כשמשרד הבריאות לא טורח אפילו לעדכן את הציבור בהנחיות החדשות, דוגמת חובת עטיית המסכות בחללים פתוחים, ובכל יום משתנים המתווים, אז מה הפלא שהציבור מבולבל, כועס ומבוהל? העלייה החדה בתחלואת הקורונה, ברקע התפשטותו של הזן המידבק אומיקרון, מתבטאת גם בתורים ארוכים במיוחד במתחמי הבדיקות ברחבי הארץ. כתבי ynet יצאו אתמול (חמישי) לירושלים, עפולה ופתח תקווה - וליוו את האזרחים המודאגים בדרך לבדיקה.
אל המרכז הרפואי הדסה הקטנה בשכונת קריית יובל בירושלים הגיעו כבר מהבוקר אתמול לבדיקות PCR עשרות נבדקים. רק שלשום נבדקו במתחם 860 אנשים ב-8 שעות. חלק מהנבדקים היו במגע עם חולה מאומת, חלק חזרו מחו"ל, אך המשותף לכולם היא תחושת הבלבול.
8 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברחבי הארץ
בדיקות קורונה ברחבי הארץ
(צילום: יובל חן, יריב כץ, אלי מנדלבאום, אביהו שפירא)
8 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה בראשון לציון
מתחם בדיקות קורונה בראשון לציון
מתחם הבדיקות בראשון לציון
(צילום: יובל חן)
8 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה בראשון לציון
מתחם בדיקות קורונה בראשון לציון
מחכים ברכבים לבדיקה
(צילום: יובל חן)
"הכל מאוד מבלבל", אמרה ל-ynet רושל כהן, שבאה עם הוריה שעלו השבוע לארץ מארה"ב לבצע בדיקות. "ההורים שלי היו צריכים להיות בבידוד שבוע כי הם עלו לארץ. אנחנו מחכים רבע שעה אבל בחיים זה לא היה ככה התור הזה. אם לא היה להם אותי בכלל לא היה להם מושג. מקווים לא להיות בבידוד".
לאה חזרה מארה"ב ביום שישי האחרון וחיכתה אתמול בבוקר רבע שעה בתור לבדיקה. "אני מסיימת בידוד כי הייתי בחו"ל. אני יודעת שכשנחתתי לפני שבוע הייתי צריכה לבוא היום כדי לקצר בידוד בגלל שארה"ב הפכה לאדומה. אבל הכל מבלבל. אם אני מקבלת תשובה שלילית, אני יוצאת מהבידוד, אם הבנתי נכון. בגלל זה באתי".
8 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה PCR בפתח תקווה
מתחם בדיקות קורונה PCR בפתח תקווה
עומסים ודוחק בכניסה למתחם בדיקות בפ"ת
(צילום: יריב כץ)
8 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות PCR בירושלים
מתחם בדיקות PCR בירושלים
הדוגמים מנסים לעמוד בקצב: "זה קשוח"
(צילום: אלי מנדלבאום)
שי מירושלים נחשף לחולה מאומת והגיע גם הוא למתחם הבדיקות לבצע בדיקה, בתקווה שתהיה שלילית. "נחשפתי לבחור מאומת לפני כמה ימים. מקווים לטוב. יש גל רציני. כמות האנשים לא נוראית פה, אבל מרגישים שיש גל רציני. אני בדיעבד הייתי קצת שאנן. אני עוד לא יודע מה ההשלכות של זה ועוד לא קראתי סטטיסטיקות".
עלי מבצע את הבדיקות במתחם הדסה הקטנה בירושלים מתחילת המגפה. הוא סיפר כי רק שלשום נבדקו יותר מ-800 איש במתחם. "יש עלייה שלא ראינו אף פעם. יותר עבודה. אנחנו עובדים 8 שעות במתחם ויש בדיקה בכל 40 שניות, זה מטורף. אין מנוחה, זה קשוח. היו חודשיים רגועים אבל עכשיו יש עלייה חזקה. משתדלים לעשות הכל ולעזור לאנשים. בעזרת השם נצא מזה מהר".
8 צפייה בגלריה
רכבים מחכים בתור לבדיקת קורונה בפתח תקווה
רכבים מחכים בתור לבדיקת קורונה בפתח תקווה
"פשוט לא נורמלי". התור למתחם הבדיקות הסמוך לאצטדיון המושבה בפתח תקווה
(צילום: יאיר שגיא)

8 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה בעפולה
מתחם בדיקות קורונה בעפולה
בדיקת קורונה בעפולה. הילדים נהנים, ההורים פחות
(צילום: אביהו שפירא)
יוסרא סעיאדה, האחות הוותיקה במרפאת עומר של שירותי בריאות כללית בעפולה, כבר שברה שיאי בדיקות של 580 מטופלים ביום עבודה בגל הקודם. היא מקבלת על עצמה את המעמסה בשלווה וברוגע, וכעת המספר עומד על 380 בדיקות ביום. מעט לקוחות הגיעו שלשום למרפאת עומר לבדיקות, והמתינו באורח מופתי בכניסה למתחם שהוקם בחצר האחורית של המרפאה. במתחם המתינו שלוש אחיות לבצע בדיקות, וכל מבוטח קיבל תור ונכנס לבדיקה בתורו.
שגב יהודה, בן 12 מהעיר, סיפר שהגיע לבדיקה לאחר שנמצא מאומת בכיתתו וכל התלמידים התבקשו לערוך בדיקה. ליאון חייאב, גם הוא בן 12, אמר בחיוך שהוא נמצא בבית, ממתין לתשובה שלילית ובינתיים נהנה לשחק בפלייסטיישן.
ד"ר גיטה סני, מנהלת המרפאה, סיפרה שהם פועלים במרץ לעודד את המבוטחים להתחסן, והוסיפה שבימים האחרונים יש עלייה עקבית בכמות הנבדקים.

מתנ"ס שערים ברחוב שולמית בפתח תקווה נחשב למתחם בדיקות PCR קטן יחסית של קופת החולים כללית ומד"א. בעיר קיימים מתחמים גדולים יותר ועמוסים יותר, אך ניכר כי גם על מקום יחסית קטן - התורים לא פוסחים. עוד בכניסה, רק כדי להירשם לבדיקה, משתרך תור ארוך של הורים וילדים. ההורים נדרשו באמצע היום להוציא את ילדיהם מגנים וכיתות שנסגרו בעקבות חשיפה לחולה מאומת.
רון אסרף, אם לשלושה שהגיעה עם ביתה, סיפרה: "בתי באחד הגנים שהיה בהם מפעיל חיצוני שהגיע והתגלה כמאומת לקורונה, ועכשיו כולנו כאן לבדיקות. בעיניי בתקופה כזאת, במיוחד כשרואים שהתחלואה עולה, צריך להפסיק את כל החוגים וההפעלות החיצוניות שנכנסות לגנים ועוברים מגן לגן. עם כמה שזה כיף וטוב לילדים, צריך להפסיק, כדי שלא נהיה כל כמה ימים בבדיקות או בידודים".
גם מירב הגיעה עם בנה הקטן להיבדק. "סגרו אולי 15-10 גנים באזור, בגלל מורה למוזיקה שעברה בין הגנים והיא מאומתת לקורונה", סיפרה. על התור הארוך מאחוריה אמרה מירב: "זה מטורף, וזה לא רק פה, זה בכל מקום. זה פשוט לא נורמלי מה שקורה פה. אפשר לראות את העצבים של כולם פה. אני כרגע נורא מתוסכלת. מה שקורה פה זה לא יאומן. סגרו המון המון גנים אצלנו בשכונה, אני פשוט לא יודעת מה לעשות".
8 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
בכירי משרד הבריאות במסיבת עיתונאים
(צילום: יאיר שגיא)
שי, שהגיע עם בתו, אמר כי נקרא לקחת את הילדה מחשש שנחשפה לחולה קורונה. "הבן הגדול גם בבית כי בחוג שלו היה חולה", ציין. "לא האמנתי שאחרי כל כך הרבה זמן מאז שהתחלנו עם זה נגיע שוב למצב שאנחנו בבית סגורים עם הילדים. זה ימי עבודה, זה הרצף הלימודי של הילדים, החברים שלהם. חשבתי שזה מאחורינו אבל העיקר הבריאות".
בינתיים, במשרד הבריאות עדכנו אתמול כי 3,212 ישראלים אובחנו מאז חצות ועד 17:30 בערב כחיוביים לקורונה. כ-104 אלף בדיקות פוענחו ושיעור החיוביים עמד על 3.08%. זו הפעם הראשונה מאז 1 באוקטובר ששיעור החיוביים הוא יותר מ-3%.
מתחילת השבוע אובחנו 15,295 ישראלים כחיוביים לקורונה, זאת לעומת כ-20 אלף ב-25 הימים הראשונים של דצמבר. מספר המאושפזים בבתי החולים עלה מעט והוא עומד על 153, אך מספר החולים הקשים ירד וכעת בבתי החולים מאושפזים 92 חולי קורונה במצב קשה. מהנתונים עולה כי מעל 80% מהחולים הקשים אינם מחוסנים כלל.
26 מהחולים הקשים הם בני פחות מ-50, אחד מהם ילד. אף אחד מאותם חולים קשים אינו מחוסן. בקבוצת הגיל 50 עד 59 יש 18 חולים קשים – 15 שאינם מחוסנים, שניים מחוסנים ללא תוקף ואחד מחוסן.
פורסם לראשונה: 22:01, 30.12.21