3 צפייה בגלריה
ליאל אל-אחתיאר
ליאל אל-אחתיאר
סא"ל אדרעי והעיתונאית אל-אחתיאר. נתבעה בעקבות סיקור מאוזן של הסכסוך בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
ליאל אל-אחתיאר, עיתונאית לבנונית, ראיינה את דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, בחודש שעבר, שלושה ימים אחרי מתקפת הפתע של חמאס. בעקבות הריאיון, נפתח נגדה קמפיין תקשורתי המבקר את דבריה, שכן היא כינתה את הקצין הבכיר "דובר צבא ההגנה לישראל" ו"מר אדרעי". ביום חמישי האחרון נודע לה שהתביעה הצבאית בלבנון הגישה נגדה תביעה משפטית.
תביעה מסוג זה הוגשה נגד אל-אחתיאר בלבד, למרות שלפי עיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, עיתונאים נוספים ראיינו את אדרעי פעמים רבות ולא ננקטו נגדם צעדים - מה שמחזק את הטענה כי מדובר בנקמה פוליטית אישית.
3 צפייה בגלריה
ליאל אל-אחתיאר
ליאל אל-אחתיאר
הריאיון עם דובר צה"ל בערבית. "מחויבת לספק סיקור מקיף ומקצועי"
הכותרת
פני הרשע: האנשים שמאחורי המתקפה הרצחנית של חמאס / אבי יששכרוף
32:58
אל-אחתיאר, שעובדת ברשת אל-ערביה הסעודית, נחשבת למתנגדת של חיזבאללה. היא מרבה לבקר את ארגון הטרור בתקשורת ומואשמת בכך שהיא תומכת בנורמליזציה עם ישראל. לכן, היא ואנשי תקשורת התומכים בדעותיה, מואשמים גם לא פעם "בהשתתפות במלחמה בעזה", ומבקריה טוענים כי היא מסקרת את הסכסוך באופן מאוזן בין הצדדים.
ביום חמישי, פרסמה אל-אחתיאר בחשבון ה-X שלה (טוויטר לשעבר) כי נודע לה על צו חיפוש וחקירה שהוציאה נגדה התביעה הצבאית בלבנון, בעקבות מידע "שהוגש נגדה על ידי אנשים המזוהים עם חיזבאללה". "הצעד הוא רדיפה פוליטית בוטה, דיכוי משפטי. אין לזה שום קשר לאמת ולצדק", כתבה אל-אחתיאר. "העומדים מאחוריו גורמים לחרפה מוסרית, לאומית ואנושית. הם אלה שבזזו את המדינה, הם מכסים את הפשעים שלהם באמצעות דיכוי חירויות. אני לא מפחדת כי אני לבנונית מעכשיו ועד יום הדין - ועד הנשימה האחרונה. לא תגעו בחופש שלי, בכבוד שלי או באמונות שלי, לא משנה מה תעשו".
3 צפייה בגלריה
ליאל אל-אחתיאר
ליאל אל-אחתיאר
חשבונה של אל-אחתיאר
רשת אל-ערביה גינתה את התקיפות נגד העיתונאית שהיא מעסיקה, הביעה בה תמיכה וטענה כי היא שאפה לסקר מקצועית את כל הצדדים. "באל-ערביה מדגישים כי מה שנחשפה אליו אל-אחתיאר, זו תקיפה של העיתונות, של ערכיה ושל הגישה ששואפת לסיקור חדשותי מקצועי ומאוזן", נמסר. ברשת הסעודית ציינו כי "מדובר בניסיון להפחיד עיתונאים כדי למנוע מהם להציג שיח מקצוע וסיקור מאוזן. הרשת חוזרת על מחויבותה לספק סיקור חדשותי מקיף ומקצועי החוקר את החדשות מכל הצדדים והמקורות, לפי הרמות הגבוהות ביותר של אמינות ואובייקטיביות".
מספר מפלגות בלבנון הביעו הזדהות עם אל-אחתיאר אחרי הגשת התביעה. המפלגה הלבנונית "הכוחות הלבנונים", פרסמה הודעה גינוי להוצאת צו החיפוש והחקירה לעיתונאית וציינה כי היא מגנה "את התקיפה של אנשי תקשורת ואת הניסיון להשתיק באמצעות טרור ובאמצעות שימוש במערכת המשפט". מפלגות אחרות הגנו על העיתונאית בטענה כי מדובר ב"דחייה של דעה אחרת ומערכת המשפט הצבאית פועלת בדיכוי".
אל-אחתיאר היא שדרנית שעבדה בעבר בכמה ערוצי טלוויזיה לבנוניים וערביים. בעקבות עבודתה העיתונאית היא ספגה לא פעם איומים, גם מגורמי חיזבאללה. בינואר 2021, למשל, אוימה אחרי שמתחה ביקורת על הצבת פסלו בדרום ביירות של הגנרל האיראני קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס שחוסל ב2020.