סוגרים מעשית את השמיים - ואז פותחים. רוצים צמידים בכניסה לקניונים - ואז מוותרים. מחזירים חלק לא קטן מהתלמידים לזום - ואז משנים. מקלים מאוד את מדיניות הבידודים - ואז מקשים מעט. התפשטות האומיקרון והחשש ממספרי שיא של נדבקים ומבודדים מביאה במקביל גם לבלבול ובלגן, שלא לומר כאוס.
אמנם מדובר כבר בגל החמישי בישראל, אבל לפחות בינתיים לא נראה שהניסיון שנצבר בארבעת הגלים הקודמים מסייע בהתמודדות מול האומיקרון. הדוגמה הבולטת ביותר אולי הייתה זו של מתווה המסחר, אבל גם בהחלטה הנוגעת למדיניות הבידודים החדשה שנכנסה לתוקף הלילה נראים שינויים של הרגע האחרון.
4 צפייה בגלריה
מתווה הבדיקות והבידודים החדש
מתווה הבדיקות והבידודים החדש
מתווה הבדיקות והבידודים החדש
משרד הבריאות הסכים תחילה כי מחוסנים שנחשפו למאומתים לא יידרשו כלל בבידוד, ורק בסופו של דבר הוחלט כי הם ייכנסו לבידוד עד לקבלת תוצאה שלילית. אבל בהודעה הרשמית מאמש נמסר כי למעשה מחוסנים ומחלימים (לפי הגדרת משרד הבריאות) לא יידרשו לבדיקת PCR בתחילה, אלא לבדיקת אנטיגן - שב-FDA אמרו כי היא עלולה לא לגלות את האומיקרון.
במקרה של תוצאה שלילית בבדיקת האנטיגן המחוסנים שנחשפו למאומת יהיו פטורים מבידוד. אם התוצאה תהיה חיובית הם יבצעו בדיקת PCR וישהו בבידוד עד קבלת תוצאה. אם גם זו תהיה חיובית, הם ייכנסו לבידוד לעשרה ימים עד להחלמה באישור רופא, ובתנאי שבשלושת הימים האחרונים של תקופה זו לא התגלו תסמינים המונעים מתן אישור החלמה.
לצד זאת הוחלט בדיון שנערך אצל ראש הממשלה נפתלי בנט כי בשבעת הימים שלאחר החשיפה "יימנעו אותם אנשים מהימצאות במקומות הומי אדם לצרכי בילוי ופנאי, וממגע עם אוכלוסיות בסיכון גבוה". אבל כאן מדובר בהמלצה בלבד, וככל הנראה אין כוונה לאכוף אותה.

ההחלטה לגבי מחוסנים, שחלה מעתה על כלל אזרחי ישראל שגילם 5 ומעלה, מהווה למעשה תמריץ משמעותי להורים לחסן את ילדיהם - שיוכלו להגיע לגנים ולבתי הספר מיד לאחר קבלת תוצאה שלילית בבדיקה. עם זאת, בהחלטה נכתב כי מחוסן המטפל בילד מתחת לגיל 12 שאומת לקורונה (או בחסר ישע מאומת), ישהה בבידוד עד לקבלת תוצאה שלילית בבדיקת PCR שיבצע מהיום האחרון לבידוד של החולה שבו הוא מטפל. משמע, לפחות לפי לשון ההחלטה הורים עדיין יידרשו בבידוד לפחות עד להחלמת הילד ולבדיקה שאחריה.
המדיניות לגבי לא מחוסנים שנחשפו למאומת שונה. אלו יבצעו בדיקת PCR ולא אנטיגן. במקרה של תוצאה שלילית הם ישהו בבידוד למשך 14 יום מהמגע האחרון עם החולה, כשיש להם אפשרות לקצר בידוד עם תוצאת בדיקה PCR שלילית ביום השביעי. אם התוצאה תהיה חיובית הם ייכנסו לבידוד ל-10 ימים עד להחלמה באישור רופא, ובתנאי שבשלושת הימים האחרונים של תקופה זו לא התגלו תסמינים המונעים מתן אישור החלמה. בכל מקרה, עד היום גם מחוסנים וגם לא-מחוסנים שנחשפו למאומת לאומיקרון נדרשו לבידוד של שבועיים.
כאן למעשה תיווצר הפרדה בין תלמידים מחוסנים ללא-מחוסנים – המחוסנים שנחשפו למאומת יוכלו להגיע לבית הספר ואילו הלא-מחוסנים יידרשו ללמוד בזום, וזאת אף שמשרד החינוך קבע כיעד ראשון במעלה לא לבצע הפרדה בין תלמידים.
4 צפייה בגלריה
קניונים תלמידים בכיתות ונתב"ג
קניונים תלמידים בכיתות ונתב"ג
שינויים בכל מתווה, מדי יום
(צילום: דנה קופל, יריב כץ, EPA)
שינוי מדיניות הבידודים התרחש יממה לאחר שוועדת החינוך, בראשותה של ח"כ שרן השכל מתקווה חדשה, כפתה למעשה את שינוי מתווה החינוך – אליו התנגדה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ממפלגתה. בעקבות זאת, הוחלט על שינוי נוסף, שאמור להפחית דרמטית את מספר התלמידים שילמדו בזום, אבל מצד שני עלול להגדיל את סכנת ההדבקה במוסדות חינוך ביישובים אדומים.
לפי ההחלטה שאושרה סופית אתמול, תלמידי כיתות ה'-ו' בערים אדומות, שבבית ספרם התגלה תלמיד מאומת לקורונה, יעברו ללמוד במתכונת של "צמצום מגעים", משמע לימודים בשטח פתוח בתוך בית הספר או מחוצה לו, בדרך המרווחת בין התלמידים כגון לימודים באולמות ספורט, למידה היברידית או למידה בזום. בניגוד למתווה הקודם, אין מדובר כאן על כלל מוסדות החינוך ביישובים אדומים - אלא על בית ספר שבו התגלה מאומת לנגיף.
בוועדת החינוך אושר שבכיתות א'-ד' המוגדרות אדומות, מנהל בית ספר שבו התגלה תלמיד מאומת יפעל "ככל הניתן לצמצום מגעים" בין התלמידים, אך לא יהיה מחויב בכך. כך יתאפשר לתלמידים להמשיך וללמוד בתוך בית הספר ולא מרחוק. בהחלטת הוועדה נכתב כי "ההבדל בין כיתות א'-ד' וה'-ו' הוא שבכיתות ה' עד ו' מוטלת על מנהל המוסד חובה לנקוט אמצעי כלשהו על מנת לצמצם מגעים בין התלמידים, ואילו בכיתות א' עד ד' עליו לפעול לצמצום מגעים ככל הניתן".

לוועדות הכנסת יש אמנם מנדט לאשר את תקנות הקורונה לאחר אישור השרים, ובמקרה הזה ביקשה הוועדה מהממשלה להציג "מתווים מאוזנים יותר" אבל המסר העובר לציבור במקרה של שינויים יומיומיים מעין אלו רחוק מאוד מלהיות אחיד. בנוסף, העובדה היא שבקבינט הקורונה התנגדו למתווה רק שני שרים – שאשא ביטון ויו"ר מפלגתה גדעון סער – ובסופו של דבר עמדתם למעשה היא זו שתיושם בפועל.
ההחלטה הזו של ועדת החינוך הייתה רק המשך לכאוס בתחום החינוך עם המעבר החלקי ללימודים בזום, לאחר שב-ynet פורסם כי בחלק מהרשויות שמופיעות ברשימת היישובים האדומים והכתומים כלל לא הכירו את המתווה ולא נערכו אליו כראוי. הכאוס הזה הזכיר את זה של ממשלת נתניהו בתחילת תקופת הקורונה, אך במקרה הנוכחי מדובר כבר בגל החמישי, כמעט שנתיים אחרי פרוץ המגפה.
כאמור, מתווה המסחר הוא דוגמה בולטת של בלגן ההנחיות. בדיון שנערך לפני שבועיים אצל בנט הוחלט שהתו הירוק יחול גם בקניונים, וגם על ילדים – וכל מי שיציג את התו הירוק בכניסה יקבל צמיד שיאפשר לו לנוע בצורה חופשית ברחבי הקניון. אבל הביקורת החריפה על יוזמת הצמידים הובילה לביטולה - וגם למתקפה של בנט על שריו בישיבת הממשלה: "קצת לחץ מבעלי קניונים, ונשברים. אנחנו צריכים להיות מנהיגים ולא להתרגש מטלפון של איזה מיליארדר. מי שמתרגש, שלא יבוא לפוליטיקה".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
העסק מנוהל? בנט והורוביץ
(צילום: מוטי מילרוד)
שינויים תכופים הם גם נחלת מדיניות הטיסות. ישראל הייתה המדינה הראשונה שסגרה את השמיים למדינות אפריקניות, עם זיהוי האומיקרון, אבל בימים האחרונים – ודווקא על רקע העלייה המשמעותית במספר המאומתים – הוחלט על צמצום מספר המדינות האדומות. להחלטה הזו יש היגיון אפידמיולוגי – בעת שקיימת תחלואה משמעותית בישראל, אין למעשה צורך בהגבלות חריפות בנתב"ג.
אבל להחלטה הזו קדמה ההמלצה של בנט לא לטוס לחו"ל, הטיסה של משפחתו ימים לאחר מכן, החזרה החלקית בו מאותה המלצה גורפת - ובמקביל אמירותיו על "סערת הדבקה שלא נראתה". בנוסף החלטה על צמצום מספר היעדים האדומים מקשה עוד יותר על ההסברה, כשמסר אחיד גם כך נראה שלא עובר לציבור.
בהתייחס לכך, ניתן להזכיר את אמירתו בעבר של ראש הממשלה בנט שלא יערוך מסיבת עיתונאים מדי 20:00 כמו קודמו בתפקיד בנימין נתניהו. אבל גם כאן הוא לא עמד בקו שאותו הגדיר בעצמו, וקיים לא פעם תדרוכים שכאלה, בניסיון להזהיר את הציבור מהנגיף ולהמריץ אותו להתחסן, בזמן שמבצע חיסון הילדים מקרטע.
4 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בכנס היסוד של מפלגת תקווה חדשה במודיעין
יפעת שאשא ביטון בכנס היסוד של מפלגת תקווה חדשה במודיעין
"הצדק הקוסמי לא נמצא אצל אף אחד". שאשא ביטון
(צילום: מוטי קמחי)
ואולי כל השינויים התכופים האלו נובעים מסיבה אחת מרכזית. האומיקרון אמנם מידבק בהרבה מזן הדלתא, אבל לפחות ככל הידוע כעת, שיעור המחוסנים הנדבקים בו שצפויים לחלות באורח קשה הוא כנראה נמוך יותר. מספר החולים קשה נכון לעכשיו נמוך מ-100, וכך הקושי להזהיר מהעתיד ולהטיל הגבלות חמורות – עוד יותר מובהק.
בנט דוחה בשיחות סגורות את הביקורת על ניהול משבר האומיקרון."העסק מנוהל", אמר בנט שמדי בוקר מקיים "חיתוך מצב" עם המנכ"לים של משרדי הממשלה ועם שר הבריאות. בסביבתו אמרו כי העבודה מתנהלת בהרמוניה: "קבלת ההחלטות מהירה, אנחנו לא מכירים מודל מקביל כזה בעולם. בינתיים המודל מוכיח את עצמו. עברנו את גל הדלתא בלי סגר וחגגנו את החגים עם המשפחה. אין פה תעודת ביטוח".
על השינוי במתווה החינוך בשל התנגדות שאשא ביטון וחברי תקווה חדשה אמרו בכירים בממשלה: "באופן טבעי ברור שיש השפעות ויש וקטורים של כל שר וזה בסדר. הצדק הקוסמי לא נמצא אצל אף אחד".
אדיר ינקו ונינה פוקס השתתפו בהכנת הכתבה