אחרי דחיות חוזרות ונשנות תעביר מחר (רביעי) המדינה את תשובתה לבג"ץ בעניין פינוי המאחז הבלתי חוקי חאן אל אחמר. גורמים המעורים בנושא מעריכים שגם הפעם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יורה לפנות את הכפר, על אף הלחצים מצד שותפיו לקואליציה.
6 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
(צילום: עמית שאבי)
באוקטובר 2018, במכתב שעליו חתם נתניהו בעת שכיהן כראש הממשלה, הוא דרש משר הביטחון דאז אביגדור ליברמן לדחות את פינוי המאחז. במכתב, שהגיע לידי ynet ונחשף כאן לראשונה, הורה נתניהו לליברמן לא לפנות את חאן אל אחמר באותה עת, ו"לדחות את הפינוי למועד אחר" - בהתאם להמלצת גורמי הביטחון לטענתו. זאת הייתה הפעם הראשונה שנתניהו עיכב את פינוי המאחז, ומאז זה קרה פעמים נוספות.
יומיים אחרי ששלח את המכתב, כינס נתניהו את הקבינט המדיני ביטחוני, והודיע לאחר מכן שיש למצות את הניסיונות להגיע לפינוי בהסכמה, על אף התנגדות שרי הקבינט, ואף בניגוד למה שהורה בג''ץ - לפנות את המאחז הבלתי חוקי ולא להתערב בהחלטת שר הביטחון לממש את צווי ההריסה. נתניהו בזמנו הצהיר שהפינוי יושלם תוך זמן קצר, אך עברו השנים, והגשת עמדת המדינה נדחתה שוב ושוב על ידי הממשלה, ולא השתנה דבר. בבג"ץ מתחו ביקורת על התנהלות המדינה לאורך השנים, ומצפים שמחר נתניהו יגיש את עמדתו בלי דחייה נוספת.
6 צפייה בגלריה
המכתב של נתניהו לשר הביטחון ליברמן
המכתב של נתניהו לשר הביטחון ליברמן
המכתב של נתניהו לשר הביטחון ליברמן, 2018
בחודש אוקטובר האחרון העניק בג"ץ למדינה דחייה נוספת בהגשת תשובתה לעתירה של תנועת רגבים, בנוגע לפינוי חאן אל אחמר. בהחלטת השופטים נכתב כי בקשת המדינה לדחייה אושרה "לנוכח העובדה שהכנסת ה-24 התפזרה והממשלה המכהנת היא 'ממשלה יוצאת'", וכי התשובה תוגש עד שלושה חודשים לאחר הבחירות - ב-1 בפברואר 2023 - מחר. השופטים קבעו בנוסף בנחרצות: "אין לנו אלא להיעתר לבקשת המדינה, חרף חריגותה, ובמידה לא מבוטלת למורת רוחנו".
לפני כשבוע חברי כנסת ופעילים מהליכוד הגיעו לחאן אל אחמר, הסמוך למעלה אדומים, ופנו לממשלה בדרישה לפנות את המאחז. "זו נקודת המבחן הראשונה של הממשלה הזו", אמר אז ח"כ דני דנון. "כמו שראינו את הזריזות והנחישות של הכוחות שפינו את מאחז 'אור חיים' - שבאו למלא את שלטון החוק - אני מצפה שנראה זאת גם כאן, בפינוי המאחז הזה. אני פונה לנתניהו, זה רגע המבחן שלכם. כולם בוחנים אותנו - הציבור שבחר בנו ומצפה למדיניות ימין. אני מקווה שממשלת ישראל תאשר את פינוי המאחז, ותיתן לבית המשפט גם תאריך לפינוי".
6 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
נתניהו פנה לליברמן: "פעל בהקדם לדחיית פינוי חאן אל אחמר"
(צילום: עמית שאבי)
ממשלת נתניהו הנוכחית, עם השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', היא ממשלת ימין "על מלא מלא", וראש הממשלה יצטרך להכריע אם להישמע לקולות שותפיו לקואליציה הקוראים לפנות את המאחז או לא. כזכור, רק לפני שבועיים, כשפונה המאחז היהודי "אור חיים", נשמעה ביקורת חריפה מצד חברי כנסת ושרים מהציונות הדתית ועוצמה יהודית, שאחריה דרש בן גביר לבצע אכיפה שווה למקומות שמוקמים על ידי יהודים, ולאלו המוקמים על ידי ערבים. אפילו חברי כנסת מהליכוד, בניהם דני דנון ויולי אדלשטיין, ערכו סיור במאחז וביקשו לקיים דיון בכנסת לקראת תשובת המדינה בנוגע לפינויו. בקשתם נדחתה.
כעת עולה השאלה, מה נתניהו יחליט הפעם? האם יסכל את הפינוי על אף הלחצים שמופעלים עליו מתוך הליכוד ומהשרים סמוטריץ' ובן גביר, או שהפעם יורה אחרת? גורמים המעורים בנושא מעריכים שגם הפעם נתניהו לא יורה לפנות את המאחז, בעיקר מחשש לפגיעה ביחסים הבינלאומיים, ובוודאי בזמן שמזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נמצא בביקור בישראל. הדבר עלול להוביל למשבר קשה בקואליציה.
6 צפייה בגלריה
סיור חברי כנסת מהליכוד במאחז הבדואי חאן אל אחמר לקראת תשובת המדינה לבג"ץ על פינויו
סיור חברי כנסת מהליכוד במאחז הבדואי חאן אל אחמר לקראת תשובת המדינה לבג"ץ על פינויו
אדלשטיין ודנון בחאן אל אחמר בשבוע שעבר
6 צפייה בגלריה
חברי הכנסת של מפלגת עוצמה יהודית בסיור בחאן אל אחמר
חברי הכנסת של מפלגת עוצמה יהודית בסיור בחאן אל אחמר
חברי הכנסת של מפלגת עוצמה יהודית בסיור במאחז, לפני כשבועיים
(צילום: פורום עוטף ירושלים)
תנועת רגבים שהגישה את העתירה אמרה בפעם האחרונה בתגובה להחלטת בג"ץ כי הוא "נכנע". מטעם התנועה נמסר אז כי "בחודש שעבר המדינה ביקשה הארכה נוספת, שמינית במספר, בטענה כי לא ניתן לעסוק בסוגיה בתקופת ממשלת מעבר, אף על פי שבדיונים קודמים טענה כי חלה התקדמות משמעותית בגיבוש מתווה מוסכם לפינוי".
בחודש מרץ האחרון, בג"ץ הוציא צו ביניים שחייב את שר הביטחון לשעבר בני גנץ ואלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס להתייצב בבית המשפט ולהסביר מדוע המדינה לא מפנה חאן אל אחמר, כפי שהתחייבה לעשות. השופטים לא השמיטו בהחלטתם אז את מריחת הזמן מצד המדינה, וכתבו כי צו הביניים הוצא "נוכח בקשות הדחייה התכופות, מקצתן מוצדקות יותר, מרביתן מוצדקות פחות, ובשים לב לפרק הזמן הרב שבו העתירה דנן תלויה ועומדת, כמעט שלוש שנים, ובהינתן העובדה כי הסאגה הולכת ונמשכת למעשה עוד משנת 2009, אז הוצאו צווי ההריסה על ידי הממשלה, שר הביטחון, אלוף פיקוד מרכז וראש המנהל האזרחי".
6 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
מיצג תנועת רגבים: "לא למדינת טרור: מפנים את חאן אל אחמר"
(באדיבות רגבים)
לקראת תשובת המדינה השיקה תנועת רגבים את מיצג ה"ביבי בא" - משאית הובלות ועליה קריאה לראש הממשלה: "ביבי בֹּא לארוז! לא למדינת טרור: מפנים את חאן אל אחמר". מנכ"ל התנועה מאיר דויטש הגיע היום למשכן הכנסת, ומסר לקראת תשובת המדינה מחר כי "הגיע הזמן. ממשלת ישראל חייבת לקפל ולארוז את רעיון המדינה הפלסטינית. הגענו לכנסת כדי להעביר מסר ברור לממשלה: נבחרתם על ידי רוב העם שמצפה לראות מעשים. ארזו את רעיון המדינה הפלסטינית ושלחו אותו היישר למעמקי ההיסטוריה".
חאן אל אחמר, שהוקם בשנות ה-90 באופן בלתי חוקי, הפך לסמל המאבק נגד ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C ביהודה ושומרון. סוגיית פינוי המאחז עלתה לבג"ץ פעמים רבות, גם מצד ארגוני ימין המבקשים לפנותו, וגם מצד ארגוני זכויות נגד הריסת המבנים. בכל המקרים, בג"ץ קבע כי יש לאכוף את צווי ההריסה לבנייה הבלתי חוקית. בפברואר 2017 חילק המנהל האזרחי כ-40 צווי הריסה לכל המבנים בחאן אל אחמר, כחלק ממהלך של פינוי המתחם. במאי 2018 פסק בג"ץ שאין עילה להתערב בהחלטת שר הביטחון לממש את צווי ההריסה האמורים, וארבעה חודשים לאחר מכן דחה בג"ץ עתירה נוספת של תושבי המתחם בדרישה לעכב את הפינוי.