מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, גיבה בצהריים (שלישי) את הלוחמים שירו למוות בסנד סאלם אלהרבד (27) - שלדבריהם פתח לעברם באש ברהט. "מסתערבי משמר הגבול של משטרת ישראל אשר פעלו בגזרת רהט, מחנה הפליטים בלאטה וקלנדיה שבמזרח ירושלים במטרה לעצור מבוקשים, נתקלו בניסיונות לפגוע בחייהם", אמר המפכ"ל. "הלוחמים נאלצו להשיב בירי לעבר האיומים, וכתוצאה מכך נהרגו שלושה חשודים כאשר האחד ככל הנראה כיוון לעברם נשק חם, השני ביצע לעברם ירי והשלישי השליך מטענים בהפרת סדר אלימה מאוד, והפרטים עוד מתבררים". המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) פתחה בחקירת המקרה.
שבתאי הוסיף ואמר: "שלושה אירועים בטווח זמן קצר, כאשר המכנה המשותף היחיד ביניהם, אלו הם לוחמי משטרת ישראל שפעלו באומץ רב, בנחישות ובחתירה למגע אל מול מפגעים שסיכנו את חייהם. מסתערבי מג"ב פועלים מדי לילה, תחת מעטה של חשאיות, והבוקר אזרחי ישראל קיבלו הצצה נדירה לפעילותם ברחבי הארץ ובעומק שטח עוין ומסוכן. אני מחזק את ידיהם של שוטרי ולוחמי משטרת ישראל שפועלים בכל הגזרות אל מול טרור שמבקש לפגוע באזרחים ובאנשי כוחות הביטחון.
"הפעילויות הללו הן מסר חד וברור לכל מי שיבקש לפגע בכוחותינו. לצד המאמצים שלנו להידברות ולרגיעה לקראת האירועים והחגים שבפתח, אנו לא נהסס לפעול אל מול כל איום בנחישות הנדרשת מלוחמי ושוטרי משטרת ישראל. כך פעלנו וכך נמשיך לפעול".
1 צפייה בגלריה
האקדח שנמצא בזירה
האקדח שנמצא בזירה
החשוד שנורה והאקדח שנמצא בזירה
(צילום: דוברות המשטרה)
ועדת ההגוי העליונה פרסמה בצהריים הודעה ובה האשימה את ממשלת ישראל ומשטרת ישראל באחריות להריגתו של אלהרבד. "היום בבוקר נורה הצעיר סנד צעיר בדואי ללא שום עבר פלילי, נשוי ואב לחמישה קטינים, אשר היה בדרכו למקום עבודתו על ידי יחידת מסתערבים אשר נכנסו לשכונה ברכב טיוטה ישן ללא שום תג זיהוי, והותיר את הצעיר שותת דם ולא אפשרו לאמבולנס לגשת אליו ולהושיט סיוע", נכתב בהודעה. "ועדת ההגוי העליונה מאשימה את המשטרה והשב״כ בחיסול בדם קר והתנהלות מסוכנת כאילו שהיא פועלת בשטחים כבושים ולא בתוך מדינת ישראל. ועדת ההגוי מאשימה את הממשלה באחריות על ידי הסתה שיטתי והצהרות מסוכנות נגד האזרחים הבדואים כאילו הם אויבים ולא אזרחים.
"ועדת ההיגוי דורשת כי פעולות השיטור יתנהלו באמצעות המשטרה כמו שנעשה בשאר היישובים היהודיים בישראל, כולל הקמת ועדת חקירה עצמאית לחקור נסיבות הריגתו של הצעיר סנד כי אין לנו אמון ביחידת מח"ש. ועדת ההגוי דורשת את הדחתן של מפקד המרחב נחשון נגלר משום שהוא נכשל במילוי תפקידו ועשוי להבעיר את השטח ואין לו ניסיון בשיטור אזרחי. ביום רביעי תתקיים שביתה כללית בעיר רהט במהלך יום הלוויית המנוח".

מוקדם יותר היום ראש העיר רהט, פאיז אבו סהיבאן, טען באולפן ynet כי מדובר ב"חיסול", והוסיף: "לא הייתי מצפה שהמשטרה תפעל ככה, גם אם - כמו שהיא טוענת - נשקפה סכנה לשוטרים". מח"ש פתחה בחקירת המקרה.
אבו סהיבאן אמנם אמר כי "זכותה של המשטרה להגיע לאנשים שיש להם אמל"ח", אך הוסיף: "המשטרה הגיעה לאירוע ביטחוני ולא פלילי. היא באה לעצור שב"חים שכנראה היו אצל מישהו מרהט. הבחור מרהט ראה אנשים עם בגדים אזרחיים, אחרי שיומיים קודם היה ירי ברהט. הוא כנראה חשב שזה אירוע מתמשך שקשור לאירועים האחרים של קטטות בין משפחות". הירי, נציין, התרחש בין שכונה 12 לשכונה 14 בעיר רהט - שכונות שהיו במוקד של סכסוכי משפחות שהיו לאחרונה - אך על פי התושבים ברהט וקרובי משפחתו של ההרוג הוא "לא קשור לסכסוך".

סולימן אל עתאייקה, חבר מועצת העיר רהט וקרוב משפחה של ההרוג, אמר כי "זה יום שחור. איבדנו בחור צעיר, אבא לארבעה ילדים. הוא בא ממשפחה טובה". לטענתו, אחרי הירי השוטרים השאירו את ההרוג על הכביש במשך שעה ולא אפשרו להעניק לו טיפול רפואי. מנגד, לפי המשטרה, הירי החל סמוך לשעה 05:00 - ובשעה 05:13 דווח על הירי במד"א. צוותי מד"א הגיעו לתחנת המשטרה כדי לטפל באלהרבד, שכן הכוחות בשטח פינו אותו בסוואנה שלהם לתחנה.
המסתערבים היו בפעילות של שב"כ, בדרכם לעצור שני יעדים שהיו חשודים בעבירות ביטחוניות. אחד היעדים נעצר, אך השני עדיין לא. החשוד שנהרג מהירי היה במקום ללא קשר לפעילות הביטחונית, ומתחקור ראשוני במג"ב עולה שהמסתערבים צעקו שהם משטרה והמנוח - יחד עם חשודים אחרים - ירה לעברם. במשטרה חושדים כי יש מעורבים נוספים שירו לעבר המסתערבים וצפויים מעצרים נוספים, מלבד עם היעד של שב"כ שטרם נעצר.