צעד קדימה לעבר ממשלת חירום - ואז חצי צעד אחורה: ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ היו אמורים להיפגש אמש (שלישי) בקריה בתל אביב, אבל אחרי שורת דחיות היא נדחתה בסופו של דבר להיום ב-11:00.
בליכוד אמרו כי הפגישה נדחתה בגלל התארכות ההתייעצויות הביטחוניות והקבינט המדיני-ביטחוני. לפני כן אמרו במפלגה כי נתניהו הזמין את גנץ לפגישה והוסיפו: "ממשלת החירום מתקדמת בצעדים גדולים".
אתמול אחר הצהריים ראשי רשויות בדרום העבירו לראש הממשלה נתניהו מכתב, ובו קראו להקים מיד ממשלת חירום לאומית. "אנו, ראשי הרשויות בדרום שמתמודדים עם ירי טילים על יישובינו, חדירות מחבלים, נרצחים והרוגים רבים, נעדרים, חטופים ופצועים, קוראים לך בשעה קשה זו לעם ולמדינת ישראל להקים ממשלת חירום לאומית".
1 צפייה בגלריה
נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץ
(צילום: AP, יואב דודקביץ')
הם כתבו כי יש "לפעול בנחישות ובהחלטיות כדי לשנות את המציאות מול מדינת הטרור בעזה. יש למדינת ישראל לגיטימציה בינלאומית שלא תחזור, ואין יותר תירוצים בסוגיה זו. צריך לדבר עם הציבור הישראלי, למנות גורם שיתכלל את האירוע וייצור ודאות בקרב התושבים שאינם מקבלים תשובות".
גורמים פוליטיים העריכו אתמול בבוקר שהבשילו התנאים להקמת ממשלת חירום לאומית, ובצהריים התכנסו ראשי הקואליציה לישיבה. כל המשתתפים, מלבד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, תמכו בהקמת ממשלת החירום.
אף שבן גביר לא תמך, בסוף הישיבה נמסר מהליכוד כי "כל ראשי הקואליציה, בלי יוצא מן הכלל, תמכו בהקמת ממשלת חירום לאומית והסמיכו את ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול להקמתה".
בישיבה אמר נתניהו לשותפיו, "אני מבקש מכם את המנדט לנהל את הקמת ממשלת החירום". בן גביר הגיב: "מה פתאום שגנץ ואיזנקוט שהחזיקו בקונספציה שחמאס מורתע ינהלו את המלחמה, שיבואו בלי תנאים". גולדקנופף אמר לנתניהו: "מה שתחליט, אנחנו איתך".
בן גביר טען כי הרמטכ"לים לשעבר גנץ וגדי איזנקוט "לא הפגינו יכולות שמצדיקות הישענות עליהם", ואף האשים אותם במחדל: "זו אחריות של כל הצמרת הביטחונית והם חלק ממנה". בתגובה לדבריו כתב השר מיקי זוהר: "בן גביר, זה לא הזמן לפוליטיקה, מספיק לבזבז זמן על שטויות".
אתמול שר המשפטים יריב לוין פרסם הצהרה, הראשונה מאז שהחלה המלחמה, ובה קרא להקים ממשלת חירום. "אזרחיות ואזרחי ישראל היקרים, הלב של כולנו קרוע ומרוסק נוכח הטרגדיה העצומה שאנו עוברים. אלו ימים קשים, שבהם נדרשת לכידות, נדרש חוסן ונדרש להמעיט בהצהרות. בימים אלה נדרש דבר נוסף - הקמת ממשלת חירום לאומית באופן מיידי, ואני עושה בימים האחרונים מאמץ גדול כדי שכך יקרה", כתב לוין.
גנץ, נזכיר, התנה את הצטרפותו בהקמת קבינט מצומצם לניהול המלחמה. גם אם המחנה הממלכתי בראשותו יצטרף לממשלת החירום, לא ברור אם מפלגות נוספות באופוזיציה יצטרפו.
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד דורש את הוצאת בן גביר ובצלאל סמוטריץ' מהקבינט, ואילו יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע שיצטרף אם מטרות המבצע יוגדרו כמיטוט חמאס. עם ליברמן ולפיד אין בשלב זה שיחות מטעם הליכוד.
נתניהו התייחס שלשום בדבריו לצורך בהקמת ממשלת חירום: "הפילוג בתוכנו נגמר. כולנו מאוחדים וכשאנחנו מאוחדים אנחנו מנצחים. העם מאוחד ועכשיו ההנהגה צריכה להתאחד. אני קורא למנהיגי האופוזיציה להקים מיד ממשלת חירום לאומית כפי שהוקמה עם מנחם בגין במלחמת ששת הימים". כוונתו בכך היא הצטרפות ללא תנאים מוקדמים לממשלה".
פורסם לראשונה: 20:05, 10.10.23