4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במפגש עם  נשיא צרפת עמנואל מקרון ו קנצלר גרמניה אולף שולץ ו ראש ממשלת איטלה מריו דראגי ב קייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במפגש עם  נשיא צרפת עמנואל מקרון ו קנצלר גרמניה אולף שולץ ו ראש ממשלת איטלה מריו דראגי ב קייב
נשיא אוקראינה זלנסקי במפגש עם מנהיגי אירופה, השבוע
(צילום: EPA)
כמעט ארבעה חודשים אחרי הפלישה הרוסית, הנציבות האירופית המליצה היום (שישי) להכריז על אוקראינה כמדינה המועמדת להצטרף לאיחוד האירופי. המהלך צפוי לעורר את התנגדותה של מוסקבה, שרואה בכך ניסיון מערבי לחדור לאזור ההשפעה שלה.
"הנציבות ממליצה להעניק לאוקראינה סטטוס של מועמדת", אמרה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין במסיבת עיתונאים, בעודה לבושה בז'קט צהוב וחולצה כחולה - צבעי דגל אוקראינה. "אוקראינה הפגינה בבירור את שאיפותיה ונחישותה לעמוד בערכים והסטנדרטים האירופים".
4 צפייה בגלריה
אורסולה פון דר ליין
אורסולה פון דר ליין
לבושה בצבעי דגל אוקראינה: נשיאת הנציבות אורסולה פון דר ליין מכריזה על המלצתה בעניין אוקראינה
(צילום: AFP)

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודה על ההחלטה. "זה הצעד הראשון בנתיב שלנו לקראת חברות באיחוד, שיקרב את הניצחון שלנו", הוא כתב בטוויטר. הוא הוסיף כי הוא מצפה ממנהיגי ממשלות האיחוד לאשר את ההצבעה בשבוע הבא.
צרפת, גרמניה, איטליה ורומניה הביעו אתמול את תמיכתן בצירוף אוקראינה לאיחוד. מנגד הולנד ודנמרק מתנגדות לצירופן של מדינות נוספות. החלטת הנציבות האירופית, שהיא הרשות המבצעת של האיחוד האירופי, תסלול את הדרך למנהיגי ממשלות האיחוד לאשר אותה בחתימתם במפגש הפסגה שלהם בשבוע הבא בבריסל. אתמול ביקרו בקייב לראשונה מאז הפלישה נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש משלת איטלה מריו דראגי ונשיא רומניה קלאוס יוהניס, והכריזו כי אוקראינה "שייכת למשפחה האירופית".
תהליך צירופה של אוקראינה לאיחוד האירופי צפוי להימשך שנים, והוא דורש רפורמות עמוקות כדי להיאבק בשחיתות המושרשת באוקראינה. פון דר ליין התייחסה לסוגיית השחיתות במדינה בביקורה בקייב לפני שבוע. לפי ארגון Transparency International, אוקראינה היא אחת המדינות המושחתות ביותר בעולם, והיא נמצאת במקום ה-122 מתוך 180.
4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פגישה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ב קייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פגישה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ב קייב
מנהיגי גרמניה, צרפת, איטליה ורומניה אתמול בקייב. הביעו תמיכה בהצטרפות אוקראינה לאיחוד
(צילום: AP)
נושא התרחבות האיחוד האירופי ככלל נתון במחלוקת, והמדינות החברות לא מצליחות להגיע להסכמה לגבי קבלתן של מדינות שכבר הוכרזו מועמדות להצטרף אליו: אלבניה, צפון מקדוניה, מונטנגרו, סרביה וטורקיה. האחרונה למשל מוגדרת מועמדת להצטרפות לאיחוד האירופי עוד מאז 1999.
אוקראינה הגישה בקשה להצטרף לאיחוד האירופי ארבעה ימים אחרי שהחיילים הרוסים חצו את הגבול לשטחה בפברואר. כעבור ארבעה ימים עשו זאת גם מולדובה וגיאורגיה, מדינות קטנות יותר שהיו חלק מברית המועצות ומתמודדות עם מחוזות בדלניים הנשלטים בידי חיילים רוסים.
בנוסף לאוקראינה הודיעה הנציבות היום כי היא ממליצה על מתן מעמד של מדינה מועמדת להצטרף גם למולדובה. עם זאת לגבי גיאורגיה נאמר כי עליה לעמוד בדרישות נוספות, ופון דר ליין ציינה כי עליה "להתגבש פוליטית".
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראיון לתקשורת הרוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראיון לתקשורת הרוסית
מהלומה אסטרטגית. נשיא רוסיה פוטין
(צילום: AP)
אם תתקבל, אוקראינה תהיה המדינה הגדולה ביותר באיחוד האירופי מבחינת שטח והחמישית מבחינת גודל אוכלוסייה. בדומה למולדובה וגיאורגיה, היא הרבה יותר ענייה מהמדינות החברות כיום באיחוד, עם תוצר לנפש שווה ערך למחצית מזה של המדינה הענייה ביותר באיחוד, בולגריה. לכל המדינות הללו יש בעברן הלא רחוק רקע של אי יציבות פוליטית וחברתית, פשע מאורגן נרחב וסכסוכים לא פתורים עם בדלנים רוסים.
בתוך כך, איגוד השידור האירופי הודיע היום כי אוקראינה לא תארח את האירוויזיון בשנה הבאה, על אף שניצחה בתחרות, בשל המלחמה המתמשכת על אדמתה מאז 24 בפברואר. בהודעה רשמית נמסר כי האיגוד בוחן כעת מדינות נוספות שיארחו במקום אוקראינה את התחרות, ופנה בהצעה לשידור הציבורי בבריטניה.