מצלמת הרכב של גיא תיעדה לפני כשבועיים תאונה "שגרתית" בעיר בצהריי היום של החופש הגדול: נער צעיר עבר במעבר החציה ברחוב בר כוכבא באשקלון, ונהג מכונית שניסה לצאת מהר ממעגל התנועה פגע בו והטיח אותו על הקרקע. מצבו של הנער לא היה קשה למרבה המזל, אבל התאונה הייתה חלק ממספר הפגיעות העולה של צעירים בכבישים בחופש הגדול.
התיעוד שהועבר לעמותת "אור ירוק" צולם ב-2 באוגוסט בשעות הצהריים. החופש הגדול הוא זמן רגיש ביחס להיפגעותם של ילדים ובני נוער, וב"אור ירוק" מציינים שמתחילת החופש הגדול הנוכחי נהרגו בתאונות דרכים 10 ילדים ובני נוער עד גיל 18. שלושה מהם כהולכי רגל.
מדו"ח של העמותה עולה כי בקיץ בשנה שעברה, שלווה בהגבלות תנועה מחוץ לבית בגלל התפשטות נגיף הקורונה, נהרגו בחודשי הקיץ 14 ילדים ובני נוער. למרות הסגרים וההימצאות הארוכה בסביבת הבית, קיץ 2020 היה מדמם יותר מחלק מהשנים שקדמו לו.
2 צפייה בגלריה
תיעוד קשה: ילד חוצה במעבר חצייה ונדרס באשקלון
תיעוד קשה: ילד חוצה במעבר חצייה ונדרס באשקלון
תיעוד התאונה באשקלון
(צילום: אור ירוק)
2 צפייה בגלריה
תיעוד קשה: ילד חוצה במעבר חצייה ונדרס באשקלון
תיעוד קשה: ילד חוצה במעבר חצייה ונדרס באשקלון
(צילום: אור ירוק)
לפי דו"ח של העמותה, שמבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), מספר ההרוגים בחודשים יוני, יולי ואוגוסט בכל העשור האחרון הסתכם ב-169 - ממוצע של 17 הרוגים בכל קיץ. מספר הנפגעים הכללי בחודשי הקיץ מתאונות דרכים בעשור האחרון עומד על 14,615 ילדים ובני נוער - ממוצע של 1,461 נפגעים בכל קיץ ו-16 בממוצע מדי יום.
לפי הדו"ח, 63 מהילדים ובני הנוער שנהרגו בתאונות בחודשי הקיץ והחופש הגדול של העשור האחרון נסעו ברכב, 56 הלכו ברגל, 18 רכבו על אופנוע או קטנוע ו-17 נהגו בכלי רכב פרטיים.
השנה המדממת ביותר בעשור האחרון הייתה 2019: במהלך שלושת חודשי הקיץ נהרגו בכבישים 26 ילדים ובני נוער - כמעט כיתה שלמה. בקיץ 2020 נפגעו בתאונות דרכים 1,090 ילדים ובני נוער, לעומת 1,425 בשנה שקדמה לה - ירידה של 20% בלבד חרף תקופת הקורונה.
מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה: "אנחנו בעיצומו של החופש הגדול, תקופה אשר ההיפגעות של ילדים ובני נוער גדלה ומגיעה לשיאה באוגוסט. בסביבת ריכוז גבוהה של ילדים יש חשיבות עליונה לריסון נסיעת מהירות כלי הרכב, אם באמצעות פסי האטה או באמצעים אחרים. על כל הרשויות מוטלת האחריות לרסן את מהירות הנסיעה ברחובות ולתת עדיפות לבטיחותם של הולכי הרגל".
מתחילת 2021 זו נהרגו בישראל בסך הכל 225 בני אדם בתאונות דרכים, מתוכם 58 הולכי רגל. מתוך הולכי הרגל מתחילת השנה נהרגו שישה ילדים עד גיל 14.
מחקרים שבוצעו בעולם מראים שככר עירוני מאט את התנועה ביחס לתמרור עצור או לרמזור באופן שמפחית תאונות דרכים ואת חומרתן. כיכרות הפחיתו תאונות עם נפגעים בעשרות אחוזים ביחס לחלופות האחרות, והורידו עוד יותר את הסיכוי לתאונות עם הרוגים. מהירות הנסיעה בערים משפיעה באופן מהותי על קטלניותן של תאונות הדרכים.