סוכנות אונר"א, הסוכנות של האו"ם לסיוע לפליטים הפלסטינים, הודיעה אחר הצהריים (יום ו') כי פתחה בחקירה בחשד שכמה מעובדיה היו מעורבים במתקפת הטרור הרצחנית על ישראל ב-7 באוקטובר, ומסרה כי ניתקה את הקשר עם אותם עובדים. הפרשה מעוררת בשעות האחרונות הדים בעולם, במקביל לעיסוק בפסיקת בית הדין בהאג, וארה"ב כבר הודיעה על השעיית סיוע עתידי לאונר"א.
2 צפייה בגלריה
הנציב הכללי של סוכנות הסעד אונר"א פיליפ לזאריני
הנציב הכללי של סוכנות הסעד אונר"א פיליפ לזאריני
לזריני, הנציב הכללי של אונר"א. "לברר את האמת ללא דיחוי"
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
את ההודעה על פתיחת החקירה מסר אחר הצהריים הנציב הכללי של אונר"א, פליפה לזריני: "הרשויות בישראל סיפקו לאונר"א מידע על מעורבות לכאורה של כמה מעובדי הסוכנות בהתקפות המחרידות על ישראל ב-7 באוקטובר. כדי להגן על יכולתה של הסוכנות להעביר סיוע הומניטרי קיבלתי החלטה להפסיק מיד את עבודתם של אנשי הצוות האלה ולפתוח בחקירה כדי לברר את האמת ללא דיחוי".
בהודעתו לא חשף לזריני בכמה עובדים בדיוק מדובר או כיצד בדיוק היו מעורבים, אבל הוסיף כי הדין ימוצה עם "כל עובד אונר"א שהיה מעורב במעשה טרור", בכלל זה באמצעות הליכים פליליים. בהמשך דיווחה מחלקת המדינה של ארה"ב כי מדובר ב-12 עובדים.
את המידע העבירה ישראל במסגרת המאמץ שלה להגביר את הלגיטימציה לפעולות צה"ל ברצועה, ובשבועיים האחרונים גובש תיק נגד אותם עובדים באונר"א על ידי אגף המודיעין בצבא. לצד ההוכחות נגד העובדים החשודים במעורבות במעשי טבח, ישראל אספה גם ראיות לשימוש באתרים של הסוכנות לצורכי טרור.
הדוברת של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מסרה כי המזכ"ל עודכן בהתפתחות הזו, וכי גוטרש "נחרד מהידיעות הללו". לדבריה המזכ"ל ביקש מלזריני לנהל חקירה כדי לוודא שעובדי אונר"א שהוכח כי השתתפו במתקפה של 7 באוקטובר או תרמו לה בדרך כלשהי יסולקו מיד מהסוכנות וימוצה איתם הדין.
2 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים בחאן יונס
מחנה אוהלים בחאן יונס
מחנה אוהלים בחאן יונס. האיחוד האירופי: "לאונר"א תפקיד חיוני, זה מדאיג מאוד"
(צילום: EPA /HAITHAM IMAD)
בעקבות ההודעה על פתיחת החקירה הודיעה אחר הצהריים מחלקת המדינה האמריקנית כי ארה"ב משעה זמנית את ההעברה של מימון נוסף לאונר"א, עד שתבחן את הטענות. בהצהרת מחלקת המדינה נמסר כי ארה"ב "מוטרדת ביותר" מהטענות ש-12 עובדי אונר"א היו מעורבים במתקפת הטרור של 7 באוקטובר, ומברכת על החקירה ועל הבטחתו של מזכ"ל האו"ם להגיב בהתאם אם הטענות יוכחו כנכונות.
גם שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, פרסם הודעה בעקבות פתיחת החקירה באונר"א: "אנו מודאגים מאוד מההאשמות בדבר מעורבות אנשי אונר"א במתקפת הטרור של 7 באוקטובר בישראל. אונר"א ממלאת זה שנים רבות תפקיד חיוני בתמיכה בפליטים פלסטינים, והיא שותפה חשובה של הקהילה הבינלאומית, כולל האיחוד האירופי. אנו בקשר עם אונר"א ומצפים שהיא תספק שקיפות מלאה לגבי ההאשמות ותנקוט צעדים מיידיים נגד אנשיה המעורבים במעשים. האיחוד ישקול צעדים נוספים ויפיק לקחים על סמך תוצאת החקירה המלאה והמקיפה".
בהכנת הידיעה השתתף איתמר אייכנר
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה