2 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
איילת שקד. קיבלה את ההחלטה בעיתוי פוליטי רגיש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שרת הפנים איילת שקד החליטה כי משרדה יפעיל לראשונה מנגנוני בקרה על תקציבים שהמשרד יעביר לרשויות הערביות, בין היתר במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית. הבקרה תחול על שני סוגים של תקציבים: תקציבי פיתוח ותקציבים שוטפים. בין היתר, מטרת הבקרה היא לוודא שגורמי פשיעה לא יוכלו להתמודד על מכרזים לפרויקטים שמימונם מגיע מכספי תוכנית החומש שעומדים על כ-700 מיליון שקלים.
הצעד, שמצמצם את סמכויות ראשי הרשויות הערביות, עלול להרגיז פוליטיקאים ערבים, והוא מגיע בעיתוי פוליטי רגיש. בימים אלו נדמה שהקואליציה עומדת על כרעי תרנגולת, כאשר חברי הכנסת הערבים ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ ומאזן גנאים מרע"מ, מאתגרים אותה שוב ושוב ומצביעים בניגוד למשמעת הקואליציונית. לכן, החלטתה של שקד בעיתוי הנוכחי אינה טריוויאלית כלל.
2 צפייה בגלריה
ההחלטה עלולה להרגיז  פוליטיקאים ערבים. זועבי וגנאים
ההחלטה עלולה להרגיז  פוליטיקאים ערבים. זועבי וגנאים
ההחלטה עלולה להרגיז פוליטיקאים ערבים. זועבי וגנאים
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
לפי ההחלטה, כל המכרזים בנושאי הפיתוח במשרד הפנים, בהם בניית מוסדות ציבור וגני שעשועים, יוצאו מהרשויות המקומיות ויעברו למנגנון על-רשותי. בראש המנגנון הזה יעמוד מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש, והחברים בו יהיו נציגים של היועץ המשפטי לממשלה, יו"ר מרכז השלטון המקומי, החשב הכללי, המשטרה, משרד האוצר, המשרד לשיוויון חברתי ועוד.
בנוסף, יוקם מאגר קבלנים שיאושר על ידי המשטרה של קבלנים שיוכלו להתמודד במכרזים, תוך בקרה ופיקוח של משרד הפנים. כמו כן, נקבעו המלצות בנוגע למכרזי האשפה והפסולת המועדים לפשיעה, והוצעו שינויי חקיקה בדיני המכרזים ברשויות המקומיות.
הצוות בראשות הירש ממליץ להקים מנגנון דומה לתקציבי הפיתוח של כל משרדי הממשלה - בסך של כ-3.1 מיליארד שקלים. נראה שהמלצות הצוות זוכות לתמיכה רחבה בממשלה.
בנוגע לתקציבים השוטפים, הוחלט שכספי מענקי האיזון לרשויות הערביות, שנועדו להעלות את הרמת השירות שהרשות מספקת לתושבים, יועברו תוך בקרה של מטה ומחוזות משרד הפנים. לפי הצוות של הירש, המענקים לא יועברו במכה אחת, אלא בפעימות חודשיות. המטרה היא לוודא שהרשות באמת משפרת את השירות לאזרח בתמורה לכסף, ושהוא לא הולך לכיסוי חובות או לדברים שאינם חשובים.
רשות שתרצה לקבל את הכסף תצטרך להוכיח דרך מערכות הבקרה של משרד הפנים שהיא מייעדת את התקציב לדברים משמעותיים כמו ניקיון ברחובות, גינון, שיפור הביטחון האישי, סבסוד מערכת החינוך ושיפור מערך הרווחה. כמו כן, הרשויות יצטרכו להוכיח שאכן ישנה העלאה של רמת השירותים, ושהכסף לא ישמש לכיסוי חובות עבר. נושא נוסף שיהיה בפיקוח הוא אחוזי גביית המס של הרשויות, וזאת כדי למנוע מצב שרשות מקבלת מענקי איזון מבלי להגדיל את אחוז הגבייה שלה.
בכירים במשרד הפנים הדגישו: "אין פה ענישה לאף אחד. הרשויות הערביות הן חלק מהרשויות של מדינת ישראל ואנו רוצים לפתח אותן. עד היום תקציבי פיתוח לא הגיעו ליעדם, ואנחנו רוצים לוודא שהם כן יגיעו. הברזים פתוחים אבל הזרם יהיה ממוקד - לכל הוצאת כסף יצטרך להיות הסבר".