המערכת הבנקאית והמערכת המוניטרית הפלסטיניות מתנגדות למתווה העברת המענק הקטארי לרצועת עזה דרך הרשות הפלסטינית, משום שהן חוששות כי ביצועו יחשוף אותן לתביעות משפטיות של מימון ותמיכה בטרור. כך נודע היום (חמישי) ל-ynet מפי כמה מקורות ברמאללה.
3 צפייה בגלריה
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי
הכסף הקטארי בבנק הדואר ברצועה
בשבועות האחרונים מתנהל משא ומתן בין קטאר לבין הרשות הפלסטינית בעניין התשלומים לנזקקי רצועת עזה, ושני הצדדים הגיעו למסמך הבנות אך לא להסכם חתום וסופי. מסתמן שלפי מסמך ההבנות הזה קטאר תמשיך לממן את המענק אך הוא לא יועבר לרצועת עזה במזומנים דרך ישראל.

המענק הקטארי - כתבות נוספות

במתווה החדש, יועבר הכסף לבנקים שנמצאים תחת פיקוח של הרשות הפלסטינית והרשות המוניטרית הפלסטינית. אותם בנקים יעבירו את הכסף לסניפים שלהם ברצועת עזה, וכך יועבר המענק על סך 100 דולר ל-100 אלף משפחות נזקקות שנבחרו מתוך מאגר שמות קיים (בסך הכל 10 מיליון דולר בחודש), וכן לתשלום שכרם של 27 אלף פקידי ממשל חמאס בעזה (שעומד על שבעה מיליון דולר בחודש). שאר כספי המענק (כ-10 מיליון דולר) נועדו לקניית דלקים מחברה ישראלית, ואלו מועברים ישירות לתחנת הכוח בעזה. לפי המתווה, יקבלו הבנקים הפלסטינים עמלה חודשית בסכום כולל של רבע מיליון דולר בתמורה להתחייבותם לדאוג שבעזה יהיה כסף נזיל בדולרים שאותם יוכלו למשוך המשפחות הנזקקות.
3 צפייה בגלריה
לוקת המענק הקטארי החודשי לששים אלף משפחות ברצועת עזה
לוקת המענק הקטארי החודשי לששים אלף משפחות ברצועת עזה
התורים לחלוקת המענק
3 צפייה בגלריה
תשלום משכורות לפקידי חמאס
תשלום משכורות לפקידי חמאס
פקידי חמאס ממתינים למשכורת
(צילום: רויטרס)
אלא שכאמור המערכת הכלכלית המקצועית של הרשות הפלסטינית חוששת שההסכם יחשוף אותה לתביעות ענק, ולפיכך היא מתנגדת לפי שעה למתווה ומעכבת את חתימת ההסכם. חיזוק לדברים שמסרו ל-ynet אותם מקורות פלסטיניים הגיע היום מראש רשות המטבע הפלסטינית שפרסם הודעת הכחשה רשמית על כך שהבנקים הפלסטיניים הינם חלק ממתווה ההבנות המתגבש. ראש רשות המטבע הבהיר כי הרשות המוניטרית הפלסטינית מחויבת לסטנדרטים הבינלאומיים, אך נראה כי אמירותיו מתקשרות לחשש מפני חשיפה לתביעות.
המענק הקטארי נכנס בפעם האחרונה לרצועת עזה ימים ספורים לפני תחילת מבצע "שומר החומות" בחודש מאי ומאז סירבה ישראל להכניסו במתכונתו הקודמת (כסף מזומן שעובר דרך מעבר ארז). בינתיים, חמאס לוחץ על שאר השחקנים בזירה להכניסו ומאיים תכופות בהסלמה צבאית אם לא יימצא לכך פתרון.