לאור הירידה בתחלואה ומניין הנדבקים היומי הנמוך בנגיף הקורונה בישראל, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ הודיעו היום (שלישי) על שורת הקלות, זאת בהתאם להמלצת גורמי המקצוע במשרד הבריאות. הורוביץ כינס הערב מסיבת עיתונאים בהשתתפות בכירי מערכת הבריאות, ובה הם הציגו את ההקלות החדשות והשיבו לשאלות. ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור חי.
הורוביץ אמר בפתח דבריו כי "גל הדלתא בדעיכה והנתונים מראים זאת בצורה מאוד ברורה. הירידה התלולה שאנחנו רואים בנתוני התחלואה מאז ובזכות ההחלטה החשובה על מתן הבוסטר מעידה על סופו של הגל הרביעי אבל אני אגיד על מה זה לא מעיד - זה לא מעיד על סופה של הקורונה וזו לא מסיבת סיום בשום צורה".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
הורוביץ במסיבת העיתונאים. "הדעיכה - סוג של הפוגה"
(צילום: דנה קופל)
הורוביץ הוסיף: "אנחנו מתייחסים לדעיכת הגל הזה כסוג של הפוגה. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שעלול להגיע עוד גל ואולי עוד גל. תראו מה קורה בעולם. לכן אנחנו צ להיות ערוכים בכל ההיבטים. התו הירוק והמסכות עוד ילוו אותנו ותשתית הבדיקות שפרסנו בכל הארץ תמשיך לפעול". גם ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה כי "אנחנו לא משחררים את הרעיון של שמירה על התו הירוק. ברוב המקומות הסגורים נידרש לו. על המסכות בפנים חשוב לשמור, במיוחד בזמן שפעת. הן יעזרו לנו במניעת תחלואה".
בהמשך אמר שר הבריאות כי גם הגבלות ההתקהלות והתפוסה במקומות סגורים יוסרו בשלב מסוים. "אנחנו בוחנים גם את התו הירוק בחדרי הכושר", הוא אמר. ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה כי "בשלב הבא נבטל את מגבלות התפוסה במקומות סגורים אבל נמשיך עם תו ירוק במקומות סגורים לצד מסכות בפנים".
3 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
"נמשיך עם תו ירוק במקומות סגורים". ד"ר אלרעי פרייס
(צילום: דנה קופל)
הורוביץ התייחס בדבריו גם לדיון בנוגע לחיסוני הילדים שיתקיים מחר. "בארה"ב ה-FDA וה-CDC האמריקני ממליצים על החיסון לילדים וככל שגם המומחים שלנו יחליטו לאשר אז יהיה חיסון לכל מי שירצה להתחסן בדיוק כמו בחיסונים למבוגרים. ננגיש את כל המידע להורים וכל הורה יקבל את ההחלטה שלו וגם לגבי ילדיו", הוא אמר. פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא ציין כי בשלב הראשון, אם יאושר חיסון הילדים, הם יתחסנו בקופות החולים. "גם חלופת בתי הספר קיימת"
על הביקורת שהופנתה נגד אי-פתיחתו של הדיון מחר לציבור אמר השר הורוביץ: "חלק מהמומחים לא מעוניינים להיחשף. הם לא נבחרי ציבור. הם חשופים לאיומים והכפשות, והם לא רוצים את זה. אני מכבד את בקשתם. הם לא רוצים להרגיש תחת מעקב. הנתונים שעל-פיהם דנים מוצגים לציבור בשקיפות וכל החלטה תוסבר במלואה".
ד"ר אלרעי פרייס התייחסה גם לעלייה בתחלואה בשורת מדינות, ובייחוד באירופה - ואמרה כי ייתכן שבסבב הבא של הדיונים ייכנסו מדינות שונות לרשימת המדינות האדומות. "יש מספר לא מבוטל של מדינות שנמצאות בסטטוס של מדינות כתומות והן יכולות להיות אדומות", אמרה. "בהחלט יכול להיות שתהיינה מדינות שתיכנס לרשימה בסבב הבא".
3 צפייה בגלריה
פיצוץ מטען בלשכת משרד הבריאות בנצרת
פיצוץ מטען בלשכת משרד הבריאות בנצרת
(צילום: תיעוד מבצעי כב״ה צפון)
הורוביץ גם התייחס לפגיעה בלשכת הבריאות בעיר נצרת אמש, שבמסגרתה נגרם נזק רב למקום. "אנחנו בודקים את נסיבות האירוע הקשה ובמגע עם המשרד לביטחון פנים וגורמים אחרים. האחיות שהותקפו אתמול בנתניה, שרון שנאלצת להסתובב עם אבטחה וכל עובדי מערכת הבריאות עובדים על הצלת חיים מסביב לשעון. מי שמרים יד ומאיים תוקף את מערכת הבריאות כולה".

אלה ההקלות שעליהן סיכמו בנט והורוביץ:
  • בשטחים פתוחים, יבוטלו כלל מגבלות ההתקהלות.
  • במקומות פתוחים ניתן יהיה לקיים אירועי תרבות, ספורט ותפילה, עד 1,000 משתתפים ובישיבה, ללא חובת תו ירוק. אצטדיוני כדורגל ומקומות נוספים נחשבים כמקומות שמורים - ועליהם לא חלה כל מגבלה.
  • במקום סגור ניתן יהיה לקיים אירועי תרבות, ספורט ותפילה עד 100 משתתפים ובישיבה, ללא חובת תו ירוק.
  • התפוסה המרבית באולמות אירועים סגורים תעלה מ-400 ל-600 משתתפים, תחת כללי התו הירוק. גני אירועים יורשו לקיים אירועים בשטח פתוח בלבד ללא מגבלת תפוסה, בכללי התו הירוק.
  • תבוטל חובת עטיית מסכה בהתקהלות מעל 100 אנשים בשטח פתוח.
בשלב זה, חובת עטיית מסכה במקום סגור תיוותר ללא שינוי. ההחלטות יובאו בהמשך הערב לאישור קבינט הקורונה במשאל טלפוני, והן צפויות להיכנס לתוקפן ביום חמישי הקרוב, לאחר אישור ועדת החוקה של הכנסת.
מוקדם יותר סוכם גם כי משרד הבריאות, בשיתוף עם ועדת החינוך של הכנסת ומשרדי החינוך, התרבות והספורט, יגבש בימים הקרובים מתווה הקלות מותאם למערכת החינוך, שייתן מענה גם לקיום אירועי תרבות במסגרת בית הספר.
בשבועות האחרונים דעך הגל הרביעי, ירידה שמיוחסת ברובה לחיסון המנה השלישית. אתמול אובחנו 564 בני אדם בישראל כחיוביים לקורונה, ובסך הכול בוצעו כ-86,500 בדיקות. שיעור החיוביים עמד על 0.66% - מעט גבוה מאשר ביום ראשון, אך נמוך באופן משמעותי מהנתונים בחודש האחרון. מקדם ההדבקה, שעלה בימים האחרונים, נותר יציב והוא עומד על 0.89 - דבר שמעיד אמנם על דעיכת המגפה, אך בצורה מתונה בהרבה לעומת השבועות האחרונים.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 161 חולי קורונה שמצבם קשה. 84.4% מהם לא התחסנו בכלל. 107 חולים מחוברים למכונות הנשמה.
מתחילת החודש נפטרו בישראל 21 חולי קורונה. נכון לעכשיו, לפי נתוני משרד הבריאות, בשבת לא נפטר אף חולה - לראשונה זה זמן רב מאוד שבו יש יום ללא נפטרים. אך כיוון שהמשרד לעתים קרובות מעדכן באיחור רב על נפטרים, ייתכן שבכל זאת המספר ישתנה.
פורסם לראשונה: 15:03, 09.11.21