"אני מתרגש מאוד לחזור לארץ. זאת המתנה שחיכיתי לה הרבה מאוד זמן - חמש שנים התגעגעתי למשפחה ולחברים" - כך אמר דני אווקה (35), האזרח הישראלי שנידון ל-10 שנות מאסר בטורקיה בגין הברחת צמח הגת דרך המדינה. אחרי שריצה ארבע שנות מאסר וחצי, בהתערבות נציגי ישראל הוא שוחרר ונחת הערב (שבת) בארץ.
"אני מתרגש ממש ממש ורואים את זה על החיוך שלי, כשאני מדבר אני קצת רועד", הוא אמר בנתב"ג. "עכשיו אני רוצה קצת לנוח, יש פה הרבה חברים ומשפחה, נשב... איזה חג הכי קרוב? ראש השנה. אז שנהיה לראש ולא לזנב".
אווקה הובא לשדה התעופה באיסטנבול על ידי שוטרים טורקים ואת פניו קיבלה קונסולית ישראל באיסטנבול חני נחמיאס, אשר היא והקונסול הישראלי באנקרה דני קושילביץ ליוו מקרוב ופעלו רבות כדי לסייע לו. אווקה שוחרר בעקבות התגייסות של נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר החוץ אלי כהן אשר פנו למקביליהם הטורקים וביקשו לשחררו כמחווה הומניטרית.
אווקה מיבנה הוא הישראלי אשר קיבל את עונש המאסר הכבד ביותר בגין הברחת גת – דבר שהפך בשנים האחרונות לתופעה שבמסגרתה רשתות מפתות אנשים מוחלשים להעביר מישראל את הצמח לאירופה ועל הדרך לעשות רווח קל. אותן רשתות שזהות מפעיליהן ידועות לרשויות בישראל, אך אין נגדן כל פעולה מכיוון שגת חוקי בישראל - מטעות את הבלדרים לחשוב שהצמח חוקי לגמרי, אף שבכמה מדינות באירופה הוא נחשב סם אסור.
2 צפייה בגלריה
דני אווקה בשדה התעופה באיסטנבול לפני החזרה לארץ, לאחר שנדון 10 שנות מאסר בגין הברחת צמח גת
דני אווקה בשדה התעופה באיסטנבול לפני החזרה לארץ, לאחר שנדון 10 שנות מאסר בגין הברחת צמח גת
"חמש שנים התגעגעתי למשפחה ולחברים". אווקה בשדה התעופה באיסטנבול
אווקה שירת בצבא, ולא היה לו כל עבר פלילי. אחרי שעבר תאונת דרכים ולא מצא עבודה, עבריינים פיתו אותו להטיס גת לגרמניה וסיפרו לו שהדבר חוקי לגמרי. הוא נסע עם 100 דולר בכיס ונעצר ב-22 בינואר 2019 בטיסת ההמשך באיסטנבול כשבמזוודה שלו 34 ק"ג גת.
בטורקיה גת נחשב סם אסור. אווקה טען בחקירתו כי לידיעתו ההחזקה והשימוש של גת בצורתו הטבעית חוקית בישראל, והוא טעה לחשוב שהדבר מותר גם במדינות אחרות. הוא נידון כאמור ל-10 שנות מאסר וקנס כספי של 20 אלף לירות טורקיות.
2 צפייה בגלריה
דני אווקה והקונסולית חני נחמיאס בשדה התעופה באיסטנבול
דני אווקה והקונסולית חני נחמיאס בשדה התעופה באיסטנבול
דני אווקה והקונסולית חני נחמיאס בשדה התעופה באיסטנבול
בשנים הראשונות בכלא, אווקה סיפר כי סבל מהתנכלויות מצד אסירים סורים ואיראנים שידעו שהוא ישראלי. לאחר התערבות הרשויות בישראל, הועבר לבית סוהר אחר. למזלו של אווקה, בעקבות הקורונה הטורקים החליטו לרווח את בתי הסוהר ושחררו אסירים רבים למעצר בית. אווקה הועבר לאכסנייה והיה רשאי לצאת ממנה כל יום אך נאסר עליו לצאת מהמדינה.
מאחורי הקלעים פעלו שורה של גורמים לסייע לאווקה, בהם ח"כ פנינה תמנו שטה, עורכת הדין דיקלה בסופקד, משרד עורכי הדין מיתר, ארגון משפטנים יהודים בראשות אלן לאווי ומשרד עורכי דין טורקי.
זמן קצר לפני ההמראה לארץ אמר אווקה: "אני רוצה להודות לכל האנשים שעזרו לי במהלך כל השהות שלי כאן בטורקיה. בראש ובראשונה לנשיא המדינה יצחק הרצוג, לשר החוץ אלי כהן, ולכל צוות השגרירות באנקרה והקונסוליה באיסטנבול שהיו איתי מהרגע הראשון ועד הרגע הזה. תודה על הכל. אני גם רוצה להודות לעורך דין אוקטאי ולעורך דין אלן, תודה לכם על כל המאמצים שעשיתם לשחרורי".
שר החוץ אלי כהן אמר כי "לאחר מאמצים הומניטריים ודיפלומטיים רבים הצלחנו להחזיר את דני אווקה לחיק משפחתו. אני מודה מאוד לנשיא המדינה הרצוג ולאנשי משרד החוץ בשגרירות ישראל באנקרה, בקונסוליה הכללית באיסטנבול ובמטה המשרד בירושלים על העבודה הרבה שהשקיעו כדי להגיע לרגע הזה. נמשיך לפעול למען אזרחי ישראל ברחבי העולם".
פורסם לראשונה: 18:09, 19.08.23