5 צפייה בגלריה
איילת שקד, בנימין נתניהו שרה נתניהו
איילת שקד, בנימין נתניהו שרה נתניהו
שקד בבית המשפט ובני הזוג נתניהו
(צילום: גלעד מורג, רויטרס)
השרה לשעבר איילת שקד ומי שניהלה את לשכתו של בנימין נתניהו בין 2006 ל-2008, חזרה בה מהביקורת שהטיחה בעבר בראש הממשלה וברעייתו שרה. בהקלטה שפורסמה במאי 2021, נשמעה שקד אומרת בהתייחסה לבני הזוג נתניהו כי "זה כמו הרודנים, כמו הדיקטטורים. הם לא מוכנים לזוז". בדיון שנערך הבוקר (ראשון) בבית משפט השלום בראשון לציון בתביעת דיבה שהגיש עו"ד דוד שמרון, מקורבו של נתניהו ובן דודו, אמרה שקד: "הם לא מתנהגים כדיקטטורים, הוא נבחר".
במרץ 2021 הועלתה ליוטיוב עדות מצולמת של דוד ארצי, מנכ"ל מכון הייצוא לשעבר, שבה הוא סיפר כי עו"ד שמרון חשף בפניו ב-1999 הסכם סודי בן 15 עמודים שבו נתניהו התחייב לכאורה בפני רעייתו שרה להיכנס לדיוניים סודיים ביותר ושמינויי הרמטכ"ל וראש המוסד יועברו לאישורה. עו"ד שמרון טען כי דבריו של ארצי מופרכים מן היסוד, והחליט לתבוע את ארצי בסכום של 420 אלף שקלים. ארצי טען בכתב ההגנה באמצעות עו"ד ליעד ורצהיזר כי שמו הטוב ויושרו בפרט הם ללא רבב ושהוא דובר אמת.
5 צפייה בגלריה
דוד שמרון
דוד שמרון
עו"ד דוד שמרון בבית המשפט
(צילום: גלעד מורג)
במהלך הדיון הבוקר בבית המשפט, השרה לשעבר שקד נזהרה בכבודה של שרה נתניהו ואמרה כמה פעמים שהיא "לא זוכרת" פרטים שקשורים ליחסים בין השתיים. לשאלת עו"ד ורצהיזר מדוע ביקשה לבטל את הדיון היום, השיבה שקד: "אין לי קשר לנושא התביעה. לא יודעת אם יש הסכם או לא, לכן אני טוענת שעדותי מיותרת. לא ראיתי שזומנו כל מנהלי הלשכה של נתניהו לשעבר. זה נראה לי חסר טעם לדעתי, אני לא יכולה לשפוך אור. בואו לא ניתמם, אני חושבת שאין לי מה לחפש פה".
שקד סיפרה על תחילת עבודתה עם ראש הממשלה, וציינה כי נתניהו "ראיין אותי בלשכה ריאיון אחד. עברתי אותו בהצלחה, הייתה לי עוד פגישה איתו ועם רעייתו בירושלים. יכול להיות שזה היה חלק מהמיון, אני מעריכה שהוא בהחלט התייעץ איתה על משרות אמון". ורצהיזר שאלה "זה היה ריאיון", ושקד השיבה: "לא. יותר פגישה". עורכת דינו של ארצי הזכירה דברים שאמרה שקד ב-2013 ולפיהם מדובר היה ב"ריאיון" עם בני הזוג נתניהו, ובעקבות כך ביקשה להכריז על השרה לשעבר "עדה עוינת". השופט סירב לבקשה.
בהמשך עדותה אמרה שקד: "האדם הכי קרוב לנתניהו היא אשתו, אני רואה אותם כשותפים בכל דבר ועניין. הוא סומך עליה יותר מכול ומעריך את דעתה". עו"ד ורצהיזר: "יש משקעים בינך לגברת נתניהו". שקד: "מבחינתי אין. מבחינתה יכול להיות שיש, זה לא סוד. התנהלתי פוליטית מול נתניהו, הוא האדם שהכי סומך עליה, מתייעץ איתה בעניינים פוליטיים, בוודאי", על השאלה האם שרה נתניהו הטילה וטו על שריונה ברשימת הליכוד לכנסת, השיבה שקד: "הערוץ שלי לנתניהו לא היה קשור לשרה. לא יודעת מה היו שיקולי נתניהו, אני יודעת מי העביר את המסרים אליו ממני וזה לא קשור לשרה נתניהו".
על השאלה מדוע עזבה את לשכת נתניהו, ענתה שקד: "בנט התפטר ויומיים אחר כך נתניהו ביקש ממני לעזוב. זה היה די ברור למה. לא זוכרת את השיחה, אמרתי 'אין בעיה', זה היה ברור שאעזוב אחרי שבנט עזב. היינו שותפים, היה ברור שהוא ירצה להחליף צוות". עו"ד ורצהיזר: "נתניהו לא שילם את שכרך?". שקד: "בהתחלה אמר שישלם מכיסו הפרטי, נעשה הסכם. אחרי תשלום אחד הוא ביטל את ההסכם וקיבלתי את התשלום מהכנסת. אני חייבת להגיד שעובד ציבור ישלם מכספו לעובד שלו זה דבר לא נכון, יותר נכון שיגיע מהמדינה". עו"ד ורצהיזר: "מה קרה כששרה גילתה על ההסכם?". שקד: "לא זוכרת. אני שמעתי שמועות שמאוד התנגדה לו. בעיניי בצדק. עברו 16 שנה, לא זוכרת אם הייתה התנגדות שלה".
שקד נשאלה אם דיברה עם נתניהו או מישהו מטעמו בקשר לדיון היום. השרה לשעבר השיבה: "דיברתי עם אדם שאני מאוד מעריכה וסיפרתי לו. אדם של נתניהו שאני בקשר איתו המון שנים. עו"ד ורצהיזר: "מה מוקד המשקעים בינך לגברת נתניהו ונתניהו?". שקד: "לא מבינה איך זה קשור לתיק, אין לזה קשר לדוד שמרון. הייתי במשרת אמון, אין לזה קשר לתיק. אין לי קשר לסכסוך הזה. מנסים להוציא ממני רכילויות. הוא מתייעץ איתה, סומך עליה, האדם הכי קרוב לנתניהו. אף פעם לא ניתחתי את ליבת הסכסוך. אני לא עשיתי שום דבר בעייתי, כיבדתי אותה ואת בעלה. אני לא אמורה לפרש מדוע היא כועסת".
5 צפייה בגלריה
 גיא צור
 גיא צור
גיא צור בעת שירותו בצה"ל
(צילום: צביקה טישלר)
אלוף במיל' גיא צור, לשעבר מפקד זרוע היבשה ומועמד לתפקיד המזכיר הצבאי של נתניהו, סיפר לעורכת דינו של ארצי כי ב-2012 עבר "ריאיון" ממושך אצל רעייתו של ראש הממשלה שרה. "ביום שישי הראשון של השבוע הראשון של מבצע 'עמוד ענן' התקשרו מלשכת הרמטכ"ל שאגיע לריאיון אצל ראש הממשלה. ראיתי בתקשורת שהוא נפגש עם המטה הכללי והקבינט הקריה. התקשרתי למזכירה אם להגיע לקריה, אמרו לי 'לא, להגיע לבלפור'. הגעתי לבלפור לפגישה. ראש הממשלה הגיע, התיישב, שאל אותי שאלה אחת ואז נכנסה הגברת נתניהו. הוא יצא לשיחת טלפון דחופה, הגברת התיישבה ושוחחה איתי כ-45 דקות.
"ראש הממשלה חזר, התנצל, אמר שדיבר איתי מספיק ושחרר אותי. כך הסתיימה הפגישה. הגברת נתניהו התחילה במעט שאלות אישיות עליי ומה עשיתי בצבא וזה המשיך בשיחה ארוכה על ההתנתקות. השאלות סובבו סביב זה 'האם אתה חושב שהיה צריך לסרב או לא', 'לעשות את זה שוב', 'האם להשתתף בכזאת החלטה שוב'. רוב השיחה הייתה סביב ההתנתקות. כשיצאתי הרגשתי שרואיינתי על-ידה ועקב ההתנתקות לא אקבל את התפקיד. סיפרתי לרמטכ"ל ולאמא שלי. זומנתי לריאיון, ראש הממשלה לא עשה את הריאיון. אני יודע מה זה ריאיון, זה דבר ברור. בתוך הצבא דיברתי על זה, היה ברור שזה היה חלק מהבחירה".
5 צפייה בגלריה
שאול שמרון מייצג את דוד שמרון
שאול שמרון מייצג את דוד שמרון
מימין: עו"ד שאול שמרון. משמאל: עו"ד ליעד ורצהיזר ועו"ד עידן סגר
(צילום: גלעד מורג)
בחקירה הנגדית שערך עורך הדין של שמרון, בנו שאול שמרון, נשאל צור: "הכרת את ראש הממשלה לפני כן?", וצור השיב: "לא הכרתי אותו אישית". שמרון שאל: "כמה זמן היה צריך להקדיש לדברי ביטחון ועניינים אזרחיים?", צור ענה: "אין לי מושג מה היה הלו"ז שלו, לא יודע למה היה צריך לצאת מהבית. הומלצתי על-ידי הרמטכ"ל, אבל ראש הממשלה רצה לראיין מועמדים אחרים".
צור נשאל אם הביע סלידה מהתנהגותו של ראש הממשלה נתניהו, והשיב: "כמו שכולנו רואים, אני מבקר אותו מאוד. אבל אז, כשהוא ראיין אותי, ממש לא סלדתי ממנו. היום, הרבה שנים אחרי, יש לי הרבה ביקורת. העדפתי תפקיד פיקודי. אמרתי לראש הממשלה שכבוד הוא להיות המזכיר שלו".

"הבנתי שיש התערבות שהיא מעבר"

גם שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון העיד בדיון. "כשקיבלתי (ב-2008) את התפקיד (השר לנושאים אסטרטגיים), מאוד רציתי שבנט יהיה ראש המטה שלי במשרד, ואז אני מקבל פנייה תמוהה מבנימין נתניהו לפיו זה 'לא יכול לעבוד'. בנט סיפר לי על התקופה שלו ושל שקד, ואמר שמי שפעלה להרחקתם הייתה שרה נתניהו. הפנייה התמוהה של בנימין נתניהו אליי שלא למנות את בנט, אני מבין שיש מאחוריה דברים שלא קשורים דווקא אליו. הסתדר לי עם זה שזאת דרישה של נתניהו. עבדתי עם נתניהו הרבה שנים לפני כניסתי לפוליטיקה, בנושאים מסוימים הבנתי שיש התערבות שהיא מעבר".
על מינוי ראש המוסד, אמר יעלון: "נתניהו התייעץ איתי והגענו להבנה שהדבר הנכון לעשות זה למנות את נ' ולא את יוסי כהן. נתניהו אמר לי 'אני מתכוון לעשות מסיבת עיתונאים בערב'. אמרתי 'מי צריך את זה, תוציא הודעה'. כשר ביטחון, שאלתי בשלב מסוים את הדובר שלי אם ראש הממשלה פרסם את שמו של ראש המוסד והדובר אמר לי 'לא, זה מתעכב'. בתום המהדורה התפרסם שיוסי כהן הוא ראש המוסד. קישרתי דברים וכנראה שהייתה פה התערבות (של שרה. ג"מ). הייתה שיחה עם נ', שאלתי מה קרה כי גם הוא הבין שהוא הולך להיות ראש המוסד, והוא סיפר לי שקיבל שיחה לפני מהדורת החדשות וגם שזה לא רק שיחה עם נתניהו. כנראה מישהו או מישהי מקשיבה ושאלה האם יהיה נאמן להם והוא ענה 'אני נאמן למדינה'".
אודליה כרמון, לשעבר יועצת קשרי החוץ של ראש הממשלה נתניהו, העידה בדיון על מידת המעורבות של רעייתו. "מוחלטת. כל דבר היה צריך לעדכן ולפרט ולהסביר 'מדוע ככה' ו'מדוע ככה'. הייתה מקבלת את הלו"ז. לפעמים היו פגישות שלא קיבלה בלו"ז לבקשתו של מר נתניהו. הוא טס פעם אחת ללא רעייתו כשהייתה לה פריצת דיסק והיה לה ניתוח, אז הוא טס לפגוש רופאים בניו יורק, זאת הייתה הטיסה היחידה שאני יודעת שנערכה בלעדיה".
כרמון הוסיפה: "אני לא רוצה לרכל, אבל גברת נתניהו מאוד קנאית לכספה. היא גם אמרה לי שאני לקחתי את הירושה של הילדים שלה ואת האוכל מפיהם. לכן לא רציתי להיות בעמדת חייבת".