופשה של מערכת החינוך למשק. אם לא יגיעו להסכם - נפנה להוצאת צווי מניעה. התלמידים זקוקים למסגרת, במיוחד אחרי שנתיים וחצי של קורונה".

שר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו) התייחס אתמול, בריאיון לאולפן ynet, למשבר בין הסתדרות המורים לבין משרד האוצר, שבראשו עומד יו"ר מפלגתו, ליברמן. "יש התנהלות בריונית של הסתדרות המורים", תקף השר פורר. "העובדה שיפה בן דויד משתמשת בנשק השביתה - זה חסר פרופורציות. צריך להוריד את זה מהשולחן. לילדי החינוך המיוחד עוד לא עשו הכנה לכיתה א', שביתה ב-1 בספטמבר תפגע בילדים האלה. ארגוני המורים מתנהלים לאורך השנים בבריונות, ובגלל זה מערכת החינוך במדינת ישראל נראית כמו שהיא נראית.
"הדיון כאן הוא על מערכת החינוך ואיך אנחנו רוצים שתיראה. כשמדברים על תוספת של ארבעה מיליארד שקלים למערכת הזו - השאלה איך ננצל אותה. האם אותם ארבעה מיליארד ילכו לאינטרסים של ארגוני העובדים, או שאותם ארבעה מיליארד ילכו למערכת החינוך כדי שתקיים מצוינות? הדרישות ברורות: קודם מעלים שכר לכל המורים, צעירים כוותיקים, אבל במקביל פועלים לצמצם את הפערים ביניהם כדי לאפשר למורה צעיר להרוויח שכר הוגן. במשרד האוצר הניחו הצעה חסרת תקדים למערכת החינוך, שלא סתם תפזר כסף. זה האינטרס של האזרחים והאזרחיות בישראל - שתהיה כאן מערכת חינוך טובה".
פורר מתח בדבריו ביקורת על התערבות של פוליטיקאים במשא ומתן בין הצדדים, שלדבריו: "פוגעת ביכולת להגיע להסכם. כשהופכים את הסוגיה הזאת לפוליטית, כל מי שרוצה להועיל רק מזיק. מציע לכולם להתאזר בסבלנות, ולהבין שאת המשא ומתן הזה צריך לנהל בתוך החדר ולא דרך סיסמאות בחוץ".
למרות הדברים, ההערכות הן שאי התקדמות במשא ומתן גם היום, תוביל לכך שכבר בראשית השבוע הבא יזמן ראש הממשלה לפיד ללשכתו את שר האוצר ליברמן ואת מזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד, וינסה לגשר על הפערים בין הצדדים.