סלאם פיאד, ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר, שעלה כאחת האפשרויות למי שישלוט "ביום שאחרי" המלחמה בעזה, התייחס לאופן שבו הוא תופס את עתיד הרצועה, וטען כי "הרשות הפלסטינית, כפי שהיא מנוהלת כיום לא באמת יכולה להמשיך למשול, ובוודאי שאינה יכולה לקבל על עצמה את האחריות לדאוג לצרכים של כל האזרחים בעזה, בנוסף לאלו שבגדה המערבית".
2 צפייה בגלריה
"רחוקים מתמיד מהקמת מדינה פלסטינית". רה"מ הפלסטיני לשעבר פיאד
"רחוקים מתמיד מהקמת מדינה פלסטינית". רה"מ הפלסטיני לשעבר פיאד
"רחוקים מתמיד מהקמת מדינה פלסטינית". רה"מ הפלסטיני לשעבר פיאד
(צילום: נועם מושקוביץ)
בריאיון לרשת CNN האמריקנית אמר פיאד כי הוא קורא כבר כמה שנים לרשות הפלסטינית לקחת חלק במאמצים שמטרתם להביא עתיד טוב יותר לעם הפלסטיני, וטען כי אחד המכשולים העומדים בפניה הוא המחלוקות הפנימיות בין הפלגים הפלסטיניים השונים. "אי-אפשר להמשיך בפיצול הזה, זה לא יכול להמשיך וזו עדיפות עליונה בשבילי. כשמדברים על רשות פלסטינית אחרת, ועל הענקת כוח לרשות אני משתמש במונח 'הגדרה מחדש' וזה מתחיל בלנסות לשים את הפלסטינים ביחד, זה הכרחי".
פיאד, שנחשב לגורם מתון יותר בעיני המערב, התייחס בריאיון למאמצי ארה"ב והנשיא ג'ו ביידן לקשור את הקמתה של מדינה פלסטינית לסיום המלחמה. "בשנים האחרונות הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף) ניסה לקדם הקמת מדינה שתהיה בטריטוריה שנמצאת תחת כיבוש מאז 1967. אנחנו הרבה יותר רחוקים מהמטרה הזו מאשר היינו בכל נקודה בעבר". לדבריו, "זה אירוני שהמלחמה בעזה היא זו שמעלה לפני השטח את הסוגיה ומציפה את האינטרסים למה שמכונה 'פתרון שתי המדינות', אחרי הרבה שנים שהרבה אנשים אמרו שהרעיון הזה גוסס אם לא כבר מת".
הוא הדגיש כי הצעד הראשון שיש לנקוט בו לטובת קידום הפתרון הוא להכיר בכך שהדרך שבה פועלים הפלסטינים לא מקדמת אותם ל"מקום טוב יותר" ולהגשמת מטרתם. "מה שיעזור לנו בתור התחלה הוא לקדם תהליך פוליטי שונה, שמתחיל בהכרה בזכויות הלאומיות שלנו כעם. חשוב מאוד שההנהגה שלנו תגיד בצורה ברורה מה בדיוק זה אומר, אבל זה אמור לעסוק תחילה בדבר החשוב ביותר - להביא לסיום המלחמה. יש להקים הנהגה מאוחדת וזה כלי חשוב בדרך להביא לסיום המלחמה. זה ייקח הרבה זמן לפני שהכול ייתרגם להסכם שיתקבל בעולם".
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב ב רמאללה
אבו מאזן פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב ב רמאללה
הפלסטינים הם אלו שצריכים לקדם את פתרון שתי המדינות. אבו מאזן ובלינקן ברמאללה
(צילום: JAAFAR ASHTIYEH/Pool via REUTERS )
פיאד נשאל מי יכול לעזור לפלסטינים להגשים את מטרותיהם. "זו אחריות לאומית, זו אחריות פלסטינית וזה אמור לבוא מבפנים", השיב. "אם אחרי כל הקורבנות שספגנו - ואנחנו ממשיכים לספוג, זה לא מספיק כדי להוביל אותנו להחלטה מבפנים, לפני שאנחנו פונים לעזרה מאחרים, כולל ממדינות ערביות, אני לא יודע מה כן".
המראיינת תהתה איך תוכל הרשות הפלסטינית, שכמעט ולא זוכה לתמיכה ציבורית, למשול ברצועה ומדוע היא לא מקיימת בחירות. "אני מודע לסקרים", השיב פיאד. "השאלה היא מה הדרך להגיע לנקודה שבה יש לנו הנהגה שאחראית מספיק לצרכים של האזרחים. לישראל יש את המותרות לדבר על בחירות, אני לא יודע אם יש לנו את המותרות האלו. לא היו לנו בחירות שני עשורים ואין לנו יכולת ללכת לבחירות בזמן מלחמה". פיאד נשאל גם אם חמאס יוכל לקחת חלק בהנהגה הפלסטינית המאוחדת שבה הוא תומך, אם יסכים לבחור בדרך שאינה אלימות - אך לא ענה.
עוד ציין פיאד כי "נתניהו רץ על מצע שמטרתו להרוס את הסכם אוסלו. הוא אמר שמדינה פלסטינית לא תקום במשמרת שלו ושלא תהיה שליטה ממערב ירדן חוץ משל ישראל - אך המטרה הסופית שלנו צריכה להיות מדינה בשטחים שנכבשו ב-1967".
רשת אל-ערביה הסעודית דיווחה בתחילת החודש כי שמו של פיאד עלה כאחת האפשרויות למי שישלוט ב"יום שאחרי" ברצועת עזה. פיאד, כלכלן שנחשב גורם פלסטיני מתון ונמצא בקשר גם עם גורמים ישראלים, חי בארה"ב בשנים אחרונות ומלמד באוניברסיטת פרינסטון. כשנשאל על המלחמה בעזה, נשמע כמתנגד לכניסת הרשות הפלסטינית במקומה של ישראל. "זה לא נושא טכני, זה פוליטי. הרשות לא תבוא 'על גבו של טנק ישראלי'", אמר.
למרות זאת, פיאד נחשב ל"פנטזיה" במערב. בשנת 2021, לדוגמה, הוא הוזמן על ידי הממשל האמריקני כדי "לבדוק את הדופק של חמאס ופלגים אחרים ברצועה", באשר לאפשרות שיעמוד בראש הממשלה הפלסטינית הבאה. בין השאר טענו מקורות עיתונאיים בעולם הערבי כי בארה"ב ובאירופה הבינו שתפקידו של אבו מאזן "הסתיים". גם בישראל עשויים להיות מעודדים מכך שיעמוד בראש הגוף המנהל של רצועת עזה ב"יום שאחרי".