אחרי הדיווח כי ארצות הברית מעכבת משלוח של תחמושת שהיה אמור לצאת בשבוע שעבר לישראל, ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח הלילה (בין שני לשלישי) כי ממשל ביידן מעכב משלוח של אלפי כלי נשק - כשברקע הלחץ הפנימי ההולך וגובר בארה"ב כלפי הממשל בעקבות המלחמה בעזה.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, חיילים בעזה, בינימין נתניהו
ג'ו ביידן, חיילים בעזה, בינימין נתניהו
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz, דובר צה"ל, REUTERS/Ronen Zvulun)
לפי הדיווח, ארה"ב מעכבת משלוח בשווי 260 מיליון דולר לישראל שמכיל בין היתר כ-6,500 ערכות JDAM ("ברד כבד") שהופכות פצצות אוויר פשוטות ל״פצצות חכמות״ ומונחות מטרה. כך לפי גורמים המעורים בעיכוב העסקה, שהוסיפו כי הקונגרס האמריקני התוודע לעסקה המוצעת כבר בחודש ינואר, אך מאז ממשל ביידן לא קידם אותה.
עוד דווח כי מאז חודש מרץ ממשל ביידן לא קידם את תהליך ההעברה לישראל של אמצעי לחימה נוספים בשווי כמיליארד דולר, בעסקאות הכוללות תחמושת טנקים, כלי רכב צבאיים וטילי מרגמה. לפי גורמים אמריקנים, העסקאות הפוטנציאליות הללו כללו העברה של 700 מיליון דולר בתחמושת של טנקים 120 מ"מ, 500 מיליון דולר בכלי רכב טקטיים ופחות מ-100 מיליון דולר בתחמושת מרגמה של 120 מ"מ.
מחלקת המדינה האמריקנית נדרשת להודיע לקונגרס כשארה"ב מתכננת למכור נשק למדינות אחרות, אם סכום העסקה עולה מעל סף מסוים. מחלקת המדינה מספקת בדרך כלל מידע לוועדה לענייני חוץ של בית הנבחרים ולוועדת יחסי החוץ של הסנאט לפני מכירות נשק פוטנציאליות, ולאחר מכן מגיעה ההודעה הרשמית לקונגרס.
3 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
הריסות ברפיח. לחץ גדול בארה"ב על ממשל ביידן
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
עם זאת, לפי הדיווח ב"ג'ורנל", במקרה של ערכות ה-JDAM - הממשל מעולם לא העביר את ההודעה הרשמית לקונגרס על המכירה, מה שגרם בפועל לעיכובה. "זה יוצא דופן, במיוחד עבור ישראל, במיוחד בזמן מלחמה", אמר גורם בקונגרס שמעורה בתהליך מכירת הנשק. לדבריו, בקונגרס לא יודעים מה הסיבה לעיכוב.
אמש התייחס דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, לעיכוב בהעברת הנשק לישראל, ואמר במהלך תדרוך לעיתונאים בבית הלבן כי “ההתחייבויות הביטחוניות שלנו לישראל הן משוריינות וממוגנות״. עד כה הבית הלבן התנגד בפומבי לקריאות להגביל את מכירות הנשק לישראל, למרות הביקורת הגוברת על מניין ההרוגים וההרס ברצועת עזה באמצעות נשק שסופק על ידי ארה"ב.
3 צפייה בגלריה
אינפו אינפוגרפיקה חבילה חבילת סיוע אמריקנית אמריקאית אמריקה ארה"ב מסייעים סיועים
אינפו אינפוגרפיקה חבילה חבילת סיוע אמריקנית אמריקאית אמריקה ארה"ב מסייעים סיועים
חבילת הסיוע האמריקנית שאושרה בחודש שעבר
פרשננו, נדב איל, דיווח בשבוע שעבר כי ארה"ב הודיעה לישראל שפעולה נרחבת ברפיח שלא תתואם איתה תוביל לעיכוב משלוחי נשק, וגם לאפשרות של איסור על שימוש בכלי נשק ותחמושת אמריקניים. מדובר בכלי נשק שניתן לאסור שימוש בהם בהתאם לכללי הרכש מארה"ב. בחודשים האחרונים, נציין, התפרסמו לא מעט דיווחים שבארה"ב שוקלים לעכב משלוחי נשק ולאסור על שימוש בו ברפיח.
בחודש פברואר פורסם כי גם בריטניה שוקלת להשעות את ייצוא הנשק לישראל, אם זו תצא לפעולה ברפיח. רק בהמשך התפרסמו דיווחים על כך שבארה"ב שוקלים צעד דומה, ובמקרה זה מדובר במכה קשה: וושינגטון העבירה יותר מ-100 משלוחי נשק לישראל מתחילת המלחמה, ורק לאחרונה אישר הנשיא ביידן סיוע בהיקף חסר תקדים לצה"ל. בין השאר, מתחילת המלחמה העבירה ארה"ב לישראל פגזים ורכיבים להרכבת פגזים בשווי מאות מיליוני דולרים, מיירטים, כלי נשק מונחים ועוד.