צפו במשדר הבוקר

גובר הלחץ על נשיא המדינה יצחק הרצוג שלא להאריך את המנדט שניתן ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו להקים ממשלה. אמש (שני) הודיעו בליכוד כי השלימו את איסוף החתימות להחלפת יו"ר הכנסת, אבל למרות זאת ההערכה היא שנתניהו יבקש מהרצוג במוצאי שבת את הארכת המנדט. נתניהו טרם ביקש רשמית מהרצוג את הארכת המנדט, אבל הנשיא צפוי כבר היום לבדוק את התקדימים - המקרים הקודמים שבהם ניתנה הארכת מנדט. הרצוג כבר אמר שאין מועמד נוסף לראשות הממשלה, כך שהסיכוי שלא יאריך את המנדט לא קיים למעשה.
יו"ר הכנסת יוחלף בשבוע הבא: "התקדמות משמעותית"
(צילום: משי בן עמי)
מספר 2 במחנה הממלכתי, גדעון סער, כתב בטוויטר כי "העברת חתימות מפלגות גוש נתניהו להחלפת יו"ר הכנסת מעידה שהרכבת הממשלה הושלמה. בקשת נתניהו לנשיא לתוספת ימים לצורך זה היא אחיזת עינים. המטרה: העברת חוקים פרסונליים ובעייתיים לפי דרישת שותפיו לפני הקמת הממשלה. לא לשם כך ניתנה הרשות לנשיא בחוק להארכת מועד. על הנשיא לדחות את בקשת נתניהו".
בליכוד מסרו אמש על "התקדמות משמעותית בדרך להקמת ממשלה" וציינו כי כלל הסיעות בקואליציה המתגבשת שלחו את חתימות חברי הכנסת שלהן עבור החלפת יו"ר הכנסת - תפקיד שבו ממשיך להחזיק כעת ח"כ מיקי לוי מיש עתיד. מדובר בצעד קריטי בדרך להרכבת הממשלה המיועדת, בין השאר כדי לקדם שורת חוקים שמבקשת הקואליציה המיועדת לקדם, בהם החוק שיאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר, למרות שהורשע בעבירות מס שעשויות לכלול עמן קלון. לאחר העברת כלל החתימות, הודיע יו"ר הכנסת מיקי לוי כי הדיון בהחלפה יתקיים ביום שני הבא בשעה 16:00, עם פתיחת דיוני מליאת הכנסת.
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
יבדוק את התקדימים. הרצוג במעמד הטלת המנדט על נתניהו
(צילום: AFP)
בהודעתו על מועד דיון החלפת יו"ר הכנסת אמר מיקי לוי כי "לצערי, הבקשה החריגה לבחירת יושב ראש הכנסת שלא במועד השבעת הממשלה נועדה לקדם חקיקה שתאפשר לאנשים שהורשעו ונידונו למאסר על תנאי, לכהן כשרים. למרות הכאב העצום בידיעה שזו הכוונה של הקואליציה המתגבשת, אפעל בממלכתיות ובכיבוד רצון הבוחר והמליאה תכונס על פי החוק ופסיקת בג"ץ בעניין".
אף שבעבר דובר על אפשרות של מינוי יו"ר כנסת זמני, במקום לוי, לא ברור אם עדיין יש כוונה לכך - ואם הצדדים יתקרבו לשלבי הסיום של הרכבת הממשלה סביר להניח שיעדיפו מינוי קבוע.