3 צפייה בגלריה
חיסון של פייזר
חיסון של פייזר
חיסון של פייזר
(צילום: רויטרס)
משרד הבריאות הודיע שהדיון המכריע בשאלת חיסוני הילדים בגילאי 11-5 יהיה סגור לציבור ולא יועבר בשידור חי, בניגוד לדיון הקודם. משרד הבריאות תלה זאת ב"שיח אלים", כלומר באיומים על בכירי המערכת ועל חברים בצוות לטיפול במגפות (צט"מ). אך בשיחות עם ynet מזהירים חלק מחברי הצט"מ כי הדבר יוביל לפריחה של תיאוריות קונספירציה - ואומרים כי עדיף לשדר את הדיון.
"צריך לפתוח את הדיון או לפחות חלק ממנו", אומר היום (שלישי) גורם בצט"מ. "בקרב חברי הוועדה יש מגוון דעות, ומה שהכריע זה השיח הרעיל ברשתות החברתיות. חשיפה כזו, לטענת המתנגדים לשידור, לא תרגיע את הרוחות אלא רק תגרום להתמקדות אישית בחברי הוועדה. בתור מי שחושב אחרת אני חושב שהיינו יכולים להכיל את זה - אני אמנם יכול להבין את המתנגדים, אבל חושב שהשמש היא המחטא הטוב ביותר".

לדברי הגורם בצט"מ, "מה שמטריף את מתנגדי החיסונים זה אמירות כמו 'ההסכם עם פייזר עבר השחרה עם טוש שחור' ושיש חיסיון על ההסכמים. הדברים הללו לא תורמים לאמון הציבור במקבלי ההחלטות. למרות החסרונות, חשיפה של מצלמה על הזום שלנו יכולה יותר להגביר את האמון בכך שמה שאנחנו עושים זה לדאוג לבריאות העם".
פרופ' גליה רהב, חברת הפורום ומנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא, שבעצמה התמודדה בחודשים האחרונים עם איומים והכפשות מצד מתנגדי חיסונים, הציעה פשרה: דיון מקדים סגור ודיון סיכום והצבעה שיועברו לאחר מכן בשידור חי. הצעתה לא התקבלה. לדברי פרופ' רהב, "מה שהיה בישיבה האחרונה לא היה דיון, אלא רק הצגת דיון. כשיש כל כך הרבה אנשים בזום מאוד לא נוח ואי אפשר לקיים דיון. זה גם משתיק אנשים".
"לא כולם בצט"מ יודעים להתמודד עם חשיפה", הסבירה. "אני חושבת שמאוד קשה לעשות דיון ברמה, וזה גם גורם לאנשים פשוט לשתוק. עם זאת, אין לי בעיה שההצבעה תועבר בשידור חי. אנחנו לא מסתירים כלום ואף אחד לא מסתיר כלום, אך כדי לקיים דיון ענייני ברמה גבוהה מוטב שהוא יהיה סגור כדי שכולם יחושו בנוח להביע את עמדתם. אני בתור דמות שמקבלת איומים, ממש לא מפחדת שההצבעה שלי תעבור בשידור חי. אין בעיה שכולם יידעו הכול, אך בדיון בינינו צריך לגרום לכל החברים להרגיש בנוח".
3 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
פרופ' גליה רהב. "קשה לעשות דיון ברמה בשידור חי"
(צילום: אביגיל עוזי)
ההחלטה לסגור את הדיונים ולא לשדרים, יש לציין, התקבלה בעקבות הצבעת החברים בצוות - שטוענים כי שידור הדיון יוביל להשתקה של המשתתפים בו ולהיעדר דיון מקצועי מקיף. בפעם הקודמת שהמומחים דנו בחיסון, מתנגדי החיסונים צבאו על השידור בעמוד הפייסבוק של משרד הבריאות והגיבו בהמוניהם בגנות המשתתפים בדיון. בין התגובות: "מצב החירום היחידי שיש בעולם הוא הצורך לשלוח את כל מקבלי ההחלטות לכלא דחוף! חלאות!", "הקדוש ברוך הוא תצילינו מידם", "אין בכם אמונה", ו"פושעים".
למרות הכול, יש להדגיש כי במערכת הבריאות מעריכים כי בכל מקרה הצוות צפוי להמליץ על חיסוני הילדים מחר, ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש צפוי לחתום על ההחלטה ולהוציא לפועל את המהלך בהקדם - כך שהחיסונים יחלו בסמוך להגעת משלוחי הבקבוקונים הייעודיים לילדים.
"בשבוע שעבר שמחנו לראות סוף-סוף את מה שקראנו לו מתחילת הדיונים בנושא חיסוני הקורונה, כלומר דיון פומבי ופתוח", אמרה אתמול אדוה לוטן, יו"ר עמותת 'מדעת'. "ברור לנו שלא קל לעשות בבת אחת את המעבר לדיון פתוח לגמרי, ואפשר להבין את הטיעון שדיון מקצועי טהור חייב להתקיים ללא לחצים חיצוניים. אבל אני מקווה שלמרות שהדיון השני יהיה סגור, משרד הבריאות יקיים תדריך מפורט במקביל לפרסום פרוטוקול מלא של הדיון".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש. צפוי לחתום על ההחלטה בימים הקרובים
(צילום: עמית שאבי)
מנגד, כאמור, ישנם גם אחרים שמצדדים בסגירת הדיון. "אני חושב שלא צריך לפתוח את הדיון לשידור חי", אומר ד"ר ליאון פולס, חבר הצט"מ. "אני לא חושב שיש בכך תרומה. זה רק חושף את המשתתפים להשתלחויות כמו שראינו בימים האחרונים. בנוסף, זה לא ישפיע כהוא זה על עמדתם של מתנגדי החיסונים. בנוסף, מהניסיון שלנו בדיון האחרון אנשים לא אומרים את מה שהם חושבים. הם לא מתבטאים באופן חופשי משום שברגע שאתה תחת עין ציבורית אתה מתלבט ובורר מילים, ולא חופשי להתווכח עם בני השיח שלך".
ד"ר פולס מוסיף: "יש לי באופן אישי אי נוחות שדורשים מהוועדה שלנו להיות שקופה כששום דבר לא אחר לא שקוף. לא דיוני משרד הבריאות, לא דיוני קבינט הקורונה ולא דיוני הממשלה. אנחנו גוף מדעי מייעץ ואין שום סיבה שאנחנו נהיה שקופים כשכל הגופים המקבילים, ובעיקר גופים שמקבלים החלטות, אינם כאלו. השקיפות צריכה להיות איפה שההחלטות מתקבלות".