רשת "אל-ג'זירה" דיווחה אמש (יום ד') על קשיים בהגעה להסכם הפסקת אש בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי. לפי הדיווח, מקורות המעורים בפרטים סיפרו שבמוקד המחלוקת ניצבת הדרישה הפלסטינית שישראל תתחייב לחדול ממדיניות החיסולים.

1 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
(צילום: AFP)
בדיווח ב"אל-ג'זירה" נטען כי במסגרת המשא ומתן הציב הג'יהאד האיסלאמי שלושה תנאים עיקריים: האחד – מסירת גופתו של חאדר עדנאן; השני – עצירת החיסולים בגדה המערבית; והשלישי – ביטול "צעדת הדגלים" המתוכננת לשבוע הבא.
כשעתיים לאחר הדיווח הזה פרסמה "אל-ג'זירה" דיווח נוסף, ולפיו מנהיג חמאס איסמעיל הנייה ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה דנים ב"התפתחויות בשטח" ובמגעים להפסקת אש.
הטענות לקשיים במשא ומתן מגיעות שעות אחרי שבטלוויזיה המצרית נטען כי הושג הסכם הפסקת אש בין הצדדים. שעה קלה אחר כך אמר גורם ישראלי בכיר כי הסכם לא הושג, אם כי הוא העריך כי יש סיכוי סביר להפסקת אש בתוך שעות.
בהצהרה שמסר אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא נמנע מלהתייחס ישירות להפסקת האש, ואמר כי לפי שעה המערכה טרם הסתיימה. בתגובה לדברים טען דובר חמאס עבד אל-לטיף אל-קאנוע כי "נאומם החוזר והנשנה של נתניהו וראשי צבאו משקף את המשבר שעובר עליהם. הם מציגים לחברה הציונית נרטיב שקרי, ומתעלמים משחיקת כוח ההרתעה שלהם בשל הפצצות ההתנגדות (הארגונים הפלסטיניים) ואחדות בקרב".

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר קודם לכן אמש בתדרוך לתקשורת באוגדת עזה כי אם הג'יהאד האיסלאמי ימשיך לירות על ישראל, "הוא ישלם מחיר כבד". הוא הדגיש: "כל עוד אין הודעה רשמית על הפסקת אש, אנחנו ערוכים בהגנה ובהתקפה, ונמשיך בפעולות שביצענו ביממה האחרונה". תא"ל הגרי הצהיר כי יעדיו של מבצע "מגן וחץ" הושגו למעשה כבר בראשיתו, עם חיסולם של שלושת בכירי הג'יהאד האיסלאמי.
הדיווחים על המגעים להפסקת אש החלו כארבע שעות אחרי שהג'יהאד החל לשגר עשרות רקטות לעבר יישובי הדרום ומרכז הארץ. לפי הערכות, נכון לשעה 17:00 שיגר הארגון יותר מ-200 רקטות, עד כה בלי לגרום לנפגעים בגוף. במערכת הביטחון אומרים שכ-30% מהשיגורים היו שיגורים כושלים, כלומר של רקטות שנפלו ברצועה עצמה או בים. זמן קצר אחרי הדיווח על הפסקת אש שהושגה לכאורה, ירה הג'יהאד מטח כבד נוסף לעבר הדרום והמרכז.
במישור הפוליטי החלה להישמע אמש ביקורת מצדה של סיעת "עוצמה יהודית" בכנסת על הסיום המסתמן של הלחימה. השר יצחק וסרלאוף מהסיעה אמר כי הוא "מתקשה להאמין לדיווחים על הסכמות להפסקת אש בתמורה להפסקת הירי על תל אביב, אבל אם זה נכון מדובר בשערורייה. דין יישובי הדרום כדין תל אביב. תושבי הדרום אינם אזרחים סוג ב', הם אזרחים שווי זכויות שסבלו מספיק". וסרלאוף הוסיף: "אני בטוח שראש הממשלה ושר הביטחון יורו לצה"ל להמשיך לכתוש את ארגוני הטרור והמחבלים - מבלי לאפשר להם לבחור לאיזה שטח בישראל מותר להם לירות".
פורסם לראשונה: 22:24, 10.05.23