במוצאי שבת הקרוב יפוג זמן המנדט שניתן ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו להרכיב ממשלה, והוא יידרש לבקש מנשיא המדינה יצחק הרצוג הארכה של 14 ימים כדי להשלים את מלאכת הקמת הממשלה. באופוזיציה כבר יצאו במחאה וקראו לנשיא שלא לאשר את ההארכה, מאחר שמטרתה היא בעיקר חקיקת חוקים פרסונליים, שיכשירו את יו"ר ש"ס אריה דרעי ואת יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לשרים בממשלה הבאה. הרצוג, מצידו, שוקל את הדברים - ונתניהו יכול גם להודיע לו שעלה בידו להרכיב ממשלה, ואז יהיה לו שבוע נוסף לכינונה.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
השבעת הממשלה - ככל הנראה בעוד שבועיים. נתניהו
(צילום: EPA)
בינתיים, המשא ומתן הקואליציוני מתקרב לשלבי סיום ובממשלה המתגבשת ממשיכים במרוץ לעבר ההשבעה. היום תתכנס מליאת הכנסת כדי להצביע על מינוי ארבעה סגני יו"ר הכנסת זמניים, בהם חברי הכנסת יעקב מרגי ויעקב טסלר מש"ס וח"כ אופיר כץ מהליכוד. מטעם האופוזיציה סגן יו"ר הכנסת הזמני יהיה ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי.
לאחר שיו"ר הכנסת הנוכחי מיקי לוי יוחלף ביו"ר חדש מטעם הליכוד - יש עתיד תוכל לבחור סגן נוסף. ההצעה הועברה למליאה שתתכנס ב-11:00, וחברי הכנסת מהקואליציה העתידית מתכוונים להגיע עם רוב כדי להעביר את ההצעה.
לאחר שימונו סגנים זמניים, הצעד הבא הוא מינוי יו"ר הכנסת, שככל הנראה גם הוא יהיה מינוי זמני והח"כ שימלא את התפקיד הוא כנראה יריב לוין. באשר למינוי הקבוע של יו"ר הכנסת עדיין לא התקבלה החלטה, אך השמות העיקריים המונחים על שולחנו של נתניהו הם ח"כ אמיר אוחנה, ח"כ יואב קיש וח"כ דני דנון.
אמש מסרו בליכוד כי כלל הסיעות בקואליציה המתגבשת שלחו את חתימות חברי הכנסת שלהן עבור החלפת יו"ר הכנסת ולאחר מכן יו"ר הכנסת היוצא הודיע כי הדיון בהחלפה יתקיים ביום שני הבא בשעה 16:00, עם פתיחת דיוני מליאת הכנסת. מדובר בצעד קריטי בדרך להרכבת הממשלה המיועדת.
5 צפייה בגלריה
אריה דרעי בטקס השבעת הכנסת ה-25 ב-15 בנובמבר
אריה דרעי בטקס השבעת הכנסת ה-25 ב-15 בנובמבר
דרעי. הממשלה המתגבשת רוצה לסיים את החקיקה עד 19 בדצמבר
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
לאחר שיוחלפו יו"ר הכנסת וסגניו, תתאפשר מלאכת החקיקה שמבקשת הקואליציה המיועדת לקדם, בהם החוק שיאפשר לדרעי לכהן כשר, למרות שהורשע בעבירות מס שעשויות לכלול עמן קלון וגם את חקיקת הסמכויות שיהיו לשר לביטחון לאומי לעתיד בן גביר.
שני החוקים הללו יידונו בוועדות, חוק דרעי בוועדת החוקה וסמכויות בן גביר בוועדה מיוחדת שככל הנראה יעמוד בראשה ח"כ אופיר כץ, ששימש ראש המטה של ארדן בתפקידו כשר לביטחון הפנים. לאחר שהחוקים יעברו בהצבעה טרומית בוועדות, הם יועברו להצבעה במליאת הכנסת.
5 צפייה בגלריה
מימין: יצחק גולדקנופף, יריב לוין, משה גפני
מימין: יצחק גולדקנופף, יריב לוין, משה גפני
יצחק גולדקנופף, יריב לוין ומשה גפני
בקואליציה המתגבשת שואפים לסיים את החקיקה שתכשיר את שני השרים לעתיד דרעי ובן גביר עד 19 בדצמבר. אז יוכלו סוף-סוף להתכנס להשבעת הממשלה בראשות נתניהו, שככל הנראה תתקיים בעוד כשבועיים.
בתוך כך, מיהדות התורה נמסר אמש כי "מכיוון שהיה צריך לבקש הארכה מהנשיא, חתמנו כעת על כך שנושא התפקידים נסגר. היום תתקיים הישיבה על הנושאים העקרוניים". בסיכום, שעליו חתומים ראשי יהדות התורה ויריב לוין, נקבע כי יהדות התורה תקבל את ראשות ועדת הכספים; את תפקיד שר הבינוי והשיכון שכולל את רשות מקרקעי ישראל; סגן שר במשרד ראש הממשלה; סגן שר במשרד התחבורה; שר לענייני ירושלים ומסורת; יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה; יו"ר ועדת העבודה והרווחה; יו"ר הוועדה לפניות הציבור; סגן שר במשרד הרווחה או במשרד אחר.
פורסם לראשונה: 22:32, 06.12.22