2 צפייה בגלריה
הצעת החוק נתפסת כפרסונלית. דרעי ויוסף
הצעת החוק נתפסת כפרסונלית. דרעי ויוסף
הצעת החוק נתפסת כפרסונלית. דרעי ויוסף
(צילם: שלו שלום, אושרי וייצמן)
היועצת המשפטית של הכנסת, עורכת הדין שגית אפיק, מתנגדת להצעת החוק של ח"כ עמית הלוי (הליכוד) שיאפשר ליו"ר ועדה קרואה בעיר לרוץ בבחירות לראשותה - וממליצה ליו"ר הקואליציה אופיר כץ להסיר אותה מסדר היום של המליאה מחר (יום רביעי).
בשיחות סגורות הגדירה עו"ד אפיק את ההצעה, שצפויה לעלות מחר להצבעה בקריאה טרומית, כפרסונלית ולא ראויה בשלב זה. הבעיה של הייעוץ המשפטי לכנסת היא לא עם הצעת החוק כשלעצמה, אלא עם הרצון להחיל אותה באופן מיידי, בזמן שהמרוץ לבחירות ברשויות המקומיות כבר התחיל. אם ההצעה הייתה עולה בהמשך, ולא בתזמון הנוכחי, הדבר היה מקובל על הייעוץ המשפטי. עו"ד אפיק מעדיפה למנוע את התקדמות הצעת החוק לפני שתגיע לדיונים ותיחסם שם, ותגרום לבזבוז זמן יקר בוועדות ובמליאה.

אתמול, ברוב של שמונה חברי כנסת מול שלושה מתנגדים, אישרה ועדת הכנסת פטור מחובת הנחת להצעת החוק - ובכך קיצרה מעט את הליך החקיקה שלו, במטרה לאפשר את החלתו כבר בבחירות המוניציפליות שיתקיימו בחודש אוקטובר.
הפטור אושר למרות עמדתה של היועצת המשפטית לוועדת הכנסת, עו"ד ארבל אסטרחן, שאמרה: "אנחנו חושבים שהדבר בעייתי מפני שמדובר בתיקון לחוק בחירות כאשר אנחנו נמצאים כבר בתקופת בחירות לרשויות מקומיות. זה יחול גם על ראשי ועדות קרואות שכבר מונו. אפשר לעשות דיון למערכת הבחירות הבאה. יש קושי נוסף בכך שמדובר בהצעה עם מניע פרסונלי והשפעה שהיא מאוד מצומצמת".
ההצעה צפויה לאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף לרוץ לראשות העיר בבחירות הקרובות. המקרה של יוסף, שנחשב מקורב ליו"ר ש"ס אריה דרעי ואף מונה על ידו ליו"ר הוועדה הקרואה, הוא המקרה היחיד לקראת הבחירות המקומיות המתקרבות שבו אדם העומד בראש ועדה כזו מבקש לרוץ בראשות העיר. במצב הקיים כיום, יו"ר ועדה צריך להמתין תקופת צינון של קדנציה שלמה לפני שיוכל לרוץ. בשל כך, נתפס החוק כחוק פרסונלי שמבקש להיטיב עם יוסף.
2 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת
מתבצר בעמדתו. מגיש הצעת החוק ח"כ הלוי בדיון, אתמול
בינתיים, בימים האחרונים חברי כנסת שהיו חתומים על הצעת החוק לצד הלוי, בהם ניסים ואטורי, אריאל קלנר ומשה פסל מהליכוד ומשה סולומון מהציונות הדתית, הסירו את שמם מההצעה. המהלך נעשה ככל הנראה לנוכח הביקורת שנשמעה על הצעת החוק - אפילו מתוך הליכוד. ח"כ טלי גוטליב אמרה אתמול בדיון כי מדובר בהצעת חוק שהיא "על גבול עבירות טוהר המידות" וכי הגיע לאוזניה מידע שכבר חוקרים אותה בלהב 433. "אני כחברת ליכוד לא מוכנה לקבל את הצעת החוק הזו", ציינה גוטליב, "חשבתי שאתם תיקחו צעד אחורה, אבל במקום זה אתם מקצרים את ההליכים כדי לעזור לבן אדם אחד. יש כללים. עם כל הכבוד לליכוד ולחבריי לסיעה, אני לא עומדת מנגד. אני קוראת לחברי הליכוד להתעשת".
על אף הביקורת הקשה מצד חברי כנסת והתנגדותה של עו"ד אפיק, יו"ר הקואליציה לא הסיר עד כה את ההצעה מסדר היום של המליאה, והשאיר את ההחלטה בידי הלוי. על ההצעה עדיין חתומים חברי הכנסת אביחי בוארון וששון גואטה מהליכוד, ומשה גפני מיהדות התורה. עם זאת, ככל שגדל הלחץ על הלוי והוא מתבצר בעמדתו, גובר החשש שמעורבים בכך גורמים בכירים בקואליציה המושכים בחוטים כדי לנסות למנוע את חזרתו של רון קובי - הידוע כמי שפועל נגד התחרדות טבריה - לראשות העיר.