105 שגרירים לשעבר ובכירים בדימוס במשרד החוץ שיגרו היום (רביעי) מכתב פתוח לראש הממשלה הנכנס, בנימין נתניהו, ובו הזהירו מפני ההשלכות של מדיניות הממשלה המסתמנת שעלולות לטענתם לגרום "לפגיעה קשה בקשרי החוץ של ישראל". במכתב, קראו השגרירים לנתניהו "לא להפקיר את הזירה הבינלאומית ולמנוע פגיעה באינטרסים החיוניים של המדינה ואזרחיה".
2 צפייה בגלריה
משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושלים, ארכיון
(צילום: שלומי כהן)
2 צפייה בגלריה
"לא להפקיר את הזירה הבינלאומית" - ניסים בן שטרית, מנכ״ל משרד החוץ לשעבר
"לא להפקיר את הזירה הבינלאומית" - ניסים בן שטרית, מנכ״ל משרד החוץ לשעבר
"לא להפקיר את הזירה הבינלאומית" - ניסים בן שטרית, מנכ״ל משרד החוץ לשעבר
(צילום: גיל יוחנן)
השגרירים בדימוס מחו על הצעדים המסתמנים של ממשלת נתניהו השישית, ובהם "שינויים באזור יהודה ושומרון", ו-"חקיקת חוקים קיצוניים העלולים להוביל לאפליה ודיכוי של מיעוטים ולפגיעה בחופש הביטוי ובערכי הדמוקרטיה". בנוסף, הם הביעו את דאגתם מפני "הצהרות של מועמדים שצפויים למלא תפקידים בכירים בכנסת ובממשלה" ו-"מפגיעה קשה במעמדה של ישראל כמדינה דמוקרטית בהקשר לעצמאותה של מערכת המשפט".
"כמי שמכירים היטב את הקהילה הבינלאומית, אנו חוששים שההתפתחויות האחרונות בזירת הפנים תגרורנה תגובה בינלאומית קשה, פגיעה בקשרים האסטרטגיים עם ארה"ב ואירופה, פגיעה בהסכמי אברהם ונקיטת צעדים נגד ישראל, ממשלתה, חייליה ואזרחיה בבתי המשפט הבינלאומיים", כתבו השגרירים והוסיפו: "אנו חוששים מאד גם מפגיעה במרקם היחסים החשוב בין ישראל לבין הקהילות היהודיות ברחבי תבל".
יתרה מזאת, לדבריהם מדיניות הממשלה הנכנסת עלולה להשפיע גם על חוות הדעת המשפטית הצפויה בבית הדין הבינלאומי לצדק ועל ההשקעות הזרות בישראל. "לחששות שאנו מעלים בפניך כאן יש תימוכין שונים שהובעו כבר על ידי ידידי ישראל ואלה שאינם ידידינו בחו"ל" כתבו השגרירים. והדגישו בהמשך לכך כי "במשך השנים היינו אמונים על הקמתם, ביסוסם וחיזוקם של יחסי החוץ של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בעלת ערכים ליברליים".
את המכתב חתמו השגרירים בדימוס: "אנו מפצירים בך ובממשלה הנכנסת בראשותך, לתת את העדיפות הנחוצה למדיניות החוץ ולא להפקיר את הזירה הבינ"ל מתוך הכרה עד כמה הנושאים הללו קריטיים לשימור ולקידום חוסנה של ישראל ולפעול כדי למנוע פגיעה באינטרסים החיוניים של המדינה ואזרחיה".
על המכתב כאמור חתמו בכירי שירות החוץ בדימוס ובהם שגרירי ישראל בנציגויות מרכזיות ומנכ"לי משרד החוץ לשעבר. בין החתומים על המכתב: נסים בן שטרית, אבי גיל, פיני אביבי, אביב שיראון, ראובן מרחב, ג'רמי יששכרוף, ויקטור הראל, רפי ברק, אהוד גול, רם אבירם, רפי אלדד, דוד ולצר, ליאורה הרצל, דוד דדון, ברוך בינה, נמרוד ברקן, עופר בבלי, משה בן יעקב, דן בן אליעזר, עופר אבירן, דוד ולצר, אבי גרנות, מרק סופר, דני כרמון, רות כהנוב, רמי גמזו, תמר סם אש, עמירם מגיד, אבי פזנר, אורי פלטי, אלון ליאל, דורית שביט, יצחק שוהם, דני שק, צבי רב-נר, נתן מרון ודניאל קדם.