התקיפה אמש (יום ראשון) ברפיח, שבה חוסלו שני מחבלים בכירים בחמאס, עלתה מיד לכותרות הראשיות בעולם - כשברקע החלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בנוגע לפעולה ברפיח. הצו בהאג מוצג בעולם ככזה שאוסר לכאורה מבצע צבאי ברפיח, אבל בישראל פירשו אותו ככזה שמאפשר להמשיך בפעולה - לנוכח העובדה שהצו מוגבל למחויבויותיה של ישראל על פי האמנה למניעת רצח עם.
התקיפה ברפיח

6 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
"האזור שהותקף משמש מחסה לעשרות משפחות". התקיפה ברפיח
(צילום: REUTERS/Reuters TV)
6 צפייה בגלריה
המחבל יאסין רביע  ראש מטה הגדה של חמאס ש חוסל ב רפיח
המחבל יאסין רביע  ראש מטה הגדה של חמאס ש חוסל ב רפיח
"ניהל את כלל המערכים הצבאיים של מטה הגדה". יאסין רביע
בתקיפה, שבוצעה במרחב שכונת תל א-סולטאן שבצפון-מערב רפיח, חוסלו המחבל יאסין רביע, ראש מטה הגדה של חמאס והמחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה. הפלסטינים דיווחו כי התקיפה אירעה במחנה העקורים באזור באזור, וגרמה לאוהלי הפליטים לעלות באש. משרד הבריאות בעזה, המנוהל על ידי חמאס, טען כי לפחות 35 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו - דיווח שצוטט בכלי תקשורת מרכזיים.
צה"ל מסר אתמול כי התקיפה בוצעה בחימוש מדויק, בהתאם לדין הבינלאומי, ואמר כי "מוכרים דיווחים שכתוצאה מהתקיפה ומשריפה שהתלקחה במרחב נפגעו מספר בלתי מעורבים. האירוע בבדיקה".
הצבא הדגיש את בכירותם של המחוסלים, ואת העובדה שמטה הגדה של חמאס "אחראי על הכוונה, מימון ותמיכה בהוצאת פיגועים בשטחי יהודה ושומרון ובפנים הארץ". נגאר, לפי הצבא, היה "בכיר במטה הגדה של ארגון הטרור חמאס, שהכווין פיגועי ירי ומתווי טרור נוספים ביהודה ושומרון, ועסק בהעברות כספים שיועדו לטרור עבור ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. בעברו, ביצע המחבל חאלד כמה פיגועים רצחניים ובהם פיגועים בשנים 2003-2001 שבהם נרצחו אזרחים ישראלים ונהרגו ונפצעו חיילים נוספים".
בין אותם הפיגועים שביצע נגאר ניתן למנות את רצח שולי הר מלך, בעלה של חברת הכנסת לימור סון הר מלך. היא הגיבה לכך היום בריאיון ל-ynet, ואמרה כי "התחושות מעורבות. מצד אחד יש הקלה גדולה על כך שהוא חוסל ולא יוכל יותר לפקד על רצח יהודים, אך מצד שני ההבנה שאנחנו מוכרחים ללמוד את השיעור הכואב, כי את הנעשה אין להשיב ושחרורו בעסקת שליט אפשר לו לחזור ולרצוח יהודים נוספים. ההשלכות היו חד-משמעיות וברורות, ולוחמינו נאלצו לרדוף את אותם מחבלים, שוב, במרחק של 20 שנה. היום הוא עוד שלב בסגירת המעגל שלי ושל עם ישראל באויביו". הר מלך הוסיפה: "אותו מחבל פיקד על חוליה שרצחה עוד חיילים, הוא קיבל שבעה מאסרי עולם ובבית המשפט ביקש לשאת נאום ששם אמר ש'אנחנו אומה חלשה ויש לנו סבלנות לחטוף חיילים עד שאחרון הפעילים ישוחרר'. 20 שנה אחרי צה"ל ולוחמינו פוגשים אותו ברפיח".
6 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
זירת התקיפה ברפיח, הבוקר
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
6 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
"20 שנה אחרי, לוחמינו פגשו את המחבל ברפיח". ריאיון עם ח"כ הר מלך
(צילום: שמוליק דודפור)

גם יואב מינץ, אביו של לוחם ומפקד דוכיפת סמ"ר רז מינץ ז"ל, הגיב על החיסולים - לאחר שרביע היה שותף לירי בבנו בנובמבר 2001, בגזרת רמאללה במהלך האינתיפאדה השנייה: "הבוקר קבלתי בהתרגשות את הידיעה על חיסולו של בכיר חמאס יאסין רביע. מודה שהידיעה ריגשה אותי, ממקום של סגירת מעגל, כי אמרתי כבר אז: 'מי שרצח אדם צריך להיענש בגזר דין מוות'. באירוע של רז, ישבו ברכב הגנוב שממנו בוצע הירי ארבעה בני עוולה, ובהם ג'אסר איסמעאיל ברגותי שביצע את הירי. ברגותי נשלח לתשעה מאסרי עולם ורביע ככל הזכור לי 'רק' לשניים. ככל הידוע לי שניהם שוחררו בעסקת שליט. החיסול הוא סוג של סגירת מעגל, רק חבל שזה לקח כל כך הרבה זמן".
רביע, לפי צה"ל, "ניהל את כלל המערכים הצבאיים של מטה הגדה של ארגון הטרור חמאס, עסק בהעברת כספים למטרות טרור והכווין פיגועים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון. הוא ביצע בעברו מספר פיגועים רצחניים, בהם פיגועים בשנים 2001 ו-2002 שבהם נהרגו חיילי צה"ל".
שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל האשים מנגד כי "ישראל ממשיכה בפעולה הצבאית שנדרשה לעצור ברפיח - למרות פסיקת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שלפיה יש להפסיק את הפעולה לאלתר". הוא הוסיף כי על ישראל ליישם את פסיקת בית הדין, וכי האיחוד האירופי ידון ביישום ההחלטה. גם שר החוץ של ספרד התייחס לפעולה ברפיח, ואמר כי יבקש מהשותפות האירופיות לגבות את בית הדין לצדק בהאג, ויבקש מישראל לכבד את החלטותיו.

הדיווחים בעולם

כלי התקשורת העולם, באופן לא מפתיע, בחרו להתמקד בדיווחים על מותם של 35 בני אדם כתוצאה מהתקיפה - אך ציינו לרוב גם את ירי הרקטות לגוש דן שקדם לה. באתרים רבים תפסה הידיעה על התקיפה את הכותרת הראשית, בעוד באחרים היא קיבלה מקום בולט בעמוד הראשי.
רשת BBC הבריטית דווח הלילה כי משרד הבריאות המנוהל על-ידי חמאס דיווח על עשרות הרוגים ופצועים בפיצוץ במחנה העקורים ליד רפיח - והתייחסו להודעת צה"ל, שאישר שבוצע תקיפה אווירית לעבר מתחם חמאס וכי הוא בוחן את האירוע, מבלי להתייחס לחיסול הבכירים. בהמשך התייחסה הרשת, שמרבה לבקר את ישראל, כי מוקדם יותר שיגר חמאס שמונה רקטות מרפיח לעבר תל אביב לראשונה מאז ינואר. עוד צוין כי מטח הרקטות מדגיש את האיום שחמאס עדיין מטיל על תושבים ברחבי ישראל, "למרות שלא היו דיווחים על נפגעים".
6 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
"זרז לרמת הלחץ הדיפלומטי". רפיח, הלילה
(צילום: REUTERS/Reuters TV)
בידיעה צוין כי הפעולה הצבאית של ישראל ברפיח נמשכת, "למרות שבית הדין הבינלאומי לצדק קבע ביום שישי כי עליה להיפסק". בישראל, נזכיר, פירשו את החלטת האג כמתן אור ירוק להמשך הפעולה ברפיח, כל עוד לא תכלול "רצח עם".
ברשת CNN, שמדווחת על התקדמות הלחימה ברצועת עזה בבלוג דיווחים חיים כמעט מדי יום מפרוץ המלחמה, דווח על בסיס הודעת משרד הבריאות בעזה על ההרוגים "במתקפה של ישראל על מחנה העקורים". באתר צוין כי בסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות נראית שריפה גדולה במקום וצוותי כבאות שפועלים במקום. "באזור שהותקף מתקן המשמש מחסה עבור עשרות משפחות, המוקף במאות אוהלים".
בדיווח ברשת האמריקנית הסתמכו בעיקר על הודעות הרשויות הפלסטיניות בעזה וחזרו על הטענה כי עקורים שחיפשו מקלט במקום הותקפו, "באזור שהצבא הישראלי הכריז עליו כמקום בטוח". בהמשך התייחסו ברשת להודעת דובר צה"ל על השימוש בנשק מדויק ומידע מודיעיני על שימוש של חמאס במתחם. "פעולותיה של ישראל ברפיח שימשו כזרז לרמת הלחץ הדיפלומטי חסרת התקדים שהיא מתמודדת איתו כעת על רקע המלחמה בעזה", צוין בסוף הידיעה. בפוסטים שעלו בהמשך, דיווחה הרשת על חיסול הבכירים והביקורת שהשמיע ארגון "רופאים ללא גבולות" על התקיפה.
ברשת "סקיי ניוז" דווח על התקיפה, שבוצעה "לאחר שחמאס שיגר רקטות לעבר תל אביב לראשונה זה חודשים". אחרי שהביאה את ההודעות מצד הרשויות הפלסטיניות וגם את תגובת דובר צה"ל, צוין הצו של בית הדין בהאג, "שהורה לישראל להפסיק את המתקפה ברפיח, בזמן שישראל מתעקשת שזה הוא המפתח להגנה עצמית ולמטרתה למוטט את חמאס לחלוטין".
6 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
אזור התקיפה, הבוקר
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
ב"ניו יורק טיימס", שם הידיעה לא הופיעה בכותרת הראשית, דווח על התקיפה, חיסול בכירי חמאס והודעות הרשויות הפלסטיניות - אך ציון בהערה כי "ה'ניו יורק טיימס' לא הצליח לאמת מיד את פרטי התקיפה האווירית. התקיפה אירעה שעות לאחר שחמאס ירה מטח רקטות לעבר מרכז ישראל, והפעיל אזעקות בתל אביב לראשונה זה חודשים".
בדיווח של העיתון האמריקני צוטט ד"ר ג'יימס סמית', "מומחה בריטי ברפואת חירום שנמצא ברפיח". לדבריו, "בתקיפה נהרגו עקורים שחיפשו מפלט ומחסה באוהלי ברזנט". הוא אמר כי הוא מדווח מבית שמרוחק כמה קילומטרים ממרכז הטראומה שמפעיל הארגון ההומניטרי "רופאים ללא גבולות", במרחק שלדבריו מסוכן מדי לחצות. ד"ר סמית' טען כי הסרטונים ששיתפו איתו עמיתיו היו מ"הגרועים ביותר שראה".
עוד אמר סמית' כי על אף שהאו"ם מעריך שיותר מ-800 אלף בני אדם נמלטו מרפיח אחרי שצה"ל פתח בפעולה במזרח העיר, "האזור נותר מאוכלס בצפיפות. אלו אוהלים מאוד מאוד צפופים, שריפה כזו עלולה להתפשט למרחק עצום עם השלכות קטסטרופליות בפרק זמן מאוד קצר. התקיפה הזו היא אחד הדברים הנוראיים ביותר שראיתי או שמעתי עליהם בכל השבועות שעבדתי בעזה".
גם ה"גרדיאן" הבריטי דיווח על התקיפה וקשר בינה לבין המטח שנורה מוקדם יותר מרפיח לעבר המרכז. לצד התיעודים של ההרס במקום, צוינה תגובת צה"ל וחיסול הבכירים.