4 צפייה בגלריה
"משמעות ההשלכות של הכיבוש הממושך". מעלה אדומים
"משמעות ההשלכות של הכיבוש הממושך". מעלה אדומים
"משמעות ההשלכות של הכיבוש הממושך". מעלה אדומים
(צילום: AP)
במאמץ דיפלומטי בינלאומי, ובתיאום עם האמריקנים, ישראל מנסה לטרפד מהלך פלסטיני להעביר החלטה בוועדה הרביעית באו"ם, הקוראת לחוות דעת דחופה של בית הדין הבינלאומי לצדק של האו"ם (ICJ) בהאג לגבי "המשמעות המשפטית של הכיבוש הישראלי המתמשך".
הוועדה המיוחדת לפוליטיקה ודה-קולוניזציה צפויה לדון בנושא ביום רביעי הקרוב, ואם ההחלטה אכן תעבור, היא תגיע להצבעה נוספת בעצרת הכללית בדצמבר. שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ידרוש הצבעה בוועדה הרביעית כבר בשישי הקרוב, בשל ניסיון הפלסטינים להעביר את ההחלטה בקונצנזוס, ללא הצבעה.
ההחלטה הפלסטינית מתכתבת עם דוח ועדת החקירה של האו"ם לאירועי מבצע "שומר החומות" בראשות נאווי פילאי, שהמליצה המלצה דומה, ובישראל מעריכים שהפלסטינים עשו את המהלך בתיאום עם הוועדה. הצעד מגיע ברקע נאומו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בעצרת הכללית לפני שנה, שאיים כי אם תוך שנה ישראל לא תיסוג מהשטחים - "נלך לבית הדין בהאג כדי שיקבל החלטה לגבי החוקיות של הכיבוש".
4 צפייה בגלריה
המליצה המלצה דומה. נאווי פילאי
המליצה המלצה דומה. נאווי פילאי
המליצה המלצה דומה. נאווי פילאי
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן בנאום מוקלט בעצרת האו"ם
אבו מאזן בנאום מוקלט בעצרת האו"ם
אבו מאזן מציג את מסמך "הבעלות הפלסטינית"
(מתוך אתר האו"ם)
בהחלטה שהגישו הפלסטינים, האו"ם מבקש מבית הדין להגיש בדחיפות חוות דעת שתקבע "מהן ההשלכות המשפטיות הנובעות מההפרה המתמשכת של ישראל בזכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית, כיבושו הממושך, יישובו וסיפוחו של השטח הפלסטיני שנכבש מאז 1967 - לרבות צעדים שמטרתם לשנות את ההרכב הדמוגרפי ואת מעמדה של ירושלים - ואימוצה של חקיקה ואמצעים מפלים הקשורים אליה; כיצד משפיעות המדיניות והנוהגים של ישראל על מעמדו המשפטי של הכיבוש, ומהן ההשלכות המשפטיות הנובעות ממעמד זה על כל המדינות והאו"ם".
על-פי ניסוח הבקשה, הפלסטינים מבקשים בעצם מבית הדין לקבוע שהכיבוש הישראלי אינו זמני כפי שנקבע בהחלטה 242 של מועצת הביטחון - דהיינו שאמור להסתיים על-ידי משא ומתן על בסיס נוסחת שטחים תמורת שלום - אלא קבוע, וכזה שהפך להיות סיפוח דה-פקטו. בית הדין גם עלול להמליץ לאו"ם כיצד לנהוג כלפי ישראל, בין אם בצעדים אופרטיביים, הטלת סנקציות או חרם.
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
ידרוש הצבעה בוועדה הרביעית כבר בשישי הקרוב. גלעד ארדן
(צילום: un)
החשש המרכזי בירושלים הוא שחוות דעת כזו תיתן דחיפה אדירה לתנועת ה-BDS ויוזמות החרם של מדינות שונות בעולם. ישראל נלחמת נגד ההחלטה בתיאום עם האמריקנים, שמפעילים כאמור לחצים על הפלסטינים להוריד אותה - אך עד כה ללא הצלחה. בתוך כך, גם האיחוד האירופי ניסה לשכנע את הפלסטינים להסיר את ההחלטה, אך הם מתבצרים בעמדתם. ההערכה בישראל היא שההחלטה תזכה לרוב, אך במקביל נעשים מאמצים לשכנע כמה שיותר מדינות להצביע נגד - או לפחות להימנע - מתוך מחשבה שתהיה לכך השפעה על שופטי בית הדין בהאג.
משרד החוץ מסר: "ישראל דוחה את הצעת ההחלטה הפלסטינית. היצירתיות הבלתי נלאית של ההנהגה הפלסטינית לנקוט במהלכים - שלא יניבו ולו שמץ של דבר טוב לעם הפלסטיני ורק יזינו את הסכסוך - מעוררת השתאות וחרדה כאחד. הצעת ההחלטה היא חלק מקמפיין מתוזמר, אנטי ישראלי ונגוע באנטישמיות, המנסה לקעקע את הלגיטימיות של מדינת ישראל וזכותה להגנה עצמית. תמיכה במהלך הפלסטיני היא פרס לארגוני הטרור והקמפיין האנטי ישראלי. ישראל תילחם בהצעת ההחלטה ואנו קוראים לכל אחת מהמדינות חברות האו"ם לדחות את ההצעה על הסף".
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מסר: "ההצעה הפלסטינית היא חלק מקמפיין אנטי ישראלי נגוע באנטישמיות, שמטרתו לפגוע בלגיטימציה של ישראל ובזכותנו להגנה עצמית. אבו מאזן פועל שוב בדרך הרסנית, שרק תפגע בפלסטינים עצמם. אנחנו נבהיר לכל המדינות שתמיכה ביוזמה הזו מהווה פרס לארגוני הטרור, ושהיא רק תגרום להנצחת הסכסוך".