2 צפייה בגלריה
המחבלים שרצחו את רב"ט ברומברג ישוחררו בקרוב, דרעי דורש לבטל אזרחותם
המחבלים שרצחו את רב"ט ברומברג ישוחררו בקרוב, דרעי דורש לבטל אזרחותם
המחבלים שרצחו את רב"ט ברומברג ישוחררו בקרוב, דרעי דורש לבטל אזרחותם
(צילום: עמית שאבי)
שר הפנים אריה דרעי ביקש מהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לקבל סמכות לביטול אזרחותם של כרים ומאהר יונס, המחבלים שרצחו את רב"ט אברהם ברומברג בסוף שנת 1980, שחזר לביתו שבזכרון יעקב מהבסיס בו שירת ברמת הגולן. את הפנייה עשה דרעי יומיים לפני שחרורו הצפוי של כרים יונס וכשבועיים לפני שישוחרר גם מאהר. הוא ביקש מהיועמ"שית לפעול למימוש סמכותו על פי חוק האזרחות לבטל את אזרחותם הישראלית של המחבלים.
השר הבהיר בפני בהרב-מיארה את בהילות הבקשה, מאחר והמחבלים צפויים להשתחרר כאמור בקרוב מאוד. השר דרעי ציין במכתבו כי עם כניסתו למשרד הפנים הובא לידיעתו דבר שחרורם הקרב של השניים, שלפי הפרסומים, העלו את החייל בן ה-20 לרכבם, חטפו את נשקו, ירו בו ולאחר מכן זרקו אותו מהרכב. הוא הועבר במצב קשה לבית החולים רמב"ם בחיפה, שם נקבע מותו כעבור ארבעה ימים ב-1 בדצמבר 1980.
"לא יעלה על הדעת כי אנשים אלה ימשיכו להחזיק באזרחות ישראלית, וביטול האזרחות יהיה בו מסר חשוב, כאשר מדובר במי שהפכו לסמל בגין ביצוע מעשי טרור נפשעים אלה. הדברים מקבלים משנה תוקף ככל שמדובר במי שעושים שימוש באזרחותם הישראלית לשם פגיעה במדינת ישראל ובאזרחיה", ציין השר וביקש מהיועצת שתפעל לביטול האזרחות. "לאור כל האמור לעיל, ועל מנת להפעיל את סמכותי לפי חוק האזרחות, אבקש כי תפעלי לביטול האזרחות בדרך של פנייה לבית המשפט לעניינים מינהליים".
2 צפייה בגלריה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
המהלך דורש את תמיכתה. גלי בהרב-מיארה, היועצת המשפטית לממשלה
(צילום: יואב דודקביץ)
הסמכות של שר הפנים כפי שהיא כיום מאפשרת לו לשלול אזרחות של מחבלים וגירושם, רק אם יש להם אזרחות נוספת מלבד ישראלית, כך שיגורשו למקום מוצאם, בין אם זה לרשות הפלסטינית ובין אם במדינות באירופה או אחרות. בממשלה החדשה מתכוונים לשנות זאת, אך בינתיים הדבר מורכב משפטית ודורש את תמיכתה של היועצת המשפטית לממשלה.
כפי שפורסם ב-ynet בחודש שעבר, טרם כינונה של הממשלה החדשה, ח"כ אורית סטרוק וח"כ אבי דיכטר מהליכוד יחד עם פורום "בוחרים בחיים", של המשפחות השכולות, הגישו הצעת חוק "לביטול אזרחותו או תושבתו של פעיל טרור שמקבל תגמול עבור ביצוע מעשה הטרור". לפי ההצעה, תישלל אזרחותו של מי שקיבל משכורת מהרשות הפלסטינית בגין מעשה הטרור אותו ביצע. כך ששר הפנים יוכל לשלול אזרחותו או תושבותו של אזרח ישראל שביצע עבירת טרור וקיבל על כך תגמול כספי מהרשות הפלסטינית.
כיום החוק מאפשר לשר הפנים לשלול אזרחות אך מחייב להשאיר את המחבל במעמד אחר, לרוב מעמד תושבות, שעדיין מאפשר את הישארותו בישראל. הצעת חוק זהה הוגשה גם ע"י ח"כ אופיר כץ מהליכוד וח"כ שרן השכל מהמחנה הממלכתי. אם הצעת החוק אכן תעבור, שר הפנים יוכל לגרש את המחבל בלי שתהיה התחשבות אם יש לו אזרחות חלופית והוא יגורש לשטחי הרשות הפלסטינית. בפורום "בוחרים בחיים" קיוו שהחוק יעבור עד 4 בינואר, יום לפני שחרורו הצפוי של כרים יונס, אך זה כבר לא יקרה.