מספר הנדבקים החדשים בבריטניה הגיע אתמול (ה') לשיא מתחילת מגפת הקורונה, זה היום השני ברציפות. בבריטניה אובחנו ביממה האחרונה 88,376 נדבקים חדשים בקורונה – עלייה של יותר מ-10,000 נדבקים לעומת השיא הקודם שהיה אתמול. 146 חולי קורונה מתו מהנגיף ביממה האחרונה.
קצין הרפואה הראשי של אנגליה, כריס וויטי, הזהיר שבעקבות התפשטותו המדאיגה של זן האומיקרון גם מספר הנדבקים שמפונים לבתי החולים עלול לשבור שיאים במהלך החורף. וויטי אמר שלמרות החיסונים הזן החדש עלול לגרום לזינוק במספר המאושפזים בבריטניה - גם אם יתברר שהאומיקרון לא מסוכן כמו וריאנטים אחרים של נגיף הקורונה, בראשם זן הדלתא.
16 צפייה בגלריה
אישה עם מסכה בשוק חג המולד בלונדון
אישה עם מסכה בשוק חג המולד בלונדון
אישה עם מסכה בשוק חג המולד בלונדון
(צילום: AP)
וויטי הביע תקווה שבזכות מנות ה"בוסטר", בגל התחלואה הנוכחי לא יהיו חולים רבים במצב קשה, ושהשהות של חולי הקורונה בבתי החולים תהיה קצרה יחסית. הוא ציין שעדיין יש "אי-ודאות אדירה" לגבי הווריאנט שהתגלה בדרום אפריקה, וכרגע התפשט ליותר מ-75 מדינות ברחבי העולם.
גורמים בבריטניה אמרו שהווריאנט מתפשט ב"קצב פנומנאלי", ומספר הנדבקים בזן מכפיל את עצמו מדי יומיים או שלושה. למרות קצב ההתפשטות של האומיקרון, רוב הנדבקים החדשים בבריטניה הם עדיין נשאים של זן הדלתא - שכאמור נחשב למסוכן יותר. האומיקרון צפוי להחליף בקרוב את הדלתא כווריאנט הדומיננטי בבריטניה. הרשויות באיחוד האירופי (שבו 27 מדינות, ולא כולל את בריטניה שכזכור פרשה מהאיחוד) מעריכות שעד אמצע ינואר יהפוך האומיקרון לזן הנפוץ ביותר ביבשת.
16 צפייה בגלריה
תור לחיסון קורונה בלונדון
תור לחיסון קורונה בלונדון
בתור לחיסון קורונה בלונדון
(צילום: EPA)
16 צפייה בגלריה
תור לחיסון קורונה בלונדון
תור לחיסון קורונה בלונדון
(צילום: רויטרס)
16 צפייה בגלריה
מתחסנים בקתדרלת צ'סטר
מתחסנים בקתדרלת צ'סטר
מתחסנים בקתדרלת צ'סטר
(צילום: רויטרס)
"הסוכנות הלאומית לביטחון בריאותי" בבריטניה דיווחה אתמול על 1,691 נדבקים חדשים בווריאנט האומיקרון. לפי הנתונים הרשמיים כרגע בבריטניה יש 11,708 נשאים של הזן החדש. המדענים מאמינים שבפועל המספר גבוה בהרבה. סוזן הופקינס, היועצת הרפואית הראשית של הסוכנות, אמרה שעד כה אושפזו בבתי החולים 15 חולי קורונה שנדבקו באומיקרון. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אמר השבוע ש-40% מהנדבקים החדשים בקורונה בלונדון כעת הם אנשים שנדבקו באומיקרון. ג'ונסון גם דיווח השבוע על מקרה מוות ראשון של נשא אומיקרון בבריטניה.
אתמול פונו 849 נדבקים לבתי החולים בבריטניה (השיא היומי היה ב-12 בינואר ועמד על 4,583). בריטניה מאמינה שהחיסונים ומערך הבדיקות המהירות ימנעו תחלואה קשה בקרב נדבקים באומיקרון.
בינתיים העלייה באשפוזים מגבירה את הלחץ על שירותי הבריאות בממלכה: קתרין הנדרסון, נשיאת הקולג' המלכותי לרפואת חירום, אמרה ל-BBC שבתי החולים – במיוחד בלונדון – סובלים ממחסור בכוח אדם כתוצאה ממספר העובדים שנדרשים לשהות בבידוד. "גם אם אנחנו עדיין לא רואים עלייה גדולה באשפוזים, אנחנו כבר רואים את ההשפעה על-ידי כך שאין לנו אנשי צוות לתפעל משמרות בצורה הולמת ובטוחה".
16 צפייה בגלריה
מתחסנים ברמסגייט, בריטניה
מתחסנים ברמסגייט, בריטניה
בוריס ג'ונסון מבקר במרכז חיסונים בבריטניה
(צילום: AFP)
כדי לבלום את העלייה בתחלואה עודדה ממשלת בריטניה את הציבור לעבוד מהבית. היא דורשת לעטות מסכות במקומות ציבוריים, ולהציג בכניסה לחלק מהאירועים באנגליה "תעודות קורונה". ממשלתו של בוריס ג'ונסון מעדיפה להימנע מהטלת סגר נוסף. ג'ונסון הדגיש שהמצב בבריטניה שונה מהמצב בשנה שעברה, בזכות מבצע החיסונים והיכולת לבצע בדיקות מהירות.
גל התחלואה הגיע גם לפרמייר ליג, ליגת הכדורגל הבכירה באנגליה, שסובלת מהתפרצות קורונה בכמה קבוצות: הפרמייר ליג הודיעה אמש על דחיית ארבעה משחקים שהיו אמורים להיערך בסוף השבוע הקרוב. מוקדם יותר אתמול הודיעה הפרמייר ליג על דחיית המשחק בין מנצ'סטר יונייטד לברייטון, שאמור היה להתקיים בשבת. בסך הכול נדחו תשעה משחקים שהיו אמורים להיערך השבוע.
16 צפייה בגלריה
תיירים בלונדון
תיירים בלונדון
תיירים בלונדון. המגפה שוברת שיאים
(צילום: AP)
לקראת חג המולד קרא ראש הממשלה ג'ונסון לאזרחים לגלות זהירות, ואמר שמנות ה"בוסטר" הן הדרך המהירה ביותר לחזור לשגרה. כריס וויטי קרא לבריטים להגביל את מספר האנשים שהם פוגשים בתקופת חג המולד. גם ארמון בקינגהאם הודיע אתמול שלאור התפשטות הקורונה החליטה המלכה אליזבת לבטל את הארוחה המסורתית של משפחת המלוכה לקראת חג המולד.
לאור שיאי הנדבקים בבריטניה, והחשש מזן האומיקרון, סובלים בתי המלון, המסעדות והפאבים מגל ביטולים לקראת חג המולד. "זה סיוט מוחלט! השבוע הזה אמור להיות השבוע העמוס ביותר השנה לאירוח", אמרה סאלי אבה, שפית במלון קונרד במרכז לונדון. "זה בכל מקום, כולם מבטלים - אבל אין תמיכה מהממשלה". בעלי המסעדות והפאבים דרשו מהממשלה הבריטית עזרה, וטענו שרק בעשרת הימים האחרונים גרם הווריאנט החדש גרם לאובדן הכנסות של 2 מיליארד פאונד.
16 צפייה בגלריה
קובנט גארדן לונדון
קובנט גארדן לונדון
אוכלים בקובנט גארדן בלונדון. בעלי העסקים דורשים סיוע מהממשלה בגלל אובדן ההכנסות
(צילום: AP)
16 צפייה בגלריה
בית קפה בלונדון
בית קפה בלונדון
בית קפה בסוהו, לונדון. גל ביטולים לקראת חג המולד
(צילום: AP)
הביקורת על הטיפול של ג'ונסון במגפה גוברת, ובסקרים מפלגת הלייבור מהאופוזיציה מגדילה את הפער מהשמרנים. לאחרונה התפרסמו כמה דיווחים שגרמו לג'ונסון נזק תדמיתי: האחרון שבהם פורסם אתמול בגרדיאן, ובו נטען שג'ונסון השתתף במסיבה במעונו במאי 2020 – בזמן שבריטניה הייתה בסגר. לפי הדיווח ג'ונסון היה נוכח במשך 15 דקות במסיבה של עובדי הלשכה שלו, אחרי שקיים מסיבת עיתונאים על מגפת הקורונה. כ-20 עובדים השתתפו במסיבה בדאונינג 10, שתו אלכוהול ואכלו פיצה - ביום שבו שר הבריאות דאז, מאט הנקוק, ביקש מהאזרחים להישמע להנחיות.
פורסם לראשונה: 22:00, 16.12.21