הרמטכ"ל הרצי הלוי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והזהיר אותו מסרבנות מילואים. השיחה נחשפה הערב (א'), שעות אחרי החלטת הטייסים מטייסת 69, שהודיעו כי לא יתייצבו לאימונים במחאה על קידום המהפכה המשפטית. בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדברים ובדובר צה"ל סירבו להתייחס ל"שיחות שמקיים הרמטכ"ל עם הדרג המדיני".
מוקדם יותר הבהיר נציג הטייסים כי מדובר בצעד מחאתי של יום אחד בלבד, ומוסיף: "הלוחמים של טייסת 69 ימשיכו לשרת את ישראל היהודית והדמוקרטית, מעבר לקווי האויב ובכל עת". הנציג, סגן-אלוף במילואים נ' שמשמש כטייס קרב כבר 20 שנים וכטייס פעיל בטייסת שאנשיה לוקחים חלק בתקיפות בסוריה, הוסיף: "בדומה לאירועים משמעותיים שקורים בטייסת ומצריכים שיח, החלטנו לעצור ליום אחד את האימונים ולדבר על התהליכים המדאיגים שחווה המדינה".
דבריו הגיעו שעה קלה לאחר מתקפה חריפה מצד שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד), שכינתה את 37 הטייסים שהצטרפו למחאה "טייסים על תנאי". בציוץ בטוויטר כתבה: "הם לא פטריוטים. לא מלח הארץ. לא ציונים. לא מטובי בחורנו. לא אנשים נפלאים. לא עמישראל". לדברי השרה, שחברה בממשלה בה חלק מהשרים לא שירתו בצה"ל או הסתפקו בשירות חלקי בלבד בצבא: "טייסים שמתנים את ביטחון האזרחים בתוצאות הבחירות הם נפולת של נמושות". בציוצה המשיכה: "לא מעניין אותי מה הם עשו למען המדינה, גם סייעות של גננות עושות לא מעט למען המדינה. אני בזה להם אחד אחד".
5 צפייה בגלריה
ישיבת  סיעה הליכוד
ישיבת  סיעה הליכוד
הרמטכ"ל הזהיר את נתניהו, בלשכתו מכחישים
(צילום: דובר צה"ל, יואב דודקביץ')

5 צפייה בגלריה
גלית דיסטל
גלית דיסטל
"נמושות. בזה להם אחד אחד". שרת ההסברה נגד טייסי הקרב
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט בסיום קורס חובלים
יואב גלנט בסיום קורס חובלים
"לדבר ומהר". גלנט
(צילום: גיל נחושתן)
לעומת שרת ההסברה, שר הביטחון יואב גלנט השמיע קול מתון בהרבה. "המצב היום מחייב לדבר, ומהר. ניצבים בפנינו אתגרים חיצוניים כבדים ומורכבים, כל קריאה לסרבנות פוגעת בתפקודו של צה"ל ויכולתו לבצע את משימותיו", אמר.
החלטת עשרות הטייסים עוררה סערה בצבא ובקרב הבכירים בו, גם לשעבר. אלוף-משנה במילואים אלכס גן, מפקד טייסת 69 בעבר, אמר בריאיון ב-ynet radio כי הטייסים "פועלים באומץ". "הם צעדו כנחושים לפני המחנה, הם בעצם ביטאו את מה התחושות שהסתובבו בהרבה מאוד טייסות. הרגשות מאוד קשים ומאוד מעורבים - ואני חושב שהם פעלו באומץ רב, שזה לא פשוט", אמר.
הוא טען כי אם תיפתח מלחמה, על הטייסים להתייצב: "אני חושב שהטייסים יודעים להבדיל היטב במה שעומד לפניהם. הטייסים, הנווטים, כל מי שקשור בכך. ברור שאם מחר נפתחת מלחמה מצפון ויש מלחמה כולם מתייצבים בטייסת וטסים, אבל זה לא מה שאנחנו דנים עכשיו. עכשיו אנחנו נמצאים במלחמה אחרת".
5 צפייה בגלריה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
טייסי חיל האוויר. ארכיון
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
בכירים בצה"ל מתחו ביקורת, איזנקוט קרא להימנע מאי-הגעה למילואים
בכירים בצה"ל מתחו ביקורת, איזנקוט קרא להימנע מאי-הגעה למילואים
בכירים בצה"ל מתחו ביקורת, איזנקוט קרא להימנע מאי-הגעה למילואים
(צילום: דובר צה"ל, אלכס קולומויסקי)
אל"מ במיל' גן אף ציין כי "האנשים האלה הם מתנדבים, והם מתנדבים ושמים את נפשם בכפם שבוע-שבוע ושנה-שנה ועושים את זה בהתנדבות ובנפש חפצה מתוך ראיה שכמו שהשביעו אותנו בשבועה בטירונות ואחר כך גידלנו את הדורות הבאים, זה להגן על מדינת ישראל ברוח מגילת העצמאות - יהודית ודמוקרטית".
לדבריו, כעת, "החלק הזה הולך לאבדון". הוא הסביר: "הממשלה מפרה של ההסכם שבין האדם למדינתו. בין האזרח למדינתו. אנחנו רגילים להיות אזרחים של מדינה דמוקרטית. עכשיו מעולם לא סירבנו, אני התנדבתי 42 שנה בחיל האוויר, מעולם לא סירבנו לשום הוראה של שום ממשלה, אגב רוב השנים נתניהו היה בשלטון וזה בסדר גמור, קיבלנו את זה. פה משנים את חוקי המשחק, משנים את הבסיס. זו לא אותה מדינה".
מנגד, מוקדם יותר מי שמתנגד למהפכה המשפטית, הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי), קרא בצהריים לטייסים להימנע מאי-הגעה למילואים. "אני מבין את כאבכם הגדול ומוקיר את מאות האלפים הנאבקים על פניה ועתידה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות", אמר איזנקוט. "צה"ל הוא הגוף היחידי שייעודו להבטיח את קיום מדינת ישראל. בלי צה"ל אין קיום למדינת ישראל. אנו מוכרחים לשמור עליו מחוץ למאבק החשוב והצודק".
לדברי איזנקוט, "מחויבת ההבחנה בין מאבק אזרחי צודק לבין החובה להגן על אזרחי ישראל ולהבטיח את קיום המדינה. מלא הערכה על תרומתכם ארוכת השנים לחיזוק הביטחון הלאומי של מדינת ישראל".
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר, שפיקד בעברו על הטייסת, עדכן את הרמטכ"ל הרצי הלוי על החלטת הטייסים. בכירים בצה"ל מתחו מוקדם יותר ביקורת על החלטת הטייסים, ואמרו כי מדובר באירוע חמור ביותר. לדבריהם, לא ייתכן שטייס יבחר לאיזה סוג מילואים הוא מתייצב. בצה"ל חוששים כעת, שאותם טייסים, שמשתתפים בין השאר בתקיפות במסגרת המב"מ בסוריה, יאבדו כשירות לטיסה מבצעית.
השתתפו בהכנת הכתבה: יואב רבינוביץ' ודודו ארז